
Столітні традиції якісної освіти!
Інструменти доступності
Бакалаврат
Магістратура
НАУКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ВИКЛАДАЧІВ
Наукова діяльність кафедри природничих наук і методик їхнього навчання зорієнтована на виконання викладачами кафедри наукових досліджень, співпрацю з партнерами, які займаються розв’язанням споріднених проблем, апробацію результатів досліджень на наукових конференціях і семінарах, підготовці науково-педагогічних кадрів у межах аспірантури, яка працює при кафедрі зі спеціальності 014 Середня освіта (Фізика та астрономія), опонуванні та рецензуванні дисертацій на здобуття ступеня кандидата та доктора наук, доктора філософії, участі у спеціалізованих вчених радах, членство в редакційних колегіях наукових видань, участь в організації наукових конференцій різного рівня, залучення до науково-дослідної роботи студентів тощо.
На кафедрі природничих наук і методик їхнього навчання працює 21 науково-педагогічних працівників: штатних працівників університету – 18, за внутрішнім суміщенням –2, зовнішніх сумісників – 1. З них: 5 – доктори педагогічних наук; 1 – доктор історичних наук; 4 – кандидати педагогічних наук; 1 – кандидат фізико-математичних наук; 5 – кандидати географічних наук, 2 – кандидати хімічних наук; 3 – кандидати біологічних наук.
Тематика наукових досліджень кафедри:
Дефорж Г.В. – учасник виконання НДР на громадських засадах (проєкт «Наукометрія та змістовна характеристика регіональної науки», підстава: Сесія обласної ради Кіровоградської області VIII скликання, Рішення № 192 від 30.11.2021 року, Про затвердження обласної програми розвитку освіти Кіровоградської області на період до 2027 року, Розпорядження голови ОДА від 30.12.2021 року № 1040-р «Про організацію та контроль за виконанням обласної програми розвитку освіти Кіровоградської області на період до 2027 року», керівник проєкту професор Ріжняк Р.Я.
Викладачі кафедри Сальник І.В. та Дефорж Г.В. входять до складу Міждисциплінарного наукового центру прикладних досліджень та виступали спікерами на його засіданнях.
Наукова діяльність кафедри пов'язана з діяльністю Лабораторії дидактики фізики, технологій та професійної освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України у Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка.
На кафедрі працює науково-методичний семінар «Сучасні проблеми дидактики фізики». Керівник семінару д.пед.н., професор Сальник І.В. На засіданнях семінару висвітлюються актуальні питання розвитку фізичної освіти, заслуховуються результати дисертаційних досліджень аспірантів. Участь у роботі беруть викладачі кафедри, науковці, здобувачі освіти, вчителі.
Участь у редколегіях наукових фахових видань
Сальник І.В. – голова редакційної колегії, Подопригора Н.В. – член редакційної колегії наукового видання «Наукові записки. Серія: Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти», яке входить до Переліку наукових фахових видань України (категорія Б) за спеціальностями 014, 015 (Наказ МОН України №1543 від 20.12.2023)
Сальник І.В., Дефорж Г.В. – члени редколегії наукового видання «Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки». Збірник включено до Переліку наукових фахових видань України категорії «Б» Наказом МОН України від 02 липня 2020р. № 886.
Дефорж Г.В. – член редколегії журналу "Історія науки і техніки". Київ: ДУІТ. Наказом Міністерства освіти і науки України № 735 от 29.06.2021 р. журнал включено до категорії "А" Переліку наукових фахових видань України.
Звіти з наукової роботи кафедри: 2022, 2023.
Результати рейтингового оцінювання кафедри та науково-педагогічних працівників: (2022-2023 н.р.)
Членство у спеціалізованих вчених радах
Дефорж Г.В., Подопригора Н.В. – члени спеціалізованої вченої ради з присудження наукового ступеня доктора наук Д 23.053.02 у Центральноукраїнському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка. Профіль ради 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки», 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Наказ МОН України № 320 від 07.04.2022 року.
З 2016 р. до січня 2022 р.: Подопригора Н.В. – заступник голови, Сальник І.В. – член спеціалізованої вченої ради Д 23.053.04 у Центральноукраїнському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка із захисту докторський дисертацій зі спеціальності 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика).
Подопригора Н.В. – голова, Сальник І.В. – член (рецензент) разової спеціалізованої вченої ради для присудження ступеня доктора філософії ДФ23.053.013 ЦДПУ ім.В.Винниченка (Наказ МОН від 02.12.2021 № 1296) зі спеціальності 014 Середня освіта (фізика)
Результати роботи над дослідженнями відображені на сторінках викладачів кафедри.
Наукові профілі викладачів кафедри
Конференції та семінари, в яких брали участь викладачі кафедри: 2022, 2023
Підготовка науково-педагогічних кадрів
Стажування та підвищення кваліфікації
Участь у міжнародних проєктах
1. Трифонова О.М., Подопригора Н.В., Плющ В.М., Садовий М.І., Соменко Д.В. впродовж 2020-2021 н.р. брали участь у міжнародному проєкті Transformation on Faculties of Education and Pedagogical Universities for XXI century»/«Зміни педагогічних факультетів та університетів у 21 столітті», Університет імені Масарика, м.Брно, Чехія, де пройшли стажування за темами:
- «Quality in Higher Education»;
- «Support of Science and Research in Higher Education»
- “Inclusion and Internationalization in Higher Education».
2. Подопригора Н.В. взяла участь у тренінгу в рамках міжнародного проєкту Еразмус+ «Центри сертифікації викладачів: інноваційні підходи до досконалості викладання UTERLY», Німеччина
3. Маслова Н. М. впродовж 2022 року брала участь у міжнародній програмі EducationUSA “Академія лідерства з інтернаціоналізації”, яка реалізується спільно з SUNY COIL Center Державного університету штату Нью Йорк та покликана об’єднати українських та американських викладачів університетів, а також їх студентів за допомогою віртуальних навчальних технологій. У рамках цієї програми у березні 2022 р. пройдено курс “COIL Foundations workshop”, який готує до створення модулів віртуального обміну за допомогою інноваційної навчальної моделі COIL (Collaborative Online International Learning), що була розроблена для впровадження стратегій інтернаціоналізації та застосовується викладачами у багатьох країнах світу.
4. Дефорж Г.В., Сальник І.В. Участь у міжнародному науковому проекті «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» (2019-2020, 2020, що виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства Сполучених Штатів Америки та Посольства Великої Британії в Україні, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси. В рамках участі у проєкті пройшли стажування.
Члени оргкомітету, журі Всеукраїнських конкурсів, учнівських олімпіад:
СТУДЕНТСЬКА НАУКА
Студенти виконують наукові дослідження як під час занять в наукових гуртках та проблемних групах, так і в процесі написання курсових та кваліфікаційних робіт.
На кафедрі працює 14 гуртків та проблемних груп
№ п/п |
Назва гуртка або проблемної групи |
Науковий керівник |
К-сть |
1 |
Використання сучасних технологій у навчанні фізики |
Сальник І.В. |
7 |
2 |
Ботанічна проблемна група |
Аркушина Г.Ф. |
8 |
3 |
Гурток з біохімії та фізіології |
Боброва М.С. |
8 |
4 |
Проблемна група "Актуальні питання астрономії та методики її навчання" |
Волчанський О.В |
5 |
5 |
«Геоекологічні проблеми Центральної України» |
Гелевера О.Ф. |
6 |
6 |
Історико-інноваційні аспекти вивчення шкільного курсу біології та основ здоров’я |
Дефорж Г.В. |
10 |
7 |
Проблеми та перспективи розвитку сфери послуг в Кіровоградській області |
Зарубіна А.В. |
5 |
8 |
«Геодемографічні та етноконфесійні процеси в Україні та Кіровоградській області» |
Маслова Н.М. |
4 |
9 |
«Актуальні проблеми сучасної методики навчання географії» |
Маслова Н. М. |
5 |
10 |
Суспільно-географічні дослідження |
Сільченко Ю.Ю. |
5 |
11 |
Використання сучасних джерел випромінювання у шкільному фізичному експерименті |
Сірик Е.П. |
8 |
12 |
Проблемна група «Аналітичній контроль об‘єктів навколишнього середовищ» |
Терещенко О.В. |
6 |
13 |
Сучасні технології навчання хімії |
Форостовська Т.О. |
10 |
14 |
Проблемна група зі створення та використання дидактичних засобів для навчального процесу з фізики |
Чінчой О.О. |
5 |
Результати досліджень, виконаних студентами, відображені, зокрема, у наукових виданнях факультету та університету, таких як Наукові записки молодих учених та Студентський науковий вісник (друковане видання).
Публікації студентів кафедри 2022, 2023
Переможці Всеукраїнських студентських наукових конкурсів та олімпіад:
Ми шануємо науку!
Ви втомилися від нудних уроків та думаєте, що наука – це перелік нікому не потрібних формул та законів?
Ми покажемо вам її іншу сторону, ви зрозумієте, що наука – це захоплююче, цікаво та весело!
Кафедра природничих наук і методик їхнього навчання утворена на факультеті математики, природничих наук та технологій 01 серпня 2022 року (відповідно до наказу ректора Центральноукраїнського державно педагогічного університету імені Володимира Винниченка №69/1-ун від 28 квітня 2022 року про реорганізацію факультетів та кафедр університету) об’єднанням двох кафедр факультету: кафедри фізики, біології та методик їхнього навчання, а також кафедри природничих наук, хімії, географії та методик їхнього навчання.
Кафедра фізики, біології та методик їхнього навчання була створена під час реорганізації та об’єднання двох факультетів: фізико-математичного та природничо–географічного (відповідно до наказу ректора Центральноукраїнського державно педагогічного університету імені Володимира Винниченка №118/1-ун від 10 серпня 2021 року про реорганізацію факультетів та кафедр університету), з 01 вересня 2021 року були об’єднані кафедри фізики та методики її викладання, а також біології та методики її викладання. Цим же наказом була утворена кафедра природничих наук, хімії, географії та методик їхнього навчання внаслідок об’єднання кафедри природничих наук та методики їхнього навчання та кафедри географії та геоекології.
Кафедра має цікаву подіями та визначними постатями історію створення та становлення.
ПРОФЕСОРСЬКО-ВИКЛАДАЦЬКИЙ СКЛАД КАФЕДРИ
(станом на 01.09.2023 р.)
ОСВІТНІ ПРОГРАМИ
Кафедра є випусковою за трьома освітніми рівнями за такими освітніми програмами:
Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти:
Другий (магістерський) рівень вищої освіти:
Третій (освітньо-науковий) рівень вищої освіти (доктор філософії):
Проводяться заняття за програмами підвищення кваліфікації.
Сертифікати про акредитацію освітніх програм можна подивитись тут.
Викладання проводиться з використанням різноманітних програмних засобів, на освітніх платформах університету. Колектив кафедри активно працює над підготовкою, розробкою і впровадженням ряду навчально-методичних матеріалів у електронному вигляді, які в подальшому використовуються у самостійній роботі студентів. Заняття студентів проводяться в оснащених на сучасному рівні мультимедійних лекційних аудиторіях, кабінетах та лабораторіях.
З метою забезпечення освітнього процесу навчальною літературою науково-педагогічними працівниками кафедри розроблені та надруковані науково-методичні посібники з різних дисциплін, які можна знайти в Інституційному репозитарії бібліотеки університету.
Кафедра природничих наук і методик їхнього навчання підтримує тісні зв'язки з такими університетами, інститутами, науковими установами:
НАУКОВА РОБОТА КАФЕДРИ
Наукова робота кафедри природничих наук і методик їхнього навчання зорієнтована на виконання викладачами кафедри наукових досліджень, співпрацю з партнерами, які займаються розв’язанням споріднених проблем, апробацію результатів досліджень на наукових конференціях і семінарах, підготовці науково-педагогічних кадрів, залучення до науково-дослідної роботи студентів та безпосередньо пов’язана з цілями та планами роботи університету та факультету, з потребами сучасного суспільства і ринку праці.
Викладачі кафедри мають можливість друкувати результати своїх досліджень у науковому виданні «Наукові записки. Серія: Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти», яке входить до Переліку наукових фахових видань України (категорія Б) за спеціальностями 014, 015 (Наказ МОН України №1543 від 20.12.2023), головним редактором якого є професор Сальник І.В.
Кафедра є одним з організаторів Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів та молодих науковців «Математичні, природничі, комп’ютерні науки та науки про управління, технології, навчання: науково-практичні рішення та підходи молодих науковців». Здобувачі освіти мають змогу друкувати результати своїх досліджень у науковому збірнику «Наукові записки молодих учених». Студенти беруть участь у всеукраїнських студентських олімпіадах і конкурсах творчих робіт.
АБІТУРІЄНТУ
Без перебільшення можна сказати, що усе людство має надію на природничі науки в розв’язку його глобальних проблем, а саме: у створенні нових екологічно чистих джерел енергії, у збереженні навколишнього середовища, у роботизації важких і небезпечних технологічних процесів, у контролі і покращені кліматичних умов на Землі і т. д.
Швидкість розвитку фізики, хімії, біології в наш час дуже стрімка. Протягом життя одного-двох поколінь проходять гігантські зміни у різних галузях, що суттєво впливає на життя людей. Важко усвідомити, що електрон, рентгенівські промені, радіоактивність відкриті трохи більше ніж 100 років тому, а вік квантової механіки взагалі менший за століття. Давно відомо, що масштабні фундаментальні дослідження здатні створити якісно нові знання про навколишній світ, значна частина яких потім конвертується в технології. Тому пов’язуючи своє майбутнє із природничими науками ви обов’язково і завжди будете відчувати себе на вістрі наукових пошуків і досліджень. Якщо усе це вас цікавить, то ми пропонуємо вступ на чотири спеціальності природничого спрямування: Середня освіта (Біологія та здоров’я людини), Середня освіта (Хімія), Середня освіта (Фізика та астрономія), Середня освіта (Природничі науки).
Якщо ж ви хочете подорожувати, пізнавати світ та прагнете зрозуміти як різні регіони взаємодіють між собою, вирішують спільні проблеми та впливають на глобальну динаміку, вивчити культурні особливості різних регіонів, екосистеми, клімат та водні ресурси, вас цікавлять проблеми екології та сталого розвитку, або сучасні геоінформаційні системи, тоді ми пропонуємо вступати на спеціальність Середня освіта (Географія).
Після завершення навчання перед Вами розкривається широкий спектр самореалізації як висококваліфікованого фахівця: у закладах освіти державного підпорядкування із завжди стійкою заробітною платнею, а головне – працювати в закладах, які завжди є, були і будуть. Одночасно ви, як різносторонньо та інтелектуально підготовлені високоосвічені фахівці, можете працювати в різноманітних організаціях і підприємствах. Тим, хто глибоко опанував знаннями природничих дисциплін, практичними та експериментаторськими вміннями і навичками, у першу чергу запропонують роботу, як фахівцям, які не просто володіють фаховими та цифровими компетентностями, а й уміло та кваліфіковано застосовують їх до різноманітних технологічних і соціальних процесів.
У нас найкращі викладачі, створені найкращі умови для навчання та відпочинку!
Викладачі та співробітники кафедри природничих наук і методик їхнього навчання чекають на вас!