Відкриті лекції для студентів Професійна освіта (Цифрові технології)
28 листопада 2023 року (1 пара) відбулася відкрита лекція з дисципліни «Сучасні освітні технології навчання з фаху», яку проводила доктор педагогічних наук, професор Трифонова Олена Михайлівна для студентів спеціальності 015 Професійна освіта (Цифрові технології) другого (магістерського) рівня вищої освіти.
Присутніми на лекції були професори кафедри математики та цифрових технологій: доктор педагогічних наук, професор М.І.Садовий, доктор історичних наук, професор Р.Я.Ріжняк, доктор історичних наук, професор Н.О.Пасічник; кандидат педагогічних наук, старший викладач Д.В.Соменко.
Заняття з теми «Методична діяльність педагога закладу професійної (професійно-технічної) освіти» було проведено дистанційно в Google Workspace for Education зі студентами групи ЦТ23М. Заняття відповідало змісту навчальної програми та освітньо-професійної програми підготовки зі спеціальності Професійна освіта (Цифрові технології) на другому (магістерському) рівні вищої освіти та забезпечувало розвиток у студентів передбачених ОПП компетентностей.
Заняття розпочалося з організаційного моменту, під час якого викладач актуалізував необхідну для сприйняття нового навчального матеріалу інформацію. Далі лектор ознайомив студентів з темою, планом лекції. Лектор також надав посилання на додаткові джерела інформації, де можна ширше ознайомитися зі змістом визначених планом лекції понять, ознайомитися з усім різноманіттям методичної роботи педагога.
Викладач постійно підтримував зворотний зв'язок через постановку проблемних питань і обговорення важливих моментів.
Під час заняття витримувався темп, необхідний для засвоєння нового матеріалу.
Змістом лекції оформлено такі запитання: Структура методичної діяльності у закладах професійної освіти; Традиційні та інноваційні форми та методи методичної діяльності; Форми методичної діяльності; Методи реалізації різних форм методичної діяльності; Інновації у методичній діяльності педагога професійної школи; Кейс-метод як один із засобів професійного зростання викладача закладу освіти; Методика розроблення навчальних та методичних проєктів; Технологія оформлення «портфоліо» у педагогічній діяльності; Методика написання творчого звіту викладача; Методологічні аспекти планування, організації та аналізу «відкритих» занять; Методика вивчення, узагальнення та розповсюдження передового педагогічного досвіду.
Лектором було детально проаналізовано структура і зміст поняття методичної роботи як діяльності заснованої на досягненнях науки та передового досвіду система аналітичної, організаційної, діагностичної, пошукової, дослідницької, науково-практичної, інформаційної діяльності з метою удосконалення професійної компетентності педагогічних працівників та підвищення ефективності освітнього процесу. Значна увага приділена змісту нормативних документів, що регулюють функціонування системи методичної роботи у закладі професійної (професійно-технічної) освіти та визначають перспективи її розвитку.
Студенти активно долучилися до обговорення змісту та структуру портфоліо викладача закладу професійної (професійно-технічної) освіти. На самостійне опрацювання студентам було запропоновано детальне ознайомлення з інформаційно-цифровими ресурсами, що сприяють удосконаленню методичної підготовки викладача закладу професійної (професійно-технічної) освіти, які набули особливої актуальності в умах дистанційного або змішаного навчання.
Лекційний матеріал був добре ілюстрований. О.М. Трифонова дотримувалася загальнопедагогічних принципів, що сприяє ґрунтовному засвоєнню студентами змісту дисципліни і досягненню мети заняття.
28 листопада 2023 року на 2 парі була проведена відкрита лекція з дисципліни «Інноваційні технології в галузі», яку проводив доктор педагогічних наук, професор Садовий Микола Ілліч для студентів спеціальності 015 Професійна освіта (Цифрові технології) другого (магістерського) рівня вищої освіти.
Лекцію відвідали в.о. завідувача кафедри математики та цифрових технологій, доктор педагогічних наук, професор О.М.Трифонова, професори кафедри математики та цифрових технологій: доктор історичних наук, професор Р.Я.Ріжняк та доктор історичних наук, професор Н.О.Пасічник; кандидат педагогічних наук, старший викладач Д.В.Соменко.
Заняття проводилося згідно з затвердженим розкладом занять у дистанційній формі (платформа Google Workspace for Education) зі студентами групи ЦТ23М. Тема заняття: «Інноваційна діяльність в освіті» відповідає змісту навчальної програми та вимогам освітньо-професійної програми підготовки майбутніх викладачів закладу професійної (професійно-технічної) освіти за спеціалізацією «Цифрові технології», закладу фахової передвищої освіти за спеціалізацією «Цифрові технології», закладу вищої освіти за спеціалізацією «Цифрові технології», педагогів професійного навчання.
План заняття передбачає опанування студентами питань: Поняття трансферту технологій, як напрямок інноваційних дій. Інноваційні педагогічні технології. Архітектури мобільних середовищ. Концепція цифрового університету. Умови здійснення інноваційної діяльності. Сучасні інноваційні технології.
Лекція розпочалася вчасно з ознайомлення студентів з темою, планом лекції, презентації інформаційно-цифрових ресурсів, з якими варто ознайомитися студентам.
Заняття розпочалося з ґрунтовного пояснення змісту поняття трансферу інновацій. Лектор пояснив, що це процес поширення та впровадження інновацій, тобто нових ідей, технологій, продуктів або послуг. Він містить такі етапи як виробництво інновацій (розробка, створення та впровадження нових ідей, технологій, продуктів або послуг), комерціалізацію інновацій (просування та продаж нових ідей, технологій, продуктів або послуг), впровадження інновацій (використання нових ідей, технологій, продуктів або послуг у практиці). Трансфер інновацій є важливим фактором економічного розвитку. Він дозволяє підприємствам, організаціям та окремим особам отримувати доступ до нових знань і технологій, що сприяє підвищенню їхньої конкурентоспроможності.
Далі увага була приділена Закону України «Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій». Детально пояснено НДДКР. Зроблено акцент на поняття «інновації» та етапи підготовки договорів. Лектор презентував студентам технологічний ланцюг трансферу технологій: знання – досвід – реалізація на обладнанні – послуги.
Окрема увага була приділена інноваційним ІКТ та їхньому значенню для забезпечення якості освіти. Спільно зі студентами були виділені ключові тренди ІТ-сфери, що впливають на освіту в ХХІ столітті. Визначено п’ять характеристик ефективного викладача ХХІ століття та перспективи формування «цифрового університету».
Темп лекції відповідав рівню підготовки студентів до сприйняття нового навчального матеріалу. Лектор весь час тримав зв’язок з аудиторією. Викладач систематично реагував на ті аспекти, що виникали під час заняття.
Після проведених занять відбулося їхнє обговорення. В цілому обидві лекції характеризуються глибоким науковим та прикладним змістом, що відповідає запитам сучасного техногенно-інформаційного суспільства та вимогам до підготовки фахівців з вищою освітою. Лектори показали високий теоретико-методичний рівень володіння навчальним матеріалом. Заняття проведені на високому науково-методичному рівні. Всі заплановані види роботи на заняттях і план занять виконано повністю. Методи, форми та прийоми, які використовують на заняттях лектори, є оптимальними та сприяють досягненню мети заняття. Зауважень до організації й проведення занять немає. Рівень проведення лекцій відповідає вимогам до проведення навчальних занять у закладі вищої освіти.
Інформацію підготували д.пед.н., проф. М.І.Садовий, д.пед.н., проф. О.М.Трифонова