Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВИКОРИСТАННЯ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ В.П.ДУЩЕНКА ПРИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФІЗИКІВ

Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

Пудченко Сергій, Горбачук Іван

Широкомасштабне військове вторгнення російських військ до України виявило недоліки в оснащенні Збройних Сил України та інших військових формувань необхідним сучасним озброєнням та військовою технікою. Для найшвидшого відновлення і розвитку військово-промислового комплексу України необхідне впровадження сучасних технологій, розроблених науковими установами, закладами вищої освіти, з залученням студентів та молодого покоління науковці-дослідників. Актуальним прикладом з цих питань є досвід ветерана другої світової війни, видатного науковця і освітянина професора Віктора Павловича Дущенка (1922-1985). Розроблені і впроваджені ним методики щодо залучення творчої молоді до наукової діяльності, залишаються не тільки актуальними до сьогодні, та варті наукового дослідження і практичного впровадження.

Дущенко В.П. створив наукову школу в галузі теплофізики дисперсних і полімерних систем. За 37 років присвячених навчанню і вихованню студентської молоді, підготовці висококваліфікованих кадрів учених і викладачів, під його науковим керівництвом підготовлено 2 доктори і 37 кандидатів наук, написано більше 400 статей і ряд навчальних посібників, дослідження започатковані ним продовжні його учнями як в Україні та за її межами.

З 1951 року, одразу після закінчення аспірантури Київського державного педагогічного інституту імені О.М. Горького, Дущенко В.П. обіймає посаду завідувача кафедри фізики Станіславського педагогічного інституту (нині Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника м. Івано- Франківськ) де готує майбутніх вчителів та проводить просвітницьку роботу. На сторінках обласної газети «Прикарпатська правда» виходять його статті присвячені видатним вченим та винахідникам. Також у цій газеті друкуються його статті “Важлива умова вільного вибору професії: Про політехнічне навчання в школах”, «Політехнізації навчання – широкий розмах» та «Шляхи здійснення політехнізації навчання в процесі викладання фізики та математики». У статтях В.П. Дущенко наголошує щодо обов’язкового проведення гурткової, дослідницької, демонстраційної і лабораторної роботи на уроках фізики, хімії, біології та інших предметів у школах області вчителями прикметниками [2].

В НПУ імені М.П. Драгоманова на кафедрі кафедри методології та методики навчання фізико-математичних дисциплін вищої школи створено студентський науковий гурток імені Віктора Дущенка «Цікава наука». Студенти гуртка періодично готують і проводять науково-популярні заходи для школярів та дорослих в НПУ імені М.П.Драгоманова, у школах, а також долучаються до різних наукових заходів, які проводять інші організації. З вересня 2019 року на фізико-математичному факультеті активну участь гуртківці беруть у проведенні занять з фізики, астрономії та математики суботами в «Лабораторії інтелектуального розвитку» з учнями 5-6 класів міста Києва і області (понад 70 дітей), в стінах НПУ імені М.П. Драгоманова. Колектив студентів і викладачів намагається подати науку в цікавих фактах і демонстраціях. На кожному занятті надавалась історична довідка про відомих вчених, про фізичні явища згідно літературних джерел, коли почали спостерігати, як розвивались уявлення про ці явища їх застосовування на практиці. Зазвичай на кожному із очних занять учнів заохочують зробити своїми руками просту модель фізичного явища, процесу, або пристрою.

Студенти гуртка імені Віктора Дущенка «Цікава наука» приймають участь в модернізації лабораторних робіт з навчального посібника «Лабораторний фізичний практикум», який входить до складу комплексу навчальних посібників з курсу загальної фізики, призначеного для студентів фізико-математичних спеціальностей педінститутів, написаний професором В.П. Дущенком у співавторстві з колективом викладачів. Посібник не втратив актуальності і в наш час, але деякі лабораторні роботи можна удосконалити за допомогою використання сучасного технічного обладнання, зокрема, датчиків АЦП з можливістю відображення результатів вимірювання та зберігання цих результатів на ПК [1].

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Загальна фізика. Лабораторний практикум: Навч. посібник / В.М. Барановський, П.В. Бережний, І.Т. Горбачук та ін. За заг. ред. І. Т. Горбачука. Київ: Вища школа, 1992. 509 с.

  2. Пудченко С. А. Деякі нотатки наукової і педагогічної діяльності професора В.П. Дущенка / Сергій Анатолійович Пудченко. // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 3. Фізика і математика у вищій і середній школі. – Випуск 18 : збірник наукових праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. – 226 с. – 2017. – №18. – С. 81–87.

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись