Accessibility Tools

Психологічна служба

Поради першокурсникам щодо адаптації до навчання

Адаптація студентів-першокурсників до нових умов навчання дуже складний, багатогранний та динамічний процес, який часто зумовлений новим соціальним середовищем і пов’язаний з необхідністю подолання низки труднощів, що мають як об’єктивний, так і суб’єктивний характер:

  1. Умови нового навчального закладу, структура вищої школи, вимоги які ставляться перед студентами, усвідомлення своїх прав і обов’язків.
  2. Нове соціальне оточення (викладачі, однокурсники, сусіди в гуртожитку, соціальна структура великого міста).
  3. Вимушена перебудова наявних соціальних навичок і звичок.
  4. Різкий перехід до самостійного життя.
  5. Новий студентський колектив, труднощі становлення дружніх стосунків та спілкування.
  6. Дидактична адаптація, яка пов’язана з готовністю студента опанувати різноманіттям нових (порівняно зі шкільними) організаційних форм, методів і змісту навчально професійної діяльності у вищій школі, до значного збільшення обсягу навчального матеріалу, до складної мови наукових текстів і вивчення спеціальних предметів тощо.

Першокурсники не завжди успішно оволодівають знаннями не тому, що отримали слабку шкільну підготовку, а через недостатню сформованість якостей, які визначають готовність до навчання у вищій школі:

  • недостатня самостійність;
  • невміння контролювати й оцінювати себе;
  • неврахування фізичних можливостей власного організму та індивідуально-психологічних особливостей;
  • відсутність умінь тайм-менеджменту (правильний розподіл свого часу) для самостійної навчальної підготовки й відпочинку;
  • відсутність самодисципліни;
  • неприйняття норм і цінностей нового соціального середовища, а в окремих випадках і протидії цим нормам, цінностям тощо.

Як швидше і легше адаптуватись до студентського життя?

  1. Простіше ставитися до проблем!
  2. Пам’ятати, що конструктивний (розумний)вихід зі складного становища є завжди! Більше того, він не один!
  3. Ставити перед собою першочергову мету здобуття знань, а не високих оцінок, балів.
  4. Долати лінощі.
  5. Навчитись керувати власним часом. Головна передумова – це визнати існування проблеми неефективного використання часу.
  6. Організовувати правильне чергування режиму праці, побуту та відпочинку.
  7. Давати вихід негативним емоціям, обговорювати проблеми.
  8. Мислити позитивно.
  9. Використовувати методи зняття стресу:
  10. активний відпочинок: заняття фізичною культурою, спортом; відвідування розважальних центрів, дискотек, прогулянки на свіжому повітрі;
  11. перегляд хороших фільмів, читання художньої літератури.
  12. Знаходити час на приємне спілкування з друзями, коханою людиною.
  13. Толерантно ставитись один до одного в групі, на курсі. Спокійно приймати їх негативні та позитивні риси.
  14. Вдосконалювати навички ефективного засвоєння матеріалу (при опрацюванні матеріалу фіксувати незрозумілі запитання та обговорювати їх зі студентами, викладачами; розвивати мнемічну сферу).
  15. Дотримуватись раціонального харчування. Не зловживати алкогольними та енергетичними напоями, окремими лікарськими препаратами! Відмовитись від наркотичних засобів!
  16. Звертатися за допомогою: Не соромтеся шукати підтримку від викладачів, куратора групи або психолога університету, якщо у вас виникають проблеми з адаптацією чи стресом.

Про успішне подолання основних труднощів адаптації першокурсником може свідчити 10 ознак, а саме:

1. Стабільність у процесі навчання функціонального організму студента (відсутність різких змін в психофізіологічному стані).

2. Прояв активності у навчальній і громадській діяльності .

3. Результативність навчальної і наукової діяльності студента (успішність).

4. Пристосування до вимог викладачів.

5. Освоєння нової системи навчання, задоволеність змістом та умовами навчання.

 6. Ввідсутність ознак втоми і перевтоми.

7. Відсутність проявів тривожності та стресу.

8. Позитивна оцінка своєї ролі у колективі.

9. Відсутність довготривалих внутрішніх чи зовнішніх конфліктів.

10. Задоволеність психологічним кліматом у групі, в якій навчається студент.

Пам'ятайте, що кожна особа і ситуація є унікальними, і адаптація може займати різний час. Важливо бути терплячими і давати собі можливість вирости і пристосовуватися до нових умов.

Шановні першокурсники! Якщо Ви відчуваєте, що у  Вас виникають складнощі у процесі адаптації до навчання,  звертайтеся за контактами Психологічної служби університету: 050-457-68-75. Головне в такій ситуації – не замикатися в собі!!!