ЖИТТЄДАЙНА СИЛА ІМПЕРАТИВІВ ФІЛОСОФСЬКОГО АЛГОРИТМУ ВИХОВНОЇ СИСТЕМИ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО
САУХ Петро Юрійович –
доктор філософських наук, професор,
член-кореспондент НАПН України, академік-секретар Відділення вищої освіти НАПН України
е-mail: [email protected]
Анотація
На основі синергії взаємодоповнювальних складових філософії, освіти і виховання, яка забезпечує успіх навчально-виховного процесу, розкриті причини розбалансованості сучасного навчання і виховання. Доведено, що вирішити проблему розбалансованості навчально-виховного процесу можливо на основі філософії, яка є фундаментом генетичного зв’язку знань, умінь, моральних імперативів і життєвих цінностей. Показано, що прикладом життєдайної сили гармонійного поєднання філософії, освіти та виховання є гуманістична педагогіка В. О. Сухомлинського, який ніби культивуючи давньогрецький світоглядний ідеал «пайдейї», надає в навчально-виховному процесі спочатку перевагу включеності людини у багатовимірний комплекс культури і природи, і лише через неї виходить на освіченість. Доведено, що педагогічна система В. О. Сухомлинського не лише збагатила педагогічну науку новаторськими ідеями, внесла неоціненний внесок як в теорію, так і практику освіти і виховання, але й започаткувала революційний етап в реформуванні вітчизняної освітньої системи.
Ключові слова: філософія, педагогіка, освіта, виховання, життєва мудрість, діалог, «пайдейя», благо, знання, щастя.
Повний текст:
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Бех І. Д. Особистісно-орієнтована модель виховання як науковий конструкт / libraru.udpu. org.ua / libraru-files/ psuh…/ vupysk – 21 pdf
2. Зязюн І. А. Культура й цінності у просторі життєвого поступу // Життєві імперативи та наукова школа професора Петра Сауха: науково-популярне видання. – Житомир: Видавництво ЖДУ ім. І. Франка, 2010. – 204 с.
3. Каган М. С. Системно-синергетический подход к построению современной педагогической теории // Синергетическая парадигма. Синергетика образования. – М.: Прогресс-традиция, 2017. – С. 242–263.
4. Саух П. Ю. Філософія у пошуках панацеї. Роздуми небайдужого //Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. Вип. 1(83), 2017.
5. Сухомлинский В. А. Вибр. Тв. У 5-ти т. т. 5. – К., 1976.
6. Сухомлинский В. А. Этюды коммунистического воспитания // Народное образование. – 1967, № 2.
7. Табачковський В. Г. Полісутнісне homo: філософсько-мистецька думка у пошуках неевклідової рефлективності / В. Г. Табачковський. – К.: Парапин, 2005. – 432 с.
8. Цицерон. Избранные сочинения. – М.: Худож. лит., 1975. – 456 с.