Accessibility Tools

Гостьова лекція «Безпечна поведінка в освітньому середовищі»: формування цифрової обізнаності майбутніх учителів початкової школи

Гостьова лекція «Безпечна поведінка в освітньому середовищі»: формування цифрової обізнаності майбутніх учителів початкової школи

8 жовтня 2024 року на базі Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради було проведено гостьову лекцію для здобувачів освіти 411-по групи першого (бакалаврського) рівня спеціальності 013 Початкова освіта на тему «Безпечна поведінка в освітньому середовищі» та студентів групи ДО21Б спеціальності 012 Дошкільна освіта ЦДУ ім. В. Винниченка, що має особливу значущість в умовах цифровізації освіти та зростання кількості кіберризиків для дітей молодшого шкільного віку.

Лекторка Прибора Тетяна Олександрівна – кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри дошкільної та початкової освіти Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка. Модераторкою події була Одарченко Вероніка Ігорівна – кандидатка педагогічних наук, доцентка, професорка кафедри педагогіки, психології, початкової освіти та освітнього менеджменту ХГПА, яка забезпечила продуктивну організацію заходу та жваве обговорення після лекції.

У межах лекції було детально розкрито зміст базових понять, що становлять основу інформаційної культури майбутнього педагога, зокрема: «цифрове середовище» як сукупність електронних платформ, ресурсів і взаємодій, у яких перебувають діти та дорослі в умовах навчання і повсякденного життя; «безпечне освітнє середовище» як система умов, що сприяють збереженню психоемоційного комфорту, запобігають насильству, дискримінації та проявам небезпеки у фізичному та віртуальному просторі; «кібербулінг» як форма агресивної поведінки в цифровому просторі, що включає цькування, переслідування, приниження з використанням електронних засобів комунікації; а також «цифровий слід» як сукупність даних, які залишає користувач під час будь-якої активності в інтернеті та соціальних мережах.

Лекторка акцентувала увагу на характерних ознаках небезпечної онлайн-поведінки, зокрема: порушення особистих меж, поширення персональної інформації без дозволу, отримання підозрілих повідомлень чи запрошень, агресивна комунікація у чатах. Учасники лекції проаналізували типові загрози, які можуть виникати для учнів початкових класів у цифровому середовищі – від психологічного тиску з боку однолітків до впливу некоректного контенту, шахрайства чи порушення цифрової гігієни.

Особливе місце в лекції було відведено правилам безпечної поведінки в інтернеті для дітей молодшого шкільного віку, адаптованим до рівня їхньої когнітивної, емоційної та соціальної зрілості. Обговорювалися способи формування відповідального ставлення до особистої інформації, навички критичного мислення при споживанні цифрового контенту, алгоритми реагування на випадки кібербулінгу. Було наголошено на ролі вчителя як посередника між дитиною й цифровим середовищем, який не лише інформує, а й формує навички самоорганізації, самозахисту та цифрової відповідальності.

Окрім теоретичної частини, учасники мали змогу проаналізувати освітні кейси, що ілюстрували приклади реальних ситуацій, з якими можуть зіткнутися як учні, так і вчителі в умовах сучасної школи.

Захід висвітлено у фейсбуці за посиланням https://www.facebook.com/share/p/158pRmSDHF/

Інформацію підготувала кандидат педагогічних наук, доцент Прибора Т.О.