Поради першокурсникам щодо адаптації до навчання
Адаптація студентів-першокурсників до нових умов навчання дуже складний, багатогранний та динамічний процес, який часто зумовлений новим соціальним середовищем і пов’язаний з необхідністю подолання низки труднощів, що мають як об’єктивний, так і суб’єктивний характер:
- Умови нового навчального закладу, структура вищої школи, вимоги які ставляться перед студентами, усвідомлення своїх прав і обов’язків.
- Нове соціальне оточення (викладачі, однокурсники, сусіди в гуртожитку, соціальна структура великого міста).
- Вимушена перебудова наявних соціальних навичок і звичок.
- Різкий перехід до самостійного життя.
- Новий студентський колектив, труднощі становлення дружніх стосунків та спілкування.
- Дидактична адаптація, яка пов’язана з готовністю студента опанувати різноманіттям нових (порівняно зі шкільними) організаційних форм, методів і змісту навчально професійної діяльності у вищій школі, до значного збільшення обсягу навчального матеріалу, до складної мови наукових текстів і вивчення спеціальних предметів тощо.
Першокурсники не завжди успішно оволодівають знаннями не тому, що отримали слабку шкільну підготовку, а через недостатню сформованість якостей, які визначають готовність до навчання у вищій школі:
- недостатня самостійність;
- невміння контролювати й оцінювати себе;
- неврахування фізичних можливостей власного організму та індивідуально-психологічних особливостей;
- відсутність умінь тайм-менеджменту (правильний розподіл свого часу) для самостійної навчальної підготовки й відпочинку;
- відсутність самодисципліни;
- неприйняття норм і цінностей нового соціального середовища, а в окремих випадках і протидії цим нормам, цінностям тощо.
Як швидше і легше адаптуватись до студентського життя?
- Простіше ставитися до проблем!
- Пам’ятати, що конструктивний (розумний)вихід зі складного становища є завжди! Більше того, він не один!
- Ставити перед собою першочергову мету здобуття знань, а не високих оцінок, балів.
- Долати лінощі.
- Навчитись керувати власним часом. Головна передумова – це визнати існування проблеми неефективного використання часу.
- Організовувати правильне чергування режиму праці, побуту та відпочинку.
- Давати вихід негативним емоціям, обговорювати проблеми.
- Мислити позитивно.
- Використовувати методи зняття стресу:
- активний відпочинок: заняття фізичною культурою, спортом; відвідування розважальних центрів, дискотек, прогулянки на свіжому повітрі;
- перегляд хороших фільмів, читання художньої літератури.
- Знаходити час на приємне спілкування з друзями, коханою людиною.
- Толерантно ставитись один до одного в групі, на курсі. Спокійно приймати їх негативні та позитивні риси.
- Вдосконалювати навички ефективного засвоєння матеріалу (при опрацюванні матеріалу фіксувати незрозумілі запитання та обговорювати їх зі студентами, викладачами; розвивати мнемічну сферу).
- Дотримуватись раціонального харчування. Не зловживати алкогольними та енергетичними напоями, окремими лікарськими препаратами! Відмовитись від наркотичних засобів!
- Звертатися за допомогою: Не соромтеся шукати підтримку від викладачів, куратора групи або психолога університету, якщо у вас виникають проблеми з адаптацією чи стресом.
Про успішне подолання основних труднощів адаптації першокурсником може свідчити 10 ознак, а саме:
1. Стабільність у процесі навчання функціонального організму студента (відсутність різких змін в психофізіологічному стані).
2. Прояв активності у навчальній і громадській діяльності .
3. Результативність навчальної і наукової діяльності студента (успішність).
4. Пристосування до вимог викладачів.
5. Освоєння нової системи навчання, задоволеність змістом та умовами навчання.
6. Ввідсутність ознак втоми і перевтоми.
7. Відсутність проявів тривожності та стресу.
8. Позитивна оцінка своєї ролі у колективі.
9. Відсутність довготривалих внутрішніх чи зовнішніх конфліктів.
10. Задоволеність психологічним кліматом у групі, в якій навчається студент.
Пам'ятайте, що кожна особа і ситуація є унікальними, і адаптація може займати різний час. Важливо бути терплячими і давати собі можливість вирости і пристосовуватися до нових умов.
Шановні першокурсники! Якщо Ви відчуваєте, що у Вас виникають складнощі у процесі адаптації до навчання, звертайтеся за контактами Психологічної служби університету: 050-457-68-75. Головне в такій ситуації – не замикатися в собі!!!