
Розвиток цифрової компетентності в умовах безпечного інформаційного середовища
З 12.02.2025р. по 14.02.2025р. педагоги закладів загальної середньої та професійної освіти проходили курсову перепідготовку за програмою: «Розвиток цифрової компетентності в умовах безпечного інформаційного середовища», яка запропонована Центральноукраїнським державним університетом імені Володимира Винниченка.
Д.пед.н., професор, завідувач кафедри математики та цифрових технологій О.М.Трифонова презентувала лекцію на тему «Інноваційна діяльність педагога за спеціалізацією (проєктна діяльність) в умовах безпечного інформаційного середовища». У ході виступу було висвітлено ключові аспекти організації проєктної діяльності в цифровому освітньому просторі, зокрема роль цифрових інструментів у створенні інтерактивного освітнього контенту, командній роботі та оцінюванні результатів навчання. На практичному занятті слухачі отримали можливість опрацювати методики розвитку цифрової компетентності та особливості впровадження проєктного підходу у власну педагогічну діяльність. Особливу увагу було приділено питанням кібербезпеки, захисту персональних даних та відповідальному використанню цифрових ресурсів. Активне обговорення та практичні завдання дозволили учасникам поглибити знання щодо інноваційних методів навчання в умовах цифровізації освіти.
Д.пед.н., професор, професор кафедри математики та цифрових технологій М.І.Садовий говорив зі слухачами про «Робототехнічні системи дослідження природничих явищ». Під час заходу було розглянуто можливості використання сучасних роботизованих технологій для вивчення фізичних, хімічних і біологічних процесів, що значно розширює межі експериментальних досліджень в освітньому процесі. Лектор акцентував увагу на практичних кейсах застосування робототехнічних систем у закладах загальної середньої та професійної освіти, а також на методах інтеграції цифрових технологій у природничо-наукову освіту. Учасники мали можливість ознайомитися з конкретними прикладами використання робототехніки для проведення вимірювань, моделювання природних явищ і автоматизації експериментів. Обговорювалися перспективи розвитку цього напряму та необхідність розвитку відповідних компетентностей у педагогів.
Кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри математики та цифрових технологій Д.В.Соменко провів лекцію та практичне заняття для вчителів на тему "Технології комп’ютерного 3D-моделювання". Під час лекції було розглянуто ключові аспекти STEM-освіти та її роль у сучасному освітньому процесі. Обговорювалася можливість створення технологічного парку, який може стати платформою для впровадження інноваційних підходів у викладанні технічних дисциплін. Окрему увагу приділили значенню 3D-принтера в освітньому процесі, його потенціалу для розвитку просторового мислення учнів, а також можливості практичного застосування для створення навчальних матеріалів. Також було представлено актуальний інструментарій для 3D-моделювання, включаючи популярні програмні засоби, які можуть бути використані вчителями та учнями для створення власних проєктів. У межах практичного заняття вчителі мали змогу попрактикуватися в онлайн-середовищі для 3D-моделювання. Учасники ознайомилися з базовими інструментами та принципами роботи з цифровими 3D-об’єктами, створювали власні моделі та аналізували можливості їх використання в освітньому процесі. Практична частина дозволила педагогам відчути переваги застосування сучасних технологій у навчанні та отримати навички, які вони зможуть використовувати під час викладання. Це сприятиме розвитку цифрової грамотності та впровадженню інноваційних підходів у навчання школярів.
К.пед.н., старший викладач О.М.Щирбул проводив заняття за темою: «Автоматизоване робоче місце викладача». У ході лекційного заняття розглядалися питання, котрі стосуються загальних понять автоматизованих систем, їх функцій, використання різних автоматизованих систем організаційного управління в освітньому процесі. Значна увага приділялася огляду та аналізу автоматизованого робочого місця викладача (вчителя) з урахування сучасних вимог цифровізації освітнього процесу. Позитивним є те, що окремі вчителів мають досвід використання в своїй роботі різних цифрових систем (електронні журнали, бази даних та ін), які дають можливість ефективніше працювати з шкільною документацією, полегшують працю педагога. Слухачі курсів виконували практичні завдання, що стосуються вивчення та аналізу освітніх автоматизованих систем, елементів автоматизованого робочого місця викладача (вчителя).
Під час заходу викладачі університету широко презентували здобутки студентів освітньої програми «Професійна освіта (Цифрові технології)». Відбулося активне обговорення шляхів удосконалення освітньо-професійної програми, що дозволить ще ефективніше інтегрувати сучасні цифрові технології в освітній процес та підготовку майбутніх фахівців у сфері цифрової освіти. Захід став важливим кроком у підвищенні рівня цифрової компетентності педагогів і сприятиме подальшому впровадженню інновацій в освітньому просторі.
Інформацію підготували д.пед.н., проф. О.М. Трифонова,
д.пед.н., проф. М.І.Садовий, к.пед.н. Д.В.Соменко, к.пед.н. О.М.Щирбул