ПРОФЕСІЙНЕ ЗРОСТАННЯ ВЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЇ У ПІСЛЯДИПЛОМНОМУ ПЕРІОДІ
Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Кітова Ольга
Сьогодні одним із принципів державної політики у сфері освітньої діяльності є цілісність і наступність освіти, сприяння навчанню впродовж життя. Відповідно до ст. 10 Закону України «Про Освіту» невід’ємним складником системи освіти визначено освіту дорослих, у тому числі післядипломну освіту. Яка, як зазначено, передбачає набуття нових і вдосконалення раніше набутих компетентностей на основі здобутої вищої, професійної (професійно-технічної) або фахової передвищої освіти та практичного досвіду.
В Концепції розвитку педагогічної освіти України звернуто увагу на необхідність безперервності та систематичності навчання педагогічних працівників, спрямованого на професійне зростання та підвищення рівня педагогічної майстерності, забезпечення розширення професійних можливостей, пізнавальних інтересів та формування творчої індивідуальності педагогів [1].
Питання професійного розвитку педагогів знайшли відображення в роботах І. Зязюна, І Підласого, В. Сластьоніна, В. Сухомлинського; фахової підготовки вчителів технологій у працях О. Коберника, В. Мадзігона, В. Сидоренка, В. Стешенка, Д. Тхоржевського, С. Ящука та ін. Професійному розвитку вчителів технологій у післядипломному періоді присвячені дослідження О. Армейського, В. Бовсунівського, Г. Гаврилюк, Л. Дзигаленко, І. Ковальчук тощо.
Досліджуючи проблему підготовки вчителів технології в закладах післядипломної освіти науковцями були теоретично обґрунтовані та експериментально перевірені освітні моделі професійного зростання педагогів. Так, у дослідженні І. Ковальчук обґрунтовано, що модель розвитку професійних якостей учителів технології у післядипломній педагогічній освіті включає такі складові: цілепокладаючу, методологічну, змістову, організаційно-процесуальну, результативну [2, с. 8]. У роботі Г. Гаврилюк модель підготовки вчителів у післядипломній освіті представлена послідовними взаємопов’язаними блоками (цільовим, змістовим, технологічним, діагностико-результативним) та напрямами підготовки (курсова, між-курсова та самоосвітня діяльність) [3, с. 8].
Відповідні моделі післядипломної підготовки вчителів технології реалізується і в Донецькому облІППО. Освітній процес педагогів в якому відповідає наступним умовам:
- випереджальний характер навчання, а саме ознайомлення вчителів з новітніми здобутками педагогічної науки;
- відповідність принципам андрагогіки (активна позиція тих, хто навчається, їх провідна роль в освітньому процесі; перевага активних форм навчання; використання наявного досвіду; урахування реальних потреб, практична спрямованість навчання тощо);
- упровадження цільових спецкурсів, авторських курсів, тренінгів, семінарів, майстер-класів, практикумів і стажувань, які відповідають освітнім потребам і запитам педагогів.
Науково-методичний супровід представлено індивідуальними (самоосвіта), груповими (творчі групи та лабораторії, студії професійної майстерності) та масовими (семінари, вебінари, педагогічні читання, конференції, майстер-класи, виставки, технологічні квести) формами, які взаємодіють і доповнюють одна одну.
Післядипломна підготовка педагогів здійснюється за програмами підвищення кваліфікації; стажування; спецкурсів, семінарів, практикумів, тренінгів, вебінарів, майстер-класів форми, види та напрями яких вчителі обирають самостійно.
Професійне зростання вчителів технологій забезпечують очно-дистанційні, інтегровані, проблемні й тематичні курси за наступними тематиками: 1) нормативно-правове та методичне забезпечення технологічної освіти в умовах Нової української школи; 2) організація проектної діяльності учнів на уроках трудового навчання; 3) інтеграція як ефективний шлях розвитку творчої особистості учнів на уроках трудового навчання; 4) розвиток критичного мислення на уроках трудового навчання/технологій з елементами тренінгу; 5) реалізація графічної підготовки вчителів на уроках креслення та трудового навчання; 6) авторські курси «Формування ключових предметних компетентностей школярів засобами сучасних технологій трудового навчання» (з досвіду роботи Даниліної Е.М., учителя трудового навчання та технологій Української ЗОШ І-ІІІ ступенів № 13 Селидовської міської ради).
У міжкурсові періоди вчителі активно залучаються до конкурсів фахової майстерності, науково-практичних семінарів, виставок, конгресу освітян Донеччини (проводиться щорічно), конференцій та ін. Практико-орієнтована спрямованість заходів, сприяє розвитку творчості та креативності вчителів, їх ознайомленню з різноманітними технологіями, які можливо застосовувати при виготовленні об’єктів проектно-технологічної діяльності учнів. В сучасних карантинних обмеженнях поширення набув дистанційний формат освітньої комунікації, ефективність якого забезпечує «платформа очно-дистанційних курсів» [4] та взагалі сайт інституту (https://ippo.dn.ua/), який розкриває освітню діяльність закладу та педагогів Донеччини.
Отже, досвід практичної роботи доводить, що ефективність професійного зростання вчителів технології обумовлюють наступні умови: безперервний науково-методичний супровід курсової та міжкурсової підготовки; створення мотиваційного, практико-орієнтованого освітнього середовища (онлайн-середовища); використання інноваційних освітніх технологій; інтегративність післядипломної підготовки та її відповідність актуальним проблемам сучасності.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ:
- Про затвердження концепції розвитку педагогічної освіти : наказ Міністерства освіти і науки Українивід 16 липня 2018р.№ 776. URL: http://surl.li/qnyh
- Ковальчук І. М. Розвиток професійних якостей учителів технологій у післядипломній педагогічній освіті : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04; Запоріжжя, 2016. 20 с.
- Гаврилюк Г. М. Підготовка вчителів у післядипломній освіті до реалізації проектно-технологічного підходу в трудовому навчанні учнів : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04; Херсон, 2016. 20 с.
- Донецький ІППО. URL: https://ippo.dn.ua/tsyfrova-osvita/dystantsiina-osvita-doroslykh
Стрічка RSS коментарів цього запису