• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВКЛАД ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО У РОЗВИТОК СУЧАСНОЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Романча Анастасія

(студентка 3 курсу факультету педагогіки та психології)

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,

м. Кропивницький

Науковий керівник – канд. псих. наук, ст. викладач В. І. Куліш

Анотація. Статтю присвячено проблемі формування і розвитку інклюзивної освіти та безпосереднього вкладу в її формування прогресивних ідей Василя Сухомлинського. На основі аналізу, узагальнення й систематизації наукових джерел та праць видатного митця висвітлено основні аспекти, засади та передумови організації інклюзивної освіти у навчальних закладах. У статті приділяється увага провідним принципам, які у своїх роботах висловлює Василь Сухомлинський і які лягли в основу становлення інклюзивної освіти, як одного із провідних напрямків роботи з «особливими» учнями.

Ключові слова: інклюзивне навчання, гуманізм, індивідуальність, особистісно-орієнтоване навчання.

Постановка проблеми: Літературно-педагогічна творчість і безпосередня практична діяльність Василя Сухомлинського залишила слід в історії сучасної педагогіки. Його діяльність прославилася як на освітній ниві, так і далеко поза її межами, - це свідчить про багатогранність і універсальність ідей митця. Саме одна з таких ідей стала передумовою для розвитку інклюзивного навчання і не втрачає актуальності у сучасній системі освіти.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблему навчання у школі дітей з особливими потребами вивчали багато авторів, серед яких: А.А.Колупаєва, Л. С. Виготський, В. І. Власова, О. І. Кукушкіна та ін. Особливе місце ця проблема займає у творчості В. О. Сухомлинського.

Мета статті: вивчити праці видатного педагога Василя Сухомлинського у контексті створення і розвитку інклюзивної освіти як прогресивної навчальної технології у роботі з дітьми, які мають особливі потреби.

Виклад основного матеріалу. Праці Василя Сухомлинського несуть у собі глибокий як педагогічний, так і психологічний сенс. Вони переповнені життєвою мудрістю, практичністю і універсальністю. Попри те, що мислитель працював у сфері навчання і виховання, йому вдалося безпосередньо доторкнутися і до психологічної сфери питання виховання дитини. Принципи гуманізму і індивідуальності наскрізно пронизують творчість видатного педагога. Цю думку якнайкраще підтверджує вислів самого автора: «…кожна людина може досягти вищого ступеня всебічного розвитку – стати неповторним творцем не тільки матеріальних, а й духовних цінностей, якщо в ній розкрити її задатки, обдаровання, талант» [2]. Василь Сухомлинський наголошує на думці, що кожна дитина є індивідуальною і потребує свого особливого підходу, стверджує, що не існує «невстигаючих», існують «особливі» особистості, котрі здатні не тільки навчатися на рівні з однолітками, але й досягати високих результатів у певній сфері. Головною у даному аспекті є діяльність вчителя, котрий має ні на секунду не зневірюватися у силах дитини й постійно заохочувати її до роботи.

Василь Сухомлинський підкреслював, що слід виявляти особливу терпимість до «відстаючого» учня. «Від успіху до успіху – в цьому й полягає розумове виховання важкої дитини. Якщо їй щось не вдалося сьогодні, – не оглушуйте її «двійкою». Не поспішайте застосовувати до неї інструкцію про оцінку успішності з усією суворістю. Слабка, квола рослина потребує спеціального догляду». У цих словах можна знайти найголовнішу вимогу інклюзивного навчання: корекційно-реабілітаційну спрямованість на виправлення вад у розвитку дитини. Автор наголошує не тільки навчальну спрямованість у роботі педагога, а й вказує на важливість саме психологічних аспектів його діяльності [1]. Адже, працівникам у сфері освіти необхідно вміти не тільки доступно викладати матеріал під час уроків, але й ефективно здійснювати корекційну роботу з дітьми, котрі мають особливі потреби.

Звичайно, сучасні вимоги щодо інклюзивної освіти є дуже високими і стосуються не тільки роботи вчителя, а й усього навчального закладу. Інклюзивне навчання забезпечує доступ до освіти дітей з особливими потребами у загальноосвітніх школах за рахунок застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких дітей. В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей; забезпечує рівноцінне ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами [7]. До таких умов належать: психолого-педагогічне супроводження дітей з особливими освітніми потребами працівниками психологічної служби таких закладів та педагогічними працівниками, забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень такого закладу дітей з порушеннями опорно-рухового апарату [4].

Але, нас цікавить робота вчителя у сфері інклюзивної освіти, а саме: якими методами користуватися, яких принципів дотримуватися, як знайти правильний підхід? На ці і сотні інших питань у своїх роботах і відповідає Василь Сухомлинський, автор наголошує на важливості дотримання принципи гуманізму. У роботах він чітко окреслює наступні ідеї, властиві для інклюзивного навчання: виховання стає реальною силою, коли ґрунтується на вірі в дитину; діти повинні приносити зі школи радість; дитина не повинна відчувати, що вона невдаха, що вона нездібна; без заохочення неможливе просування вперед; їм, важким дітям, не вистачає головного — турботи, ласки, доброти. Дайте їм це — і вони перестануть бути важкими [3].

Звичайно, у роботах митця немає чіткої спрямованості на аналіз і пояснення особливостей інклюзивного навчання, та й термін цей жодного разу не зустрічається у його працях. Навпаки, ідеї індивідуального підходу і гуманності опосередковано пронизують усю сферу його діяльності і криються у висловах і думках, які стали основою і орієнтиром для вчителів, які працюють з «особливими» дітьми. Сухомлинський неодноразово проголошує читачам одну просту істину: ні за яких умов учень не має відчувати себе гіршим за інших.

Так, в одній із ста порад учителеві можна знайти наступні рядки: «Не допускайте, щоб дитина переживала безвихідну гіркоту відставання, якусь свою неповноцінність» [8]. У цих рядках криється великий сенс, який чітко окреслює найважливіші принципи особистісно-орієнтованого підходу, які і лягли в основу сучасного інклюзивного навчання, а саме:

1) принцип визнання відсутності нездібних дітей. «У кожної людини є задатки, обдаровання, талант до певного виду або кількох видів діяльності але, щоб розкрити їх, потрібно створити для дитини «належні умови», застосувати «вміле виховання». Потрібно «поважати в кожному учневі людину, виявляти до нього гуманне ставлення», тобто «розкрити в ньому таку людську неповторність» [9]. Василь Сухомлинський відкидає будь-які думки, котрі вказують на безнадійність і педагогічну запущеність дитини з вадами у розумовому розвитку, навпаки, він стверджує, що такі учні є дорогоцінними каменями і якщо вчитель здатен правильно обробити їх, то в кінцевому результаті можна отримати справжній діамант;

2) принцип урахування нерівності розумових здібностей дітей. Попри те, що Василь Сухомлинський наголошує на відсутності нездібних учнів, він стверджує, що кожна особистість розвивається індивідуально: хтось володіє хорошою пам’яттю, хтось – ні, у когось високий рівень уваги, у когось – ні. Така тенденція є цілком нормальною і без подібних нюансів неможливо уявити сучасний педагогічний процес. Тому, як стверджує митець, необхідно враховувати такі відмінності і, відповідно, використовувати особливі заходи;

3) Принцип неповторності кожної дитини був, є і буде актуальним у роботі як вчителя, так і школи загалом. «Людська індивідуальність дитини неповторна», – говорить автор. Положення про неповторність кожної дитини є немовби наріжним каменем всієї системи навчання і виховання у практиці роботи видатних педагогів [6].

Висновки. Це, звичайно, далеко не всі принципи, які виділяє видатний педагог, але саме вони, на нашу думку, лягли в основу інклюзивного навчання, яке забезпечує рівномірний доступ до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно-орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» [5].

Бібліографія

  1. Аушев С. П. Інтеграція дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітньому просторі стала реальністю. [Електронний ресурс] / Сергій Павлович Аушев // Портал інклюзивної освіти "Джерело". – 2014. – Режим доступу до ресурсу: http://inklyziya.blogspot.com/p/blog-page_28.html.

  2. В. Сухомлинський. Вибр. твори в 5-ти томах. - К.: Радянська школа, 1977. - Т. 5. – 365 с.

  3. Закономірності і принципи гуманістичного виховання. [Електронний ресурс]. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://nauch.com.ua/kultura/224/index.html?page=4.

  4. Конституція України. Закон України " Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах: від 15 серпня 2011 р. № 872 – Київ : Велес, 2009. – 32 с.

  5. Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання»

  6. Прядко О. П. В.О.Сухомлинський про основні принципи особистісно-орієнтованого навчання і виховання молодших школярів [Електронний ресурс] / Ольга Петрівна Прядко. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/dopovid-na-temu--vosukhomlinskii-pro-osnovni-print.html

  7. Семак С. М. Інклюзивна освіта: сутність, поняття, [Електронний ресурс] / Світлана Мирославівна Семак // Корекційна освіта. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: http://doshkilla.blogspot.com/2012/03/blog-post.html.

  8. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В.О.Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1988. – 304 с.

  9. Цугуй В. Педагогічні ідеї В.О.Сухомлинського в практиці сучасною школою // Сільське життя. - 1997. - 20 серпня

Додати коментар

Коментарі   
0 # Степаненко Руслана 28.09.2017, 19:47
Автор ставить і вирішує одну задачу: уміння побачити у кожній дитині особистість, розкрити її найкращі якості та спрямувати їх у потрібне русло, незалежно від її особливостей. Проаналізувавши сто порад учителеві, автором розкрито великий сенс, який чітко окреслює найважливіші принципи особистісно-орі єнтованого підходу, які і лягли в основу сучасного інклюзивного навчання. Чудово модельовано думку Василя Сухомлинського - слід виявляти особливу терпимість до «відстаючого» учня. Оскільки інклюзивна освіта лише розвивається, відчувається недостатність наукових джерел, тому для мене було цікавим дізнатися, що педагогічна система В. Сухомлинський має інклюзивний характер.
Відповісти
0 # Мироненко І. П. 28.09.2017, 11:52
Особисто мені сподобався той факт, що стаття переповнена цитатами з творів самого Сухомлинського. Це дає змогу більш глибоко збагнути думку великого мислителя. Тема також є дуже актуальною, адже, на жаль, зараз мало робіт в яких можна знайти підтвердження того, що інклюзивна освіта хоч і опосередковано, але все ж таки, бере свій початок у роботах Василя Сухомлинського. Заслуговує на увагу й та думка, яка пронизує зміст усієї статті: "немає відстаючих учнів", це дійсно так, адже все заключається не у нездатності дитини засвоювати матеріал, а у бажанні вчителя знайти до нього підхід. Глибока істина передана простими словами автора статті!
Відповісти
0 # Андрей 27.09.2017, 19:35
Хорошая работа) мне очень понравилась :lol:
Відповісти
0 # Карина Іванова 27.09.2017, 11:14
Ще одна хороша робота, наш ВУЗ може пишатись своїми студентами.Чита ється легко, запам'ятовуєтьс я багато
Відповісти
0 # Cвітлана 26.09.2017, 19:18
Стаття просто цікава. На жаль мало хто приділяє уваги проблемі впровадження інклюзівної освіти в умовах сучасної школи.
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись