
Столітні традиції якісної освіти!
Інструменти доступності
Спеціальність 012 Дошкільна освіта галузі знань 01 Освіта/Педагогіка
Згідно із Законом України «Про дошкільну освіту» система дошкільної освіти забезпечує розвиток, виховання й навчання дитини, ґрунтуючись на поєднанні сімейного та суспільного виховання, досягненнях вітчизняної науки, надбаннях світового педагогічного досвіду, сприяє формуванню цінностей демократичного правового суспільства в Україні. Сьогодні статус дошкільного закладу безпосередньо залежить від якості освіти, яку він забезпечує. Простежується тенденція пошуку осмислених орієнтирів, нових освітніх форм, які визначають своєрідність, особливість кожного закладу. Входження України до європейського освітнього, економічного, культурного та правового простору пов’язане із суттєвими змінами до підходів та механізмів підготовки висококваліфікованих фахівців, що зумовлює особливе значення високого рівня професіоналізму майбутніх вихователів у закладах дошкільної освіти.
За спеціальністю 012 Дошкільна освіта в Кіровоградській області не здійснює підготовку фахівців із дошкільної освіти жоден вищий навчальний заклад, а тому є вагомі підстави для розвитку цього напряму та залучення абітурієнтів з інших областей, що сприятиме утвердженню позитивного іміджу Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка й Кіровоградщини загалом як регіонального центру з підготовки фахівців із дошкільної освіти всіх освітньо-кваліфікаційних рівнів.
Потреби ринку праці (кадрові потреби) зумовили отримання Центральноукраїнським державним університетом імені Володимира Винниченка в 2017 році ліцензії, згідно з якою кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти та методики дошкільної та початкової освіти (сьогодні об’єднана кафедра дошкільної та початкової освіти) почали підготовку магістрів за спеціальністю 012 Дошкільна освіта. Контингент здобувачів вищої освіти з названої спеціальності формувався на основі базової вищої освіти з-поміж студентів, що отримали освіту за освітнім рівнем «Бакалавр» та освітньо-кваліфікаційним рівнем «Спеціаліст».
У ЦДУ імені Володимира Винниченка є всі передумови для надання освітніх послуг за першим (бакалаврським) та другим (магістерським) рівнем спеціальності 012 Дошкільна освіта галузі знань 01 Освіта/Педагогіка.
Основними цілями освітньої програми Дошкільна освіта є формування особистості фахівця, спроможного розв’язувати складні нестандартні завдання й проблеми інноваційного та дослідницького характеру в галузі дошкільної освіти, який володіє знаннями про психолого-педагогічні особливості навчально-виховного процесу, уміннями застосовувати сучасні педагогічні технології, здатністю до застосування педагогічних знань в умовах професійної діяльності з урахуванням загальнолюдських цінностей та норм професійної етики вихователя ЗДО.
Особливості цієї програми полягають у тому, що робиться акцент на формування здатності здійснювати інноваційну діяльність, спрямовану на підвищення якості навчально-виховного процесу в закладах дошкільної освіти. Освітньо-професійна програма орієнтована на глибоку професійну підготовку сучасних фахівців із дошкільної освіти.
В ОПП передбачено нормативні та вибіркові дисципліни, різні види практичної підготовки зі спеціальності, що забезпечує формування загальних і фахових компетентностей, соціальної та академічної мобільності студентів, особистісно-професійний розвиток майбутніх фахівців.
Академічна спільнота
Підтримка академічної спільноти забезпечується участю викладачів та студентів у конференціях, у засіданнях випускових кафедр, супроводом студентів на Всеукраїнські конкурси наукових робіт, проведенням щорічних олімпіад різного типу тощо, що дозволяє обмінюватися інформацією щодо оптимізації ОПП у майбутньому.
У навчальний процес упроваджуються наукові результати дисертаційних досліджень, наприклад, Котелянець Ю. С. «Теоретичні та методичні засади формування творчості дітей старшого дошкільного віку засобами інтеграції мовленнєвої та конструктивної діяльності»; Цуканової Н. М. «Виховна спрямованість літератури для дітей в історії розвитку дошкільного виховання (друга половина ХІХ – середина ХХ століття)».
Під час навчання використовуються розробки підручників та альбомів для практичної діяльності дітей дошкільного віку, наприклад, Ю. Котелянець, О. Агєєва «Майстерня чарівників» (альбом із художньої праці для дітей старшого дошкільного віку), «Казкові пригоди» (альбом з художньої праці для дітей середнього дошкільного віку).
Спільними зусиллями кафедри дошкільної та початкової освіти видано три номери Study issues of primary and pre-school education, у яких висвітлено основні проблеми дошкільної та початкової освіти. Доробки викладачів кафедри педагогіки та психології подано в посібнику «Формування конкурентоспроможного фахівця в галузі дошкільної та початкової освіти».
Викладачі кафедри постійно беруть участь у науково-практичних конференціях із проблем дошкільної освіти різного рівня.
Для досягнення визначених ОПП цілей та результатів, виконання компонентів ОПП потрібна підтримка академічної спільноти, що забезпечується правами викладачів щодо академічної мобільності, співробітництва із закладами вищої освіти України та закордонними партнерами.
Тенденції розвитку спеціальності та ринку праці
Цілі та програмні результати навчання за спеціальністю 012 Дошкільна освіта зорієнтовано на підготовку висококваліфікованих конкурентоспроможних на ринку праці фахівців педагогічної освіти, оскільки в нашому регіоні існує нагальна потреба в кваліфікованих фахівцях дошкільної освіти, що засвідчують постійні запити від роботодавців, які скаржаться на недостатню кількість вихователів у закладах дошкільної освіти. Тенденції розвитку спеціальності 012 Дошкільна освіта зумовлені тим, що забезпечення області фахівцями з дошкільної освіти сприятиме розв’язанню кадрової проблеми.
Для того, щоб цілі та програмні результати ОП відповідали тенденціям розвитку спеціальності, постійно ведеться моніторинг ринку праці стосовно формування попиту на фахівців із дошкільної освіти, а саме: проводяться заходи спільно з іншими навчальними закладами, зокрема КОІППО імені В. Сухомлинського, Хмельницькою гуманітарно-педагогічною академією, Вінницьким державним педагогічним університетом ім. М. Коцюбинського, Полтавським національним педагогічним університетом ім. В. Г. Короленка; онлайн зустрічі із стейкхолдерами щодо відповідності змісту освітніх програм формуванню професійних компетентностей здобувачів освіти (ЗДО №22 «Оленка», №31 «Берізка»).
Практична підготовка студентів із спеціальності 012 Дошкільна освіта
Практична підготовка студентів є обов’язковим компонентом освітньої програми й має на меті набуття студентом професійних навичок та вмінь.
Професійно-практична підготовка студентів є одним з основних елементів навчального процесу й передумовою їх успішного працевлаштування, що передбачає такі складники: набуття практичних навичок приймати самостійні рішення в реальних виробничих умовах; забезпечення належного рівня їхньої професійної підготовки; закріплення й розширення знань із теоретичних дисциплін та їх застосування до розв’язання актуальних проблем; підготовка до майбутньої роботи зі спеціальності; організація навчального процесу з урахуванням інновацій та потреб роботодавців.
Організація практичної підготовки регламентується «Положеннями про організацію і проведення практик в ЦДУ імені Володимира Винниченка» та «Положенням про організацію освітнього процесу в ЦДУ імені Володимира Винниченка».
Зміст і завдання кожного виду практики конкретизуються відповідно до рівня фахової підготовки студентів, визначаються наскрізною програмою, яка є основним нормативним та навчально-методичним документом, у якому окреслено концептуальні засади практичної підготовки фахівця окресленої спеціальності, що регламентує послідовність проведення, мету, обсяги та зміст різних видів практики та етапів практичної підготовки, порядок підведення їх підсумків і містить рекомендації щодо видів і форм контролю рівня знань, умінь і навичок, яких студенти мають набути під час проходження кожного виду практики для певного рівня вищої освіти. На основі наскрізної програми практик спеціальності «Дошкільна освіта» розробляються робочі програми відповідних видів практик.
Під час розробки ОПП, до змісту якої введені практики, ураховувалися визначені стандартом вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта такі результати навчання, які виявляються в здатності фахівця:
На першому (бакалаврському) рівні вищої освіти:
На другому (магістерському) рівні вищої освіти:
Практична підготовка студентів здійснюється в закладах дошкільної освіти м. Кропивницький згідно з укладеними університетом договорами (договір № 1/18 від 01 лютого 2018 р). Усі види практик є органічною взаємозалежною частиною навчального процесу й проводиться в умовах професійної діяльності під організаційно-методичним керівництвом викладача Університету та спеціаліста з фаху. Програма практичної підготовки та терміни проведення практик визначаються навчальним планом.
Саме під час педагогічної практики студенти впевнюються в правильності свого професійного вибору, переконуються в наявності в них педагогічних здібностей, схильності до роботи з дошкільнятами. Співпраця з досвідченими вихователями-наставниками під час педагогічної практики закладає основи педагогічної майстерності, любові до майбутньої професії. Студенти факультету педагогіки, психології та мистецтв сприймають практику як можливість змоделювати майбутню професійну діяльність.
Для проходження практик студентами, які навчаються за ОПП, укладено договори з такими базами практик:
Перспективи подальшого розвитку
Зміст підготовки фахівців за ОПП Дошкільна освіта відповідає державним вимогам, потребам ринку праці та розвитку особистості. Система організації освітнього процесу, управління та контролю за освітнім процесом, навчально-методичні комплекси лабораторно-практичних робіт, кваліфікаційного проєктування, самостійної роботи студентів, дозволяють повністю виконувати робочі навчальні плани та робочі програми з дисциплін та дозволяють упроваджувати сучасні технології навчання за спеціальністю 012 Дошкільна освіта.
З метою розвитку освітньо-професійних програм за спеціальністю 012 Дошкільна освіта впродовж найближчих років плануються такі заходи:
Майже всі викладачі кафедри є членами Асоціації дошкільників України.