Захист прав споживачів
У ст. 50 Конституції України встановлено, що кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.Право кожного на задоволення базових потреб - на житло, на достатній життєвий рівень, на охорону здоров'я та медичну допомогу також гарантується Конституцією України.
Захист прав споживачів забезпечується Законом України «Про захист прав споживачів» у редакції від 01.01.2017 року. Цей Закон регулює відносини між споживачами товарів, (робіт, послуг) та виробниками, виконавцями, продавцями різних форм власності, а також встановлює права споживачів.
Споживачі, що знаходяться на території України (не лише громадяни України, а й громадяни інших країн), під час придбання, замовлення чи використання товарів (робіт, послуг) мають право на:
-
захист своїх прав державою;
-
необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
-
відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;
-
звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
-
об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).
Споживачі також мають інші права, встановлені законодавством про захист прав споживачів.
У разі придбання неякісного товару ПОТРІБНО:
-
Запам’ятати де придбаний товар або отримано послугу та маєте право вимагати документи, що підтверджують їх отримання (будь-які договори, можливо навіть надруковані на шматочку паперу, квитанції, чеки, жетони, акти виконаних робіт, свідоцтва суб’єктів підприємницької діяльності, правила, страхові поліси, рекламні обіцянки в газетах, буклетах, фотографії, відеокадри, запис на диктофоні, медичні документи, рецепти і т.п.), тобто будь-яка форма досягнутих домовленостей. Якщо продавець відмовляється надати документи, краще відразу залишити заклад, а продавця без заробітку.
-
Після виявлення факту порушення своїх споживчих прав необхідно звернутися до продавця (виробника товару) із письмовою заявою-претензією, що містить вимогу щодо відновлення права. Вказаний документ, складається в двох примірниках в довільній формі і адресується продавцю, виробнику. Важливо отримати на другому примірнику претензії відмітку про її отримання продавцем, (із зазначенням дати, прізвища і посади особи, яка прийняла претензію, її підписом, печаткою юридичної особи, фізичної особи-підприємця) та додати всі документи, які обґрунтовують придбання товару чи отримання послуги та факт заподіяння шкоди. Звичайно, варто пам’ятати, що оригінали слід завжди залишати в себе, а копії направляти разом з претензією.
У випадку ухилення від прийняття або реєстрації претензії слід направити її поштою на юридичну адресу продавця, виробника з описом всіх вкладених документів та повідомленням про вручення.
Якщо, Ваша претензія не була прийнята та/або розглянута, на неї не була надана вмотивована відповідь або відповідь виявилася негативною, необґрунтованою та незаконною, проведені переговори з керівництвом закладу не призвели до задоволення Ваших законних вимог, необхідно звертатися до Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів.. Територіальні органи є в усіх містах України.
Якщо результати звернення до Інспекції не дали бажаного результату, споживач має право за захистом своїх порушених прав звернутися до суду.