Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Наукові записки. Серія: Право

МІСЦЕ ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ, ЯКІ ЗДІЙСНЮЮТЬ ПРИМУСОВЕ ВИКОНАННЯ СУДОВИХ РІШЕНЬ І РІШЕНЬ ІНШИХ ОРГАНІВ В СИСТЕМІ ДЕРЖАВНИХ ОРГАНІВ УКРАЇНИ

УДК 342.951

Гайченко Андрій Віталійович

аспірант Науково-дослідного інституту публічного права

e-mail: [email protected]

Анотація

В даній науковій статті розкрито визначено місце та призначення державних органів, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів в системі державних органів України

Доведено, що компетенція державного органу ‑ це сукупність прав та обов’язків, якими державний орган наділений відповідно нормативних актів, в межах свого правого статусу та  коло питань що входять до його відома.

Державні органи широкої та спеціальної компетенції наділені повноваженнями, відповідно до завдань, які на них покладаються державою. Серед спеціальних органів державної влади можна виділити держані органи, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів в системі державних органів України. Тобто у механізмі держави передбачено реалізація принципу верховенства права та принципу правової держави, яким встановлюється обов’язковість виконання рішень судів та інших державних органів, межах добровільної та примусової процедури. Відповідно примусове виконання рішень покладено на систему спеціальних державних органів.

Відзначено, що сьогодні законодавець намагається вирішувати питання невиконання судових рішень різними способами. Одним з таких способів є судовий контроль, запроваджений Кодексом адміністративного судочинства України, так як у рамках адміністративного судочинства, однією зі сторін спору є суб’єкт владних повноважень, який ухиляються від виконання рішень суду не рідше недобросовісних громадян чи підприємств. Іншим способом є виконання судового рішення або рішення іншого органу державного управління є застосування державного примусу.

Зауважено, що державний примус державні органи застосовують виключно в межах компетенції, які визначені нормативно-правовими актами України. Органи державної влади їх посадові особи зобов’язані діяти лише в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України.

До особливостей державного примусу можна віднести: 1)він застосовується від імені держави; 2) проявляється через владний характер діяльності; 3) має легітимний статус, застосовується у визначених законом формах; 4) має законний характер; 5) застосовується органами державної влади в межах їх компетенції.

Для примусового виконання судових рішень і рішень інших органів в системі державних органів запроваджено систему органів державної виконавчої служби, на яку покладено функцію відновлення порушених прав та свобод, забезпечення невідворотності майнової та іншої юридичної відповідальності несумлінних боржників у цивільному та економічному обігу.

Ключові слова: держава, державний орган, державна влада, державний примус, апарат держави, примусове виконання судових рішень.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Ізотов Д.А., Ізотов О.А. Поняття державного апарату та його особливості. Сучасні тенденції в юридичній науці України. 24-25 квітня 2015 р. С. 15-18 URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/law/10april2015/03.pdf
  2. Теория государства и права (энциклопедический курс): учебник /. О. Ф. Скакун. Х. : Эспада, 2007. 776 с.
  3. Ткаченко А.О. Поняття компетенції державного органу. Часопис Київського університету права. №4. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/22711/34-Tkachenko.pdf
  4. Тихомиров Ю. А. Курс административного права и процесса. Москва, 1998.  798 с.
  5. Бачило И. Л. Функции органов управления. Правовые проблемы оформления и реализации. М. : Юрид. лит., 1976. 198 с.
  6. Лисенков С.Л. Основи правознавства: навч. посіб. для уч. 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. К. :Либідь, 2000. 392 с.
  7. Аверьянов В.Б. Функции и организационная структура органа государственного управления. К. : Наукова думка,1979. 148 с.
  8. Лазарев Б. М. Компетенция органов управления. Москва: Юрид. лит., 1972. 280 с.
  9. Днепров О. Компетенция как элемент правового статуса органов исполнительной власти. URL: http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2018/may/12810/257-262.pdf
  10. Обов’язковість судових рішень URL: http://www.turadm.gov.ua/okhorona-zdorov-ia/item/2543-obov%E2%80%99yazkovist--sudovyh-rishen
  11. Бакірова І.О. Державно-правовий механізм забезпечення конституційного права людини і громадянина на судовий захист та місце органів юстиції України у здійсненні правосуддя. URL: https://minjust.gov.ua/m/str_9254
  12. Фулей Т.І. Застосування практики Європейського суду з прав людини при здійсненні правосуддя: Науково-методичний посібник для суддів. 2-ге вид. випр., допов. К., 2015. 208 с.
  13. Кодекс адміністративного судочинства від 06 липня 2005 р. № 27474. Офіційний вісник України. 2005. № 32. Ст. 1918.
  14. Постанова Верховного Суду України від 20 лютого 2019 року у справі № 806/2143/15. URL: https://zakononline.com.ua/court-decisions/show/79973614
  15. Ровинський Ю. О. Поняття та види державного примусу. Держава і право. Вип. 49. С. 35–41. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/34345/05-Rovinskiy.pdf?sequence=1.
  16. Ортинський В. Погляд на державний примус у контексті європейської інтеграції України. URL: http://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2018/oct/14741/3.pdf
  17. Діяльність органів державної виконавчої служби. Порядок отримання виконавчих документів та пред’явлення їх до виконання. URL: www.obljust.gov.ua › uploads › dvsq09
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись