ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗАСАДИ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЇ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТІВ
Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького
Ткаченко Анна, Романенко Тетяна
Невпинний розвиток нових інформаційних технологій, новітні досягнення у науці та техніці зумовили появу нових трендів у сучасній освіті– STEAM-технології, технології змішаного навчання, електронне навчання тощо. Навчальні заклади (як загальноосвітні, так і заклади вищої освіти) намагаються робити наголос на розвитку таких якостей особистості як креативність, вміння логічно мислити, вміння працювати у команді, вміння вирішувати завдання практичного спрямування, вміння навчатися упродовж життя тощо шляхом запровадження провідних ідей та технологій STEAM-освіти, які, на наш погляд, не втрачають своєї актуальності із плином часу і дозволять будь-якій особистості комфортно і швидко адаптуватись до нових змін, вимог і реалій сучасного світу [3-5]. На основі зазначеного можемо стверджувати, що зміст, методи, форми і засоби навчання, що засновані лише на традиційному здобуванні знань, втрачають свою актуальність і вимагають кардинального оновлення і вдосконалення відповідно до інноваційних перетворень та вимог сучасної мінливої реальності.
Змішане навчання Blended Learning (інколи зустрічається у літературі як гібридне навчання Hybrid Learning або ж навчання у змішаному режимі Mixed-Model Instruction чи навчання через технології Technology-Mediated Instruction) являє собою симбіоз онлайн та традиційного (офлайн) навчання. Технологія змішаного навчання по суті є різновидом методики навчання, яка реалізує принципово нові методи та форми навчання, використовуючи інформаційно-комунікаційні засоби їх реалізації
На основі аналізу літературних джерел можемо ствердно сказати, що існує ряд трактувань терміну «змішане навчання», але головна суть такої технології полягає у змішуванні в різних пропорціях традиційного та електронного навчання, під час якого студенти отримують знання, набувають навичок та формують компетентності як самостійно онлайн, так і очно (оф-лайн, в аудиторіях) із викладачем та іншими учасниками процесу навчання (одногрупниками), а також забезпечується важлива вимога сучасного покоління молоді – навчатися швидко, ефективно та мобільно. Дослідники такої технології навчання виокремлюють три основні її складові: 1) дистанційне (онлайн) навчання студентів через Інтернет, 2) традиційне навчання в аудиторії, 3) самостійна робота студентів, що передбачає реалізацію різних видів навчальної діяльності студентів за відсутності допомоги з боку викладача [1, 2].
За такої організації системи навчання студентів у ЗВО помітної трансформації набуває роль викладача, що можна охарактеризувати у трьох аспектах: 1) викладач виступає у ролі консультанта під час обрання студентами індивідуальної освітньої траєкторії навчання; 2) викладач виступає в ролі інструктора (ментора) у процесі вивчення студентами навчального матеріалу; 3) викладач виконує роль організатора (фасилітатора) освітнього процесу, а саме – забезпечує максимально активне залучення студентів до колективної (командної) роботи, забезпечує зворотню комунікацію між студентами та безпосередньо викладачем, а також організовує самостійну навчально-пізнавальну діяльність студентів з використанням засобів ІКТ та електронних ресурсів. Оскільки змішане навчання передбачає можливість студента навчатися з комплексним використанням засобів ІКТ за індивідуальним графіком, що наперед має бути узгоджений з викладачем, у найбільш зручному для нього місці, то важливого значення набуває процес консультування студента, раціонального та своєчасного спрямування його навчально-пізнавальної діяльності у площину самостійного здобуття знань та формування вмінь застосовувати знання у практичній діяльності, тобто змішана система навчання зосереджена на допомозі студентам у самостійному набутті предметних, фахових та соціальних (soft skills) компетентностей на основі створення відповідного дидактичного забезпечення для організації індивідуальної освітньої траєкторії кожного студента. Ключовим завданням викладача у змішаному навчанні є методичне проєктування власної дисципліни як послідовності дій та досвіду, що його здобувач отримає впродовж курсу.
У науково-методичній літературі представлено різноманітні алгоритми організації змішаного навчання у закладах вищої освіти. Оскільки змішана технологія навчання є поєднанням традиційного навчання (в аудиторії), дистанційного навчання (електронного) та самостійної роботи студентів, то їй притаманні наступні види діяльності: лекційні заняття, практичні (семінарські) заняття, лабораторні роботи, індивідуальні завдання та навчальні проєкти; самостійна робота студентів. Зазначені виді діяльності студентів можуть бути заплановані та розподілені викладачем під час дидактичного проєктування навчальної дисципліни на дві категорії: контактні години та он-лайн діяльність.
Таким чином, використанням технології змішаного навчання в освітньому процесі ЗВО забезпечує гнучкий підхід до навчання, а саме –студенти мають можливість обирати зручний час, власний темп та місце навчання, обирати індивідуальну освітню траєкторію та отримувати індивідуальну підтримку з боку викладача власної освітньої діяльності з використанням засобів онлайн спілкування. Технологія змішаного навчання передбачає комплексне поєднання у різноманітних комбінаціях електронних інтернет-технологій та засобів ІКТ із традиційними методиками навчання.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Барна О.В. Технологія змішаного навчання в курсі методики навчання інформатики // Збірник наукових праць у рамках міжнародного проекту IRNet Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”. – Київ, 2016. – Вип. 2. –С.84-90. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu.
2. Лісецький К.А. Особливості запровадження системи змішаного навчання у ВНЗ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/lisetskyi_osoblyvosti.pdf.
3. Ткаченко А.В. Підготовка майбутнього вчителя інформатики до ефективної професійної діяльності в Новій українській школі /А.В.Ткаченко, Л.О. Кулик, Т.В. Бодненко // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Випуск 177. – Частина І. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім.. В. Винниченка, 2019. – С. 57-61.
4. Ткаченко А.В. Сучасні тенденції оновлення змісту навчання майбутніх вчителів фізики та інформатики / А.В. Ткаченко, Н.В. Подопригора // Матеріали науково-методичної конференції «Проблеми математичної освіти. ПМО-2019», (11-12 квітня 2019 р.) – м. Черкаси, 2019 . – С. 172-174/
5. Google sites як засіб формування готовності майбутніх вчителів до застосування ІКТ у професійній діяльності / А. Ткаченко, Л. Кулик, О. Гриценко // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка] . Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. - 2015. - Вип. 8(1). - С. 196-201.
Стрічка RSS коментарів цього запису