ТЕХНОЛОГІЯ ТРАНСМЕДІА ЯК ФЕНОМЕН СУЧАСНОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ
ОРЄХОВА Валентина Володимирівна –
аспірант кафедри теорії та практики початкової освіти,
асистент кафедри музики і хореографії
ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
https://orcid.org/ 0000 0002 7909 1077
e-mail: [email protected]
Анотація
Статтю присвячено вивченню проблеми термінологічного аспекту феномену «трансмедіа», який активно впроваджується в сучасну мистецьку освіту. На сьогодні термін «трансмедіа» має надзвичайно високу практику використання у різних контекстах і достатньо широке коло тлумачення, проте не є достатньою мірою визначеним і не має усталеної дефініції, що призводить до певних інтерпретаційних розбіжностей. Метою даної статті є аналіз сучасного наукового розуміння технологій «трансмедіа», «крос-медіа» і «мультимедіа», визначення специфіки кожного поняття для усвідомлення й конкретизації понятійного апарату феномену «трансмедіа» в мистецькій освіті. У статті проаналізовано технологічні характеристики феноменів «трансмедіа», «крос-медіа» і «мультимедіа», як таких, що тісно пов’язані із розвитком культури конвергенції і дигіталізації. Запропоновані візуальні формули для більш чіткого уявлення суміжних понять. Представлена таблиця «Технологічна характеристика «трансмедіа», «крос-медіа» і «мультимедіа». Доведено, що технології «трансмедіа», «крос-медіа» і «мультимедіа» позначають конвергентні процеси і мають на меті повноцінне розкриття інформації, проте залишаються унікальними явищами, які характеризуються певними особливостями. Найбільш широким є поняття трансмедіа, як таке, що може включати як крос-медіа, так і мультимедіа.
Ключові слова: трансмедіа, крос-медіа, мультимедіа, конвергенція, мистецька освіта
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Cambridge Dictionary. Retrieved from: https://dictionary.cambridge.org/ru/
2. Davidson, Dr. (2010). Cross-Media Communications: an Introduction to the Art of Creating Integrated Media Experiences. Retrieved from: http://repository.cmu.edu/etcpress/6
3. Gambarato, R. (2013). Transmedia Project Design: Theoretical and Analytical Considerations, 1, 84–85. DOI: https://doi.org/10.1515/bsmr-2015-0006
4. Giovagnoli, M. (2011) Transmedia Storytelling: Imagery, Shapes and Techniques. Retrieved from https://www.amazon.com/TransmediaStorytelling-Imagery-ShapesTechniques/dp/1105062589
5. Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. «MIT Technology Review». Retrieved from: https://www.technologyreview.com/s/401760/transme dia-storytelling/
6. Lambert, J. (2003) Digital Storytelling Cookbook and Travelling Companion version. Digital Diner Press, 9-19.
7. Long, G. A. (2007). Transmedia Storytelling − Business, Aesthetics and Production at the Jim Henson Company. Master Thesis. Cambridge.
8. Pratten, R. (2011). Getting Started in Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. Seattle: Create Space, 13–15.
9. Phillips, A. A. (2012). Creator's Guide to Transmedia Storytelling: How to Captivate and Engage Audiences Across Multiple Platforms Hardcover, 288 p.
10. Scolari, C. A. (2009). Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds and Branding in Contemporary Media Production. International Journal of Communication, 3 (4).
11. Агрикова Е. В. Формирование трансмедийной компетентности студентов – будущих журналистов: дис. … канд.. пед. наук: спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования»/ Е. В. Агрикова. – Ульяновск, 2017. – 202 с.
12. Аль-Ханаки Дж. Принципы трансмедийного повествования в новостных историях: дис. … канд. наук : спец. 10.01.10 «Журналистика» / Дж. Аль-Ханаки – М., 2017. – 219 с.
13. Виговська Н. А. Мультимедійність та конвергентність як фактори трансформації регіональних медіа: автореф. дис. … канд. наук із соц.. комунік.: спец. 27.00.04 «Теорія та історія журналістики» / Н. А. Виговська – Запоріжжя, 2015. – 23 с.
14. Гаврілова Л. Г. Інформаційнокомунікаційні технології в педагогічних дослідженнях: [навчально-методичний посібник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів] / Л. Г. Гаврілова, Л. О. Кухар, Я. В. Топольник. – Слов’янськ: Видавництво Б. І. Маторіна, 2017. – 310 с.
15. Глазкова Е. А. Художественновыразительное своеобразие трансмедийных экранных произведений: дис. .канд.искусствов.: 17.00.03 «кино-, теле- и другие экранные искусства» / Е. А. Глазкова – М., 2017. – 269 с.
16. Женченко М. Н. Поняття «мультимедіа», «крос-медіа», «трансмедіа» у науковому дискурсі цифрової доби [Електронний ресурс] / М. І. Женченко // Наукові записки Інституту журналістики. – 2013. – Т. 52. – С. 72–75. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizh_2013_52_12
17. Журба М. А. Зміна онтологічних меж медіа: трансмедіа. [Електронний ресурс] / М. А. Журба // Філософія культури. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/12_KPSN_2013/Philosophi a/4_134438.doc.htm
18. Панченко Л. Ф. Використання в освіті дорослих відкритих курсів платформи Future Learn / Л. Ф. Панченко// Україна – ЄС: крос-культурні порівняння в освітніх дослідженнях: матеріали І Міжнародної наукової конференції, 22-23 травня 2017 р. – К.: Київ-Дрогобич: «Трек-Лтд», 2017. – С. 133–138.
19. Серміна Г. Л. Медіаконвергенція як чинник формування крос-медіа [Електронний ресурс]/ Г. Л. Серміна // Наукові записки Інституту журналістики. – 2017. – Т. 1 (66). – С. 86–92. Режим доступу: https://www.academia.edu/37055329/
20. Серміна Л. Г. Проблеми термінологічної варіантності в процесі становлення поняття «кросмедіа» [Електронний ресурс] / Г. Л. Серміна // Українське журналістикознавство. – 2016. – Вип. 17. – С. 18–24. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uzhz_2016_17_5
21. Соколова Н. Л. Трансмедиа и «Интерпретативные сообщества» [Электронный ресурс] / Н. Л. Соколова // Международный журнал исследований культуры. – 2011. №3 (4). Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/transmedia-iinterpretativnye-soobschestva
22. Якубенко Е. Н. Конвергенция как фактор формирования современного медиа-рынка [Электронный ресурс] / Е. Н. Якубенко // Вестник БГУ. – 2015. №1. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/konvergentsiya-kakfaktor-formirovaniya-sovremennogo-media-rynka