• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОЇ МЕТОДОЛОГІЇ ПЕДАГОГІКИ

Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія

Павленко Анатолій

Сучасне «вибухове» зростання об’ємів і нових напрямків у науково-педагогічній інформації обумовлює необхідність розв’язання проблем наукознавчого усвідомлення, рефлексії власної природи педагогіки і, як наслідок, подальше визначення методології педагогіки.

Як відзначає С.У.Гончаренко, «з розвитком науки відбувається розвиток і диференціація методу, що приводить до виникнення вчення про метод – методології» [1 , С.205].

Сьогодні визначення статусу методології педагогіки, як нової галузі педагогічної науки, і саме тлумачення поняття «методологія» в педагогіці, залишається одним із найбільш динамічно обговорюваних і багато-вимірних, чи навіть суперечливих (С.У.Гончаренко, В.В.Краєвський та ін.).

У сучасній енциклопедії освіти методологія у загальному випадку визначається як «вчення про метод, наука про побудову людської діяльності», де традиційно найрозвиненішою галуззю є методологія науки, а власне «методологія педагогіки» - як система знань про структуру педагогічної теорії, про принципи підходу і способи набуття знань, які відображають педагогічну дійсність, а також системою діяльності з одержання таких знань і обгрунтування програм, логіки, методів і оцінки якості дослідницької роботи [ 2, С.498-499].

Методологія (від грецьк. μευοδος – шлях дослідження чи пізнання, λογος - слово, вчення) розглядається у філософії як вчення про способи організації  і побудови теоретичної і практичної діяльності людини у двох значеннях [3, С.374]: 1) сукупність підходів, способів, методів, прийомів та процедур, що застосовуються в процесі наукового пізнання та практичної діяльності для досягнення об’єктивного істинного наукового знання або побудови і логічного обгрунтування наукової теорії, досягнення певного ефекту в експерименті чи спостереженні тощо; 2) галузь теоретичних знань і уявлень про сутність і форми, закони, порядок та умови застосування цих підходів, способів, методів, прийомів та процедур.

З розвитком сучасної загальної методології науки (включно з постнекласичною для кінця ХХ століття) значно збагачується і традиційна методологія педагогіки як науки, одночасно розширюється, структурується і конкретизується поле педагогічного знання. Адже сучасна методологія науки у філософському плані «…піддає методологічному аналізові результативну сферу науки – вже отримане наукове знання, в якому вже «застигла» наукова діяльність і в якому відбиті не тільки об’єкт, а й спосіб його пізнання. Методологія науки вивчає широке поле наукового знання, його структуру, організацію, різноманітні моделі, форми систематизації та об’єктивної репрезентації, досліджує сукупність пізнавальних засобів, що застосовуються в науці, об’єктивні характеристики та властивості науки і наукової праці [3, С.374-375].

Отже сучасна методологія педагогіки, як загальне «вчення про структуру і функції педагогічного знання» (за С.У.Гончаренком), повинна включати положення і про організацію, різноманітні моделі, форми систематизації та об’єктивної репрезентації педагогічного знання.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Гончаренко Семен. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
  2. Гончаренко Семен. Методологія. // Енциклопедія освіти /Акад. пед.. наук України; головний ред. В.Г.Кремень. К.: Юрінком Інтер. 2008. 498-500.
  3. Йолон П. Методологія науки. //Філософський енциклопедичний словник. /Національна академія наук України. Інститут філософії ім. Г.С.Сковороди. /Гол. редкол. В.І.Шинкарук. Київ, Абрис. 2002. С.374-376.

 

Додати коментар

Коментарі   
0 # Біла Катерина 21.11.2018, 10:14
Погоджуюсь з думкою автора. Методологія була важлива багато років тому, але не втрачає своєї значимості нині. На сучасному етапі її розвитку, вчителі повинні докласти зусилля та свою увагу до цієї педагогічної сфери.
Відповісти
0 # Трифонова Олена 15.11.2018, 21:59
Підтримую думку автора, що сучасна методологія педагогіки потребує уваги і дослідження
Відповісти
0 # Анна 15.11.2018, 18:33
Ця стаття допомогла зрозуміти, як важливо розумітися в методології. Особливо для вчителя. Так як він повинен вміти та розумітися у законах методології для коректної роботи. Дякую Вам за такий корисний матеріал.
Відповісти
0 # Антонина 15.11.2018, 16:15
Протасова Антоніна Олексіївна : В статті Павленко Анатолія "Проблеми сучасної методології педагогіки ", розкривається значення та розповідається про розвиток сучасної методології, що є дуже актуальним .
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись