ФОРМУВАННЯ НАЦИОНАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ СТУДЕНТІВ ЯК ПРОБЛЕМА ПЕДАГОГІКИ МИСТЕЦТВА
ЩОЛОКОВА Ольга Пилипівна –
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри педагогіки мистецтва і фортепіанного виконавства
Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
e-mail: [email protected]
Анотація
У статті, відповідно до сучасних наукових поглядів, проаналізовані категорії «ідентичність», «ідентифікація» та «національно-культурна ідентичність». Увага до процесу ідентифікації зумовлюється тим, що її результатом стає особиста культурна ідентичність. Це дозволяє запровадити у науковий обіг поняття «національно-культурна ідентичність». Доводиться, що національно-культурна ідентичність проявляється і функціонує в художньо-комунікативних і творчо-виконавських процесах на трьох рівнях: художньо-інформаційному; інтерпретаційно-творчому; художньопедагогічному. Це дозволило обґрунтувати можливості формування національнокультурної ідентичності майбутніх учителів мистецьких дисциплін на засадах естетико-парадигмального підходу як важливої складової їхньої фахової підготовки.
Ключові слова: педагогіка мистецтва, естетико-парадигмальний підхід, національно-культурна ідентичність, учителі мистецьких дисциплін, фахова підготовка.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Баришевський M. Й. Національна самосвідомість у громадянському становленні особистості / М. Й. Баришевський. – К, 2000. – 63 с.
2. Возняк Т. Глобальне та національне: проблема збереження ідентичності / Тарас Возняк // Українська культура. – 2014. – № 6. – С. 65–67.
3. Выжлецов Г. П. Аксиология культуры / Г. П. Выжлецов. – СПб, 1996. – 286 с.
4. Гнатенко П. И. Идентичность: философский и психологический н. із [Текст] / П. И. Гнатенко, Н. В. Павленко. – К.: «Арт-пресс», 1999. – 466 с.
5. Лушин П. В. Психология личностного изменения /П. В.Лушин. – Кировоград, 2002. – 360 с.
6. Москаленко В. В. Социализация личности / В.В. Москаленко. – К.,1986. – 102 с.
7. Нагорна Л. Національна ідентичність в Україні / Л. Нагорна // НАНУ Ін-тут політичних і етнонац. Досліджень. – К., 2002. – 272 с.
8. Огнев’юк В. Науково-освітній потенціал нації: погляд у ХХІ століття: В 3-х н../ [В. Огнев’юк, В. Литвин, В. Андрущенко, В. Кремень, А. Толстоухов та н..]. – Навчальна книга, 2004. – Кн.1: Пріоритет інтелекту. – 638 с.
9. Осипець Р. О. Формування національної самосвідомості майбутніх учителів музики засобами української народнопісенної культури / Р. О. Осипець. – К.: Магістр –5, 1999. – 207 с.
10. Поняття «національна ідентичність» і «національна ідея» в українському термінологічному просторі / http: www.br.com.ua // reforats / Politologiya / 21855-10.html. – C. 5–10.
11. Потапчук Т. В. Етнічна ідентичність як структура самосвідомості: постановка проблеми / Т. В. Потапчук // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. Наук. Праць. – Вип. 12. – Інститут проблем виховання. – К., 2008. – С. 90–97.
12. Степико М. Т. Українська ідентичність: феномен і засади формування: монографія / М. Т. Степико. – К.: НІСД, 2011. – 336 с.