Accessibility Tools

Зв'язки кафедри

Кафедра географії та геоекології ЦДПУ імені Володимира Винниченка

ділиться власним досвідом розробки та впровадження

освітньо-професійних програм зі спеціальності «Середня освіта (Географія)»

під час міжуніверситетського методичного семінару

        09 квітня 2021 року завідувачка кафедри географії та геоекології Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка доцент Семенюк Лариса Леонтіївна взяла участь у представницьких заходах – міжуніверситетському методичному семінарі «Європейські стандарти акредитації освітніх програм» та відкритих лекціях «Державний стандарт базової середньої освіти: особливості та шляхи впровадження» і «Технологія змішаного навчання у шкільній географічній освіті».

         Організаторами та учасниками заходів були науково-педагогічні працівники, студенти та аспіранти Одеського національного університету (ОНУ) імені І.І. Мечникова, Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії (ХГПА), Центральноукраїнського державного педагогічного університету (ЦДПУ) імені Володимира Винниченка та Тернопільського національного педагогічного університету (ТНПУ) імені Володимира Гнатюка.

         Спікерами заходів стали Шоробура Інна Михайлівна, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук, академік Академії наук вищої освіти України, академік Української технологічної академії, ректор ХГПА, Долинська Олеся Олегівна, доктор філософії, доцент кафедри туризму, теорії і методики фізичної культури та валеології ХГПА, Семенюк Лариса Леонтіївна, кандидат географічних наук, доцент, завідувачка кафедри географії та геоекології ЦДПУ імені Володимира Винниченка, Варакута Ольга Михайлівна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри географії та методики її викладання ТНПУ імені В. Гнатюка, Яворська Вікторія Володимирівна, доктор географічних наук, професор кафедри економічної і соціальної географії і туризму, декан геолого-географічного факультету ОНУ імені І.І. Мечникова.

         Під час семінару та в ході обговорення лекцій освітяни, науковці та представники студентської спільноти висловили свої думки щодо таких важливих на сьогодні питань як акредитація освітніх програм (ОП), впровадження державних стандартів у сфері освіти, використання сучасних інноваційних інтерактивних методів та технологій у шкільній географічній освіті в умовах дистанційного навчання.

         Зокрема завідувачка кафедри географії та геоекології ЦДПУ імені Володимира Винниченка, доцент Семенюк Л.Л. поділилася власним досвідом розробки, впровадження та успішної акредитації освітньо-професійних програм за спеціальністю «Середня освіта (Географія)», що реалізуються на кафедрі. При цьому учасники семінару з інших закладів вищої освіти відзначали високий рівень якості освітніх програм та інформативність сайту кафедри географії і геоекології ЦДПУ імені Володимира Винниченка, які вони беруть за зразок при розробці власних ОП та інформаційних ресурсів.

         Отриманий під час семінару та відкритих лекцій досвід буде використано кафедрою географії та геоекології під час удосконалення та реалізації освітньо-професійних програм «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота», «Середня освіта (Географія та Історія)», «Середня освіта (Географія та Мова і література (англійська))», при викладанні дисциплін «Методика навчання географії», «Шкільний курс географії»,  «Інноваційні технології навчання географії», «Сучасні освітні технології у викладанні географії».

         Дякуємо організаторам зустрічі за цікаву і змістовну дискусію, та за можливість долучитися до неї.


Студенти спеціальності «Середня освіта (Географія)» прослухали відкриту онлайн-лекцію

доктора педагогічних наук, професора, академіка Національної академії педагогічних наук України 

Ярошенко Ольги Григорівни

07 квітня студенти першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Географія), які навчаються за освітньо-професійними програмами «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота», «Середня освіта (Географія та Історія)», «Середня освіта (Географія та Мова і література (англійська))» та викладачі кафедри географії і геоекології Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка відвідали лекцію в онлайн-форматі з теми «Навчання предметів природничої освітньоі галузі на засадах компетентнісного підходу», яку провела стейкхолдер Ярошенко Ольга Григорівна, доктор педагогічних наук, професор, академік Національної академії педагогічних наук (НАПН) України, головний науковий співробітник Відділу інтеграції вищої освіти і науки Інституту вищої освіти НАПН України.

Головною метою лекції було ознайомлення студентів з методичними особливостями застосування компетентісного підходу в процесі навчання природничих дисциплін в школі.

Під час спілкування зі студентами та викладачами Ольга Григорівна в загальних рисах  розкрила концептуальні основи компетентісного підходу як освітньої парадигми, суть поняття «компетентність»,  проаналізувала набір компетентностей, формування яких передбачено навчальними програмами дисциплін, що складають освітню галузь «Природознавство» в діючому Державному стандарті базової і повної освіти та «Природничої освітньої галузі» в новому Державному стандарті базової середньої освіти, затвердженому у 2020 р.

 Особливу увагу лектор приділила можливостям групової форми організації навчально-пізнавальної діяльності учнів у процесі формування ключових компетентностей. Ольга Григорівна розкрила суть, дидактичні умови та методику організації групової роботи учнів на уроці, проаналізувала переваги групової роботи та складнощі, які виникають в процесі її застосування.  Лекція супроводжувалася великою кількість прикладів з досвіду роботи лектора на посаді вчителя в школі, які були особливо цікавими для студентів. Ольга Григорівна, як вчитель-практик, дала багато корисних порад майбутнім вчителям з питань організації роботи учнів в групах, способів формування груп, оцінювання роботи кожного учня в групі, уникнення «шуму» під час групової роботи тощо.

Цікавою для студентів виявилася висвітлена лектором методика проведення «робочих семінарів» в процесі навчання природничих дисциплін.

Отримані під час онлайн-лекції знання знадобляться студентами при вивченні дисциплін «Методика навчання географії», «Шкільний курс географії»,  «Інноваційні технології навчання географії», «Сучасні освітні технології у викладанні географії», під час проходження виробничої педагогічної практики у школі, при написанні курсових робіт з методики навчання географії, а також в майбутній педагогічній діяльності на посаді вчителя.

Кафедра географії та геоекології висловлює щиру вдячність Ярошенко Ользі Григорівні за змістовну, цікаву та практично-орієнтовану онлайн-лекцію, сподівається на активну взаємодію та плідну співпрацю в майбутньому. Окрема подяка організаторам онлайн-лекції – кафедрі природничих наук та методик їхнього навчання ЦДПУ ім. В. Винниченка.


21 жовтня 2020 року студенти природничо-географічного факультету, які навчаються за освітніми програмами «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота» і «Середня освіта (Географія та Мова і література (англійська)» прослухали лекцію, яку підготувала завідувач науково-методичної лабораторії природничо-математичних дисциплін комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (КОІППО) імені Василя Сухомлинського» та практикуючий вчитель географії Людмила Миколаївна Хлань.

Лекцію було проведено в рамках вивчення дисципліни «Методика навчання географії» та підготовки до проведення виробничої (педагогічної) практики у школі. Головною метою було ознайомлення студентів з проблемами та перспективами сучасної географічної освіти, розкриття нових підходів у навчанні географії та аналіз нормативного поля шкільної географічної освіти.

Під час спілкування зі студентами-географами Людмила Миколаївна значну увагу приділила основним викликам, з якими стикається сучасна освіта в умовах швидкоплинних змін в світі та Україні. На конкретних прикладах було висвітлено роль географії як навчальної дисципліни та значення географічних знань для сучасної людини, розкриті методи і прийоми стимулювання пізнавальної діяльності учнів, складові успішності та ефективності сучасного уроку географії.

Л.М. Хлань ґрунтовно проаналізувала нормативне поле освіти, зокрема, новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений у жовтні 2020 р., а також Типові навчальні плани. Були розкриті методичні особливості проведення практичних робіт та організації дослідницьких проєктів з географії. Особливо зацікавила студентів методика проведення кейс-уроків, а також оригінальна ідея демонстрації практичного значення географії для учнів на прикладі виробництва мобільних телефонів та шоколаду. Людмила Миколаївна як вчитель-практик дала багато корисних порад майбутнім вчителям, в тому числі і з організації дистанційного навчання з використанням освітніх платформ Google ClassroomClasstime та Zoom, що особливо актуально в умовах пандемії та адаптації освітніх закладів до нових умов освітнього процесу.

Отримані під час лекції знання можуть бути використані студентами в процесі вивчення дисциплін «Шкільний курс географії», «Методика навчання географії», «Інноваційні технології навчання географії», під час проходження пропедевтичних та виробничої (педагогічної) практики у школі, а також при написанні курсових робіт з методики навчання географії.

Слід зазначити, що Людмила Миколаївна Хлань  вже багато років співпрацює з кафедрою географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка в якості стейкголдера та професіонала-практика, який активно долучається до вдосконалення змісту освітніх програм «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота» і «Середня освіта (Географія та Мова і література (англійська)». Людмила Миколаївна залучена до робити екзаменаційної комісії під час державної атестації здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти в якості екзаменатора з методики навчання географії.

Кафедра географії та геоекології висловлює щиру вдячність Хлань Людмилі Миколаївні за змістовну та цікаву лекцію, творчий та креативний підхід до викладення матеріалу та сподівається на активну взаємодію та плідну співпрацю і в подальшому.


 

Кафедра географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка спільно із кафедрою географії та геопросторових наук державного університету штату Південна Дакота (місто Брукінз, США) провела міжнародний методичний семінар

19 листопада 2020 року на кафедрі географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка відбулася неординарна подія: спільно з кафедрою географії та геопросторових наук державного університету штату Південна Дакота (South Dakota State University, SDSU, Brookings, USA) проведений семінар на тему «Освітні програми з географії: досвід розробки та впровадження у закладах вищої освіти США та України».

         Учасниками семінару стали науково-педагогічні працівники кафедри географії та геоекології, представники органів студентського самоврядування природничо-географічного факультету ЦДПУ ім. В. Винниченка, а від кафедри географії та геопросторових наук державного університету штату Південна Дакота – член Американської асоціації географів та Національної ради з географічної освіти (США), професор Джордж Уайт. Зустріч відбувалася в режимі онлайн-відеоконференції з використанням платформи Zoom.

         Під час семінару були обговорені такі актуальні питання як:

  • концептуальні засади розробки та впровадження освітніх програм з географії у державному університеті штату Південна Дакота (SDSU) та Центральноукраїнському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка (ЦДПУ);
  • співвідношення нормативної та вибіркової частин освітніх програм з географії, організація вибору навчальних дисциплін студентами у закладах вищої освіти США та України;
  • поєднання теоретичного навчання та практичної підготовки студентів за освітніми програмами з географії;
  • соціально-гуманітарна підготовка здобувачів вищої освіти, які навчаються за освітніми програмами з географії;
  • самостійна робота студентів із засвоєння навчального матеріалу;
  • розробка та вдосконалення робочих програм з географічних дисциплін в SDSU;
  • процедура акредитації освітніх програм в закладах вищої освіти США;
  • діяльність Національної ради з географічної освіти (США);
  • досвід організації підвищення кваліфікації вчителів на кафедрі географії та геопросторових наук SDSU;
  • особливості провадження освітнього процесу в закладах вищої освіти США та України в умовах пандемії.

Слід зазначити, що відомий американський вчений-географ, професор Джордж Уайт певний час співпрацює з кафедрою географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка і залучається до освітнього процесу на кафедрі. Співпраця проявляється в обміні науковим та методичним досвідом, зокрема із розробки освітніх програм з географії у закладах вищої освіти, викладання окремих навчальних курсів географічних дисциплін. Протягом вересня-листопада 2020 року професором Дж. Уайтом для студентів та викладачів кафедри географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка був організований цикл лекцій-дискурсів з електоральної географії.

Отриманий під час семінару досвід буде використаний під час удосконалення освітніх програм «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота», «Середня освіта (Географія та Мова і література (англійська)», «Середня освіта (Географія та Історія), які реалізуються на кафедрі географії і геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка.

Висловлюємо щиру вдячність професору Джорджу Уайту за плідну співпрацю, а Стьопул Валентині Іванівні – за організацію зустрічей.


 

Фахівці КЗ «Кіровоградський обласний центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді» провели для студентів-географів ЦДПУ імені Володимира Винниченка практичні заняття

13 жовтня 2020 року студенти, які навчаються за освітніми програмами «Середня освіта (географія) та краєзнавчо-туристична робота» і «Середня освіта (географія та мова і література (англійська)» відвідали комунальний заклад «Кіровоградський обласний центр туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді» (КЗ «КОЦТКЕУМ»). Директор центру Лісота Андрій Андрійович – випускник кафедри географії та геоекології ЦДПУ імені Володимира Винниченка, відомий мандрівник, альпініст, підкорювач  багатьох вершин світу, один із популяризаторів туристсько-краєзнавчої діяльності серед учнівської молоді в області.

         Андрій Андрійович детально розповів студентам-географам про основні напрями роботи закладу: туристсько-спортивну діяльність, краєзнавчі дослідження, національно-патріотичне виховання молоді. Була розкрита організаційно-територіальна структура центру, висвітлені методичні аспекти роботи гуртків зі скелелазіння, велосипедного, спортивного та пішохідного туризму, спортивного орієнтування, географічного краєзнавства, окреслені перспективи розвитку закладу, його кадровий потенціал, вимоги до працівників, оглянуто експозицію краєзнавчого музею, відкриття якого заплановано до кінця року.

         Методист центру, керівник гуртка зі спортивного туризму, випускник освітньо-професійної програми «Середня освіта (географія) та краєзнавчо-туристична робота» ЦДПУ ім. В. Винниченка Назаренко Данило Юрійович та інструктор з туризму Конюх Юрій Миколайович продемонстрували студентам основне і спеціальне туристське спорядження, розповіли про вимоги до нього, призначення і особливості безпечного використання. Студенти працювали з різним туристським спорядженням, спробували свої сили на скеледромі.

         Отримані під час практичних занять в центрі знання та набуті навички можуть бути використані студентами під час вивчення дисциплін «Краєзнавство і туризм», «Основи туризму», «Методика організації краєзнавчо-туристичної роботи», «Екскурсознавство і музеєзнавство», «Розробка та організація туристських маршрутів і турів» проходженні туристичної практики, підготовки курсового проєкту з методики організації краєзнавчо-туристичної роботи.

         Слід зазначити, що Андрій Андрійович Лісота вже багато років співпрацює з кафедрою географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка в якості роботодавця та професіонала-практика, який ділиться своїм неоціненним досвідом зі студентами та викладачами, зокрема під час навчальних практик, бере участь в державній атестації студентів.

Підтвердженням високого рівня якості освітнього процесу на кафедрі географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка є те, що випускники кафедри нині очолюють провідний туристсько-краєзнавчий заклад в області, успішно працюють керівниками гуртків та методистами центру.

         Висловлюємо щиру вдячність Андрію Андрійовичу Лісоті, Данилові Юрійовичу Назаренку, Юрію Миколайовичу Конюху та іншим працівникам центру за плідну співпрацю, змістовні бесіди, цікаві практичні заняття, а студенту Сергію Колодію за допомогу в організації зустрічі.


 

Професіонал-практик провів відкриту лекцію для студентів-географів

24 вересня 2020 року до студентів ЦДПУ ім. В. Винниченка, які навчаються за освітньо-професійною програмою (ОПП) «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота», завітав представник роботодавців у сфері туристичного бізнесу, заступник голови громадської організації «Кіровоградська обласна організація роботодавців туристичних агентств, готелів та санаторно-курортних закладів», директор туристичного агентства «Райдо тур» Знахаренко Олександр Маратович (м. Кропивницький).

Олександр Маратович провів відкриту лекцію, під час якої розкрив сучасні реалії існування туристичного сектору економіки України і Кіровоградської області в умовах пандемії та інших загроз, його актуальну організаційну структуру, особливості трансформації туристичного ринку на різних масштабних рівнях, подальші перспективи розвитку краєзнавчо-туристичної діяльності в межах області.

Розмова була невимушеною, студентів та викладачів цікавило бачення професіоналом-практиком сучасних проблем та перспектив розвитку туризму в Кіровоградській області, Україні, тенденцій переформатування міжнародного туристичного ринку.

Олександр Маратович пообіцяв і надалі продовжувати спілкування зі студентами, знайомити з прикладними аспектами організації та провадження краєзнавчо-туристичної діяльності. Отримана інформація може бути використана студентами під час вивчення дисциплін «Основи туризму», «Методика організації краєзнавчо-туристичної роботи», «Розробка та організація туристських маршрутів і турів», «Туристичне країнознавство». Слід зазначити, що О.М. Знахаренко вже багато років співпрацює з кафедрою географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка, ділиться своїм досвідом із викладачами та студентами, є одним із розробників освітньо-професійної програми «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота», яка успішно реалізується на кафедрі, входить до складу робочої групи з удосконалення ОПП.

Висловлюємо щиру вдячність Олександру Маратовичу за плідну співпрацю, цікаву лекцію та змістовну бесіду зі студентами та викладачами.


 

Цикл лекцій-дискурсів професора Джорджа Уайта (Південна Дакота, США) для студентів та викладачів кафедри географії і геоеколоії

З 5 вересня 2020 року для студентів та викладачів кафедри географії і геоекології Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка розпочався цикл лекцій-дискурсів американського професора Джорджа Уайта з питань електоральної географії, які відбуваються дистанційно з використанням платформи Zoom.

 Професор Уайт – відомий американський вчений-географ з South Dakota State University (місто Брукінз, США), член Американської асоціації географів та Національної ради з географічної освіти (США). Джордж Уайт вже багато років займається дослідженнями у сфері політичної географії, геополітики, глобалізації, використання природних ресурсів.

Лекції професора Уайта відзначаються нестандартністю, висвітленням різних точок зору на просторові закономірності та зміни електорального поля США, розкриттям впливу політичних подій в Україні на вибори в США, активним залученням і студентів, і викладачів до дискусії та обміну думками.

Отриманий досвід від спілкування з професором Уайтом та вивчення особливостей організації освітнього процесу на кафедрі географії та геопросторових наук університету штату Південна Дакота буде використаний для удосконалення освітньо-професійних програм «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота» і «Середня освіта (Географія та мова і література (англійська)» в ЦДПУ ім. Володимира Винниченка, а також під час викладання дисциплін «Основи суспільної географії», «Регіональна економічна і соціальна географія», «Політична географія», «Проблеми соціально-економічного розвитку регіонів світу», «Іноземна мова за професійним спрямуванням».

Дякуємо професору Джорджу Уайту за цікаві лекції та змістовні дискусії, а Стьопул Валентині Іванівні – за організацію зустрічей.


Зустріч зі стейкхолдером

2 березня 2020 року студенти-географи ЦДПУ ім. В. Винниченка зустрілися з відомим в Україні туристом, альпіністом, підкорювачем  багатьох вершин, веломандрівником, директором швейного підприємства "Куртаж" (м.Кропивницький) Ковальовим Миколою Миколайовичем.

Микола Миколайович поділився з аудиторією своїм досвідом у здійсненні туристських подорожей, розповів про цікаві та повчальні випадки зі своїх мандрівок та запевнив присутніх, що подорожувати світом можна із залученням мінімальних коштів. Окремим пунктом зустрічі стала розповідь про сучасні тенденції у туристичному спорядженні. Микола Миколайович разом із своїми помічниками показав гостям  зразки сучасного спорядження, в т.ч. виготовленого в м.Кропивницький на підприємстві Куртаж. 

Особливо цікавою та корисною ця зустріч була для тих студентів, які навчаються за освітньо-професійною програмою "Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота". Отримана інформація може бути використана студентами під час вивчення дисциплін "Основи туризму", "Організація краєзнавчо-туристичної діяльності" та "Спеціальні види туризму".

Дякуємо Миколі Миколайовичу за чудову розповідь та слушні поради майбутнім туристам і краєзнавцям, а також викладачу Зарубіній Антоніні Володимирівні за організацію зустрічі

Міжнародна діяльність

  Онлайн-лекція професора Нью-Йоркського університету Юрія Гороховича (Нью-Йорк, США) для студентів та викладачів кафедри географії та геоеколоії Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка (Кропивницький, Україна) «Наукове дослідження: міфи та реальність»

Кафедра географії та геоекології Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка продовжує співпрацю з провідними закордонними науковими та освітніми закладами

В рамках даної співпраці 5 травня 2021 року студенти першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти спеціальності 014 Середня освіта (Географія), які навчаються за освітньо-професійними програмами «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота», «Середня освіта (Географія та Історія)», «Середня освіта (Географія та Мова і література (англійська))» та викладачі кафедри географії і геоекології Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка із захопленням прослухали онлайн-лекцію відомого американського вченого-географа з українським корінням Юрія Гороховича, професора Нью-Йоркського університету (Lehman College, The City University of New York (CUNY, USA) на актуальну тему «Наукове дослідження: міфи та реальність».

         Слід зазначити, що Ю. Горохович не лише вчений-теоретик, а і науковець-практик, за плечима якого численні експедиції у найвіддаленіші куточки світу. Професор Ю. Горохович поділився власним досвідом організації та проведення наукових географічних досліджень у різних регіонах земної кулі – Північній Америці (Гренландія, Аляска, Гудзон), Центральній Америці (Гватемала, Гондурас), Східній Африці (Уганда), Середземномор’ї (Кріт), Причорномор’ї. Було розкрито бачення професором Ю. Гороховичем ефективного алгоритму дій під час організації геоекологічних досліджень. На прикладі дослідження «Про взаємозв’язок розподілу зсувів і циркуляції буревіїв у Центральній Америці», безпосереднім організатором якого виступав професор Ю. Горохович, було продемонстровано ефективність комплексного підходу до вивчення природних ризиків і небезпек.

         Аудиторію особливо зацікавили приклади використання космічних знімків земної поверхні в процесі геоекологічних досліджень, особливості обробки просторових даних з використанням сучасних методів, у тому числі геоінформаційних технологій. Актуальними і корисними були і поради американського професора щодо процедури опублікування результатів наукових досліджень у авторитетних цитованих виданнях (Scopus, Veb of Sciense).

Отримані під час онлайн-лекції знання знадобляться студентами при вивченні дисциплін «Основи наукових досліджень», «Геологія», «Геоекологія»,  «Геоморфологія», «Метеорологія»», «Геоінформаційні системи і технології», під час проходження навчальних географічних практик, при написанні курсових та кваліфікаційних робіт з географії.

Викладачі ж кафедри географії та геоекології отриманий досвід зможуть застосувати під час організації власних наукових досліджень, роботі з різноманітними джерелами просторової інформації, підготовці та написанні наукових публікацій.

Висловлюємо щиру подяку професору Ю. Гороховичу за цікаву і корисну лекцію, проведену на високому професійному рівні, та надіємось на подальшу співпрацю! А доценту В.М. Вовку – подяку за організацію даної зустрічі.


Кафедра географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка спільно із кафедрою географії та геопросторових наук державного університету штату Південна Дакота (місто Брукінз, США) провела міжнародний методичний семінар

19 листопада 2020 року на кафедрі географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка відбулася неординарна подія: спільно з кафедрою географії та геопросторових наук державного університету штату Південна Дакота (South Dakota State University, SDSU, Brookings, USA) проведений семінар на тему «Освітні програми з географії: досвід розробки та впровадження у закладах вищої освіти США та України».

         Учасниками семінару стали науково-педагогічні працівники кафедри географії та геоекології, представники органів студентського самоврядування природничо-географічного факультету ЦДПУ ім. В. Винниченка, а від кафедри географії та геопросторових наук державного університету штату Південна Дакота – член Американської асоціації географів та Національної ради з географічної освіти (США), професор Джордж Уайт. Зустріч відбувалася в режимі онлайн-відеоконференції з використанням платформи Zoom.

         Під час семінару були обговорені такі актуальні питання як:

  • концептуальні засади розробки та впровадження освітніх програм з географії у державному університеті штату Південна Дакота (SDSU) та Центральноукраїнському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка (ЦДПУ);
  • співвідношення нормативної та вибіркової частин освітніх програм з географії, організація вибору навчальних дисциплін студентами у закладах вищої освіти США та України;
  • поєднання теоретичного навчання та практичної підготовки студентів за освітніми програмами з географії;
  • соціально-гуманітарна підготовка здобувачів вищої освіти, які навчаються за освітніми програмами з географії;
  • самостійна робота студентів із засвоєння навчального матеріалу;
  • розробка та вдосконалення робочих програм з географічних дисциплін в SDSU;
  • процедура акредитації освітніх програм в закладах вищої освіти США;
  • діяльність Національної ради з географічної освіти (США);
  • досвід організації підвищення кваліфікації вчителів на кафедрі географії та геопросторових наук SDSU;
  • особливості провадження освітнього процесу в закладах вищої освіти США та України в умовах пандемії.

Слід зазначити, що відомий американський вчений-географ, професор Джордж Уайт певний час співпрацює з кафедрою географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка і залучається до освітнього процесу на кафедрі. Співпраця проявляється в обміні науковим та методичним досвідом, зокрема із розробки освітніх програм з географії у закладах вищої освіти, викладання окремих навчальних курсів географічних дисциплін. Протягом вересня-листопада 2020 року професором Дж. Уайтом для студентів та викладачів кафедри географії та геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка був організований цикл лекцій-дискурсів з електоральної географії.

Отриманий під час семінару досвід буде використаний під час удосконалення освітніх програм «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота», «Середня освіта (Географія та Мова і література (англійська)», «Середня освіта (Географія та Історія), які реалізуються на кафедрі географії і геоекології ЦДПУ ім. В. Винниченка.

Висловлюємо щиру вдячність професору Джорджу Уайту за плідну співпрацю, а Стьопул Валентині Іванівні – за організацію зустрічей.


Студенти-географи розширили свої знання щодо міжнародної мобільності та ряду міжнародних освітніх проєктів, до яких залучений ЦДПУ імені Володимира Винниченка

12 жовтня 2020 року студенти, які навчаються за освітніми програмами «Середня освіта (географія) та краєзнавчо-туристична робота», «Середня освіта (географія та мова і література (англійська)» і «Середня освіта (географія та історія)», та викладачі кафедри географії і геоекології зустрілися з керівником відділу міжнародних зв’язків Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, кандидатом філологічних наук, доцентом Ляшук Анною Миколаївною. 

         Під час зустрічі Анна Миколаївна детально розповіла про порядок реалізації студентами та науково-педагогічними працівниками права на академічну мобільність, про можливості таких міжнародних освітніх проєктів як «Еразмус+», «Програма імені Фулбрайта», програм зі стажування та обміну студентами «Intern», «IREX», «Trainee», «Work & Travel», «Німецька служба академічних обмінів – DAAD», стипендіальних програм в рамках діяльності Американсько-українського фонду (USUF), Британської ради в Україні, Стипендіальної програми імені Лейна Кіркланда Польсько-американського фонду Свободи та ряду інших. Були розкриті особливості співробітництва ЦДПУ імені Володимира Винниченка із закордонними закладами вищої освіти, зокрема Поморською академією в Слупську (м. Слупськ, Польща), участі у мовному стажуванні у Великій Британії, Словаччині, Сербії, літніх студентських практик в США, Німеччині, Польщі та Болгарії.

         Після розмови з керівником відділу міжнародних зв’язків студенти зрозуміли, що горизонти їх реалізації в освіті значно ширші за національний освітній простір, а міжнародні проєкти і програми дають додаткові можливості для подальшого освітнього розвитку.

Висловлюємо вдячність Анні Миколаївні за змістовну бесіду зі студентами та викладачами.


Цикл лекцій-дискурсів професора Джорджа Уайта (Південна Дакота, США) для студентів та викладачів кафедри географії і геоеколоії

З 5 вересня 2020 року для студентів та викладачів кафедри географії і геоекології Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка розпочався цикл лекцій-дискурсів американського професора Джорджа Уайта з питань електоральної географії, які відбуваються дистанційно з використанням платформи Zoom.

 Професор Уайт – відомий американський вчений-географ з South Dakota State University (місто Брукінз, США), член Американської асоціації географів та Національної ради з географічної освіти (США). Джордж Уайт вже багато років займається дослідженнями у сфері політичної географії, геополітики, глобалізації, використання природних ресурсів.

Лекції професора Уайта відзначаються нестандартністю, висвітленням різних точок зору на просторові закономірності та зміни електорального поля США, розкриттям впливу політичних подій в Україні на вибори в США, активним залученням і студентів, і викладачів до дискусії та обміну думками.

Отриманий досвід від спілкування з професором Уайтом та вивчення особливостей організації освітнього процесу на кафедрі географії та геопросторових наук університету штату Південна Дакота буде використаний для удосконалення освітньо-професійних програм «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота» і «Середня освіта (Географія та мова і література (англійська)» в ЦДПУ ім. Володимира Винниченка, а також під час викладання дисциплін «Основи суспільної географії», «Регіональна економічна і соціальна географія», «Політична географія», «Проблеми соціально-економічного розвитку регіонів світу», «Іноземна мова за професійним спрямуванням».

Дякуємо професору Джорджу Уайту за цікаві лекції та змістовні дискусії, а Стьопул Валентині Іванівні – за організацію зустрічей.


 

Міжнародні проекти, закордонні стажування та конференції,

в яких беруть участь викладачі та студенти кафедри

 

Семенюк Лариса Леонтіївна       

  • Міжнародне стажування в університеті м. Вроцлав (Інститут географії і регіонального розвитку факультету природничих наук та навколишнього середовища) (12-18 вересня 2017 р.)
  • International forum «The role of academia in promoting gender and women’s rights in the arab world and the Еuropean region», ознайомлення з роботою Sidi Mohamed Ben Abdellah University, виступ з доповіддю «Gender and Geographical Aspects of the Employment in the Kirovohrad Oblast» (проект від Еrasmus+, Марокко, м. Фес) (28.09 – 8.10.2018 р.)
  • Участь у міжнародному проекті від IREX «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність» (7-9 жовтня 2019 р. та 27-31 січня 2020 р.)
  • VI Міжнародна науково-практична конференція "ACTUAL TRENDS OF MODERN SCIENTIFIC RESEARCH" (17-19 січня 2021 року Мюнхен, Німеччина).

 

Маслова Наталія Миколаївна

  • ІІ International Scientific Internet-Conference Modern Problems of Improve Living Standards in a Globalized World (December 8, 2017, Opole – Berdyansk – Tbilisi – Slovyansk – Kropyvnytsky), 2017 (8 грудня 2017 р.)
  • Conference Proceedings of the 7th International Scientific Conference Problems and Prospects of Territories’ Socio-Economic Development (April 4 – 7, 2018, Opole, Poland). The Academy of Management and Administration in Opole, 2018
  • Міжнародне стажування з теми «Innovative technology education  geographical  disciplines  in higher  and secondary  education»   на базі Scientific Center of Innovative Researches, Tallinn Estonia, Academy  of Economics and Pedagogy, Prague, Czech Republic обсягом 5 кредитів ECTS (2 липня – 6 серпня 2020 р.)
  • Цикл лекцій-дискурсів з освітньої програми «Електоральна географія» професора Джорджа Уайта. (SouthDakotaState University, SDSU, Brookings, USA).

 

Мирза-Сіденко  Валентина Миколаївна

  • Міжнародне стажування з теми «Innovative technology education  geographical  disciplines  in higher  and secondary  education»   на базі Scientific Center of Innovative Researches, Tallinn Estonia, Academy  of Economics and Pedagogy, Prague, Czech Republic обсягом 5 кредитів ECTS (2 липня – 6 серпня 2020 р.).

 

 

Зарубіна Антоніна Володимирівна

  •  International research and practical conference «The development of nature sciences: problems and solutions», Mendel University in Brno, the Czech Republic, April 27-28, 2018;
  • International, scientific and practical conference «Natural sciences: history, the present time, the future, EU experience» 26-27September, 2019 Wloclawek, Republic of Poland.

 

 

Онойко Юрій Юрійович

  • Цикл лекцій-дискурсів з освітньої програми «Електоральна географія» професора Джорджа Уайта. (SouthDakotaState University, SDSU, Brookings, USA).

 

 

Мовчан Сергій Васильович

  • Цикл лекцій-дискурсів з освітньої програми «Електоральна географія» професора Джорджа Уайта. (SouthDakotaState University, SDSU, Brookings, USA).

 

 

Гелевера Ольга Федорівна

  • Стажування в університетах Німеччини (Географічний інститут Університету Гумбольдта у Берліні; Інститут екологічних наук та географії Потсдамського університету; Інститут землезнавства та географії Університету Мартіна-Лютера, Галле-Віттенберг; Лейпцизький інститут регіональної географії; Інститут географії в Отто-Фрідріх-університеті, Бамберг) з “12” жовтня 2019 року по “25” жовтня 2019 року.

 

СПІВПРАЦЯ З НІМЕЦЬКОЮ СЛУЖБОЮ АКАДЕМІЧНИХ ОБМІНІВ DAAD

Двічі у 2019 та 2015 роках студенти спеціальності 014 Середня освіта «Географія» під керівництвом доцента Гелевери О. Ф. відвідували Німеччину за програмою «Групові поїздки студентів до Німеччини» (Studienreisen). Німецька служба академічних обмінів DAAD – це найбільша німецька громадська організація з підтримки академічних обмінів.

Короткий план поїздки до Німеччини

(13.10.2019 до 25.10.2019)

  • Трансфер Львів-Краків-Вроцлав-Еізенгюттенштадт
  • Еізенгюттенштадт (Eisen-hüttenstadt) Відвідини металургійного комбінату „ArcelorMittalEisenhüttenstadtGmbH“(лекція, фахова екскурсія виробничими цехами)
  • Nochten відвідини буровугільного кар’єру Нохтен(Лужиця)
  • Берлін Заходи на Географічному факультеті Гумбольд-Університету у Берліні (лекції, семінар, зустрічі зі студентами) (Humboldt-Universität zu Berlin. GeographischesInstitut).
  • Екскурсія Берліном (в т.ч. Бранденбурзькі ворота, Рейхстаг…)
  • Потсдам Заходи на Географічному факультеті Потсдамського університету (лекції, семінар, дискусії, зустрічі зі студентами). Відвідини парку Сан-Суссі
  • Галлє Заходи на Географічному факультеті університету у Галлєта у міжнародному відділі (лекції, семінар, дискусії, зустрічі зі студентами).
  • Лейпциг Відвідини Ляйбніц Інституту країнознавства. Фахова дискусія на тему «Транспортна мережа Лейпцігу» Лейпцизька ярмарка (історія, лекція, екскурсія).
  • Мейсен Відвідини міста порцеляни – Мейсен.
  • Регенсбург Фахова екскурсія портом у Регензбургу. Прийом у міській раді (відділ економіки) та представлення концепції розвитку центру міста.
  • Бамберг Заходи на Географічному факультеті університету у Бамберзі та у міжнародному відділі (лекції, семінар, дискусії, зустрічі зі студентами).
  • Байрот Заходи у Інституті Географії факультеті Байротського університету (лекції, семінар, дискусії, зустрічі зі студентами).
  • Трансфер через Прагу до України.

 

Наукова робота студентів

 

20 травня 2020 р. в режимі відеоконференції відбулась звітна студентська наукова конференція ЦДПУ ім. В.Винниченка, на якій були представлені найкращі наукові досягнення студентів різних факультетів.

Природничо-географічний факультет і, зокрема, кафедру географії та геоекології  представив студент 4 курсу ОП Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота Волощук Максим, який ознайомив слухачів з доповіддю, що супроводжувалася презентацією на тему «Закономірності поширення радонової радіації на території Центральної України (в межах Кіровоградської області)». Науковим керівником роботи є кандидат геолого-мінералогічних наук, доцент Вовк В.М. Наукове дослідження належить до міждисциплінарних, адже при його підготовці були використані методи і підходи з різних областей знань – медичної географії, радіоекології, геоінформатики, геології.

Отримані результати мають важливе теоретичне і практичне значення, зокрема, для планування збалансованого розвитку Центральної України.

 Плани роботи студентських наукових гуртків

Геодемографічні та етноконфесійні процеси в Україні та Кіровоградській області

Геоекологічні проблеми Центральної України

Еолово-гідрогенний ландшафт в Україні

Моделювання фізико-географічних та суспільно-географічних явищ засобами ГІС

Природно-заповідні території Кіровоградської області

Проблеми взаємодії людини і літосфери

Проблеми взаємодії людини та атмосфери. Зміни клімату

Проблеми та перспективи розвитку сфери послуг Кіровоградської області

Соціально-економічні проблеми розвитку Кіровоградської області

 

 Публікації та участь наших студентів у конференціях

Прізвище та ініціали авторів  Тема публікації  Реквізити видання 
  2019 рік  
Андріященко Діана  Територіальні аспекти поширення православ’я в Україні та Кіровоградській області  Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 600-604
Бадеха Олена Вплив антропогенної діяльності на річку Інгул Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 604-607
Бондаренко Л.О., Кривульченко А.І. Мікроморфологічні та морфоскопічні дослідження піщаних зерен як шлях до генетичного аналізу піщаних масивів України Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Варніцький Я.Е., Маслова Н.М. Територіальні відмінності у рівнях захворюваності населення України на хвороби системи кровообігу Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Вітряк О., Яровий І.Ю., Мирза-Сіденко В.М.  Фізико-географічні, біотичні та рекреаційні особливості регіонального ландшафтного парку «Приінгульський» Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Гребеник Юлія   Географічний аналіз родовищ корисних копалин  Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 610-613
Гречишніков А.О., Зарубіна А.В.  Особливості розвитку подієвого туризму в м. Дніпро Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Губчик Світлана Просторова структура міста (на прикладі міста Слупськ, Польща) Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 613-616
Жолобова  Катерина   Просторова інтегральна оцінка забруднення поверхневих вод території Кіровоградської області  Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 616-620
Комаровець В.А., Маслова Н.М.  Нозогеографічні особливості захворюваності населення України на злоякісні новоутворення Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Копитинська Аліна  Гірничопромислові кар’єрно-відвальні ландшафти території Кіровоградської області  Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 620-624
Крупський Я.О., Кривульченко А.І. Геолого-геоморфологічні особливості підвищених приаренних геокомплексів лівобережжя нижнього Дніпра Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Кузнєцов В.Ю., Кривульченко А.І., Особливості поширення в Україні падинних геокомплексів Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Лозова Ірина   Сучасні урбанізаційні процеси в Україні: тенденції та регіональна диференціація  Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 624-627
Майборода Д.В., Зарубіна А.В.  Сучасний стан та перспективи розвитку транспортного машинобудування України Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Майстренко Р.С., Маслова Н.М. Географічний аналіз територіальних відмінностей та причин смертності населення в Україні Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Мартинова А.С., Зарубіна А.В. Природно-заповідний фонд як складова рекреаційно-туристичного потенціалу Черкаської області Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Рибак В.Ю., Мирза-Сіденко В.М.  Географічний аналіз стану лісового фонду Оникіївського ДЛГ Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Рибальченко  Олександр   Просторові особливості розвитку релігійного туризму в світі та Україні  Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 639-643
Савельєв  Микола Історико-географічні аспекти формування машинобудування Кіровоградської області  Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 643-646
Стратан Катерина Сучасні тенденції розвитку та поширення рослинництва і тваринництва в Кіровоградській області Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 646-649
Стратан К.І., Семенюк Л.Л.  Зовнішньоекономічні зв’язки Кіровоградської області Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
Шмигін Каріна  Комплексна оцінка туристичного потенціалу Кіровоградської області Студентський науковий вісник. – Випуск 21. Частина 1. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. – С. 651-652
 Яриш Н.О., Гелевера О.Ф.   Каскад дніпровських водосховищ: історія та сучасний стан   Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2019
   2020 рік  
Білоконенко Д.М. Територіальні аспекти народжуваності в Кіровоградській області Освітні й наукові виміри географії та туризму: матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції для студентів, аспірантів, молодих вчених (м.Полтава, 18 листопада 2020 р.) / відп.ред. О.А.Федій. - Полтава, 2020. - С. 46-50
Жердієва І.Ю. Особливості розвитку готельного господарства в Україні Освітні й наукові виміри географії та туризму: матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції для студентів, аспірантів, молодих вчених (м.Полтава, 18 листопада 2020 р.) / відп.ред. О.А.Федій. - Полтава, 2020. - С.88-91
Коваленко С.І. , Мирза-Сіденко В.М.,  Біотичне різноманіття території Синюського міжрегіонального екокоридору національної екомережі України Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 67-70
Лазаренко А.І. Сучасні тенденції розвитку гастрономічного туризму в Україні Освітні й наукові виміри географії та туризму: матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції для студентів, аспірантів, молодих вчених (м.Полтава, 18 листопада 2020 р.) / відп.ред. О.А.Федій. - Полтава, 2020. - С. 91-94
Морару Д.О., Гелевера О.Ф. Геопросторовий аналіз концентрації радону у громадських приміщеннях м. Кропивницького Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 72-76
Німеровський М.О.,  Зарубіна А.В. Деякі суспільно-географічні аспекти досліджень ІТ-сфери в Україні  Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 101-103
Німлієнко В.В., Семенюк Л.Л.  Сучасні тенденції розвитку відновлювальної енергетики у Кіровоградській області  Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 99-101
Пасічна О.В. Теоретико-методологічні підходи до просторової структури грунтового покриву Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 109-112
Рощик Т.І., Гелевера О.Ф. Родючість ґрунтів та відкриття ринку земель в Україні Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 79-87
Cухенко О.С., Зарубіна А.В.  Від формування туристичного брендингу до розвитку комфортності міста Кропивницький   Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 104-107
Тимончук К.А.,  Вовк В.М. Динаміка забруднення річкових вод середньої та нижньої частини басейну Південного Бугу  Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 70-72
Хоменко Д.В., Зарубіна А.В.,  Сучасні тенденції розвитку туристичного ринку в Україні та Кіровоградській області  Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 97-99
Шпак В.О., Семенюк Л.Л. Історико-географічні аспекти формування харчової промисловості у Кіровоградській області Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – Кропивницький, 2020. - С. 87-89

  

Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: Секція 4: Актуальні фізико-географічні та суспільно-географічні дослідження (2019 р.)

Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи»: Секція 3 Географія та природокористування (2020 р.)

Публікації студентів кафедри (Збірник матеріалів НП конференції - 2020)

Публікації студентів кафедри (Студентський вісник - 2020)

 

 

 

Виробничі (педагогічні) практики

ОР БАКАЛАВР

Робоча програма 

Навчально-методичний посібник з виробничої практики

Презентація настановчої конфереції для студентів 4 курсу

 

 

Навчальні практики

Традиційними, фахово визначальними у підготовці майбутніх географів є польові практики, які проводяться в різних університетах України та багатьох інших країнах. Їх головною метою є закріплення теоретичних знань на основі ознайомлення студентів з фактично існуючими, просторово поширеними природними та антропогенно сформованими геокомплексами.

В стінах Кіровоградського педагогічного інституту імені О.С. Пушкіна, навіть одразу після Другої світової війни, для студентів природничо-географічного факультету проводилися польові практики, зокрема на території Гірського Криму.

Нині студенти-географи ЦДПУ після першого курсу традиційно проходять комплексну географічну практику, до складу якої входять: геологічна, топографічна, туристична та метеорологічна практики. Вонапроводиться на території НПП Бузький Гард у Миколаївській області, де студенти проходять десятки кілометрів маршрутів, описують точки спостережень різноманітних геологічних вимірів, проводять окомірну та інструментальну зйомки місцевості, практикуються у спортивному орієнтуванні і т..д. Студенти вчаться описувати природні об'єкти, відбирати зразки і проби, вимірювати азимути,  рівні радіоактивності, швидко ставити намет, розпалювати вогнище, готувати їжу, а також швидко бігати, переправлятись через перешкоди, гарно співати і танцювати.

Після другого курсу здійснюється комплексна географічна практика, складовими якої є геоморфологічна, грунтознавча, гідрологічна та ландшафтознавча практики,  проводиться на території Поділля, Передкарпаття, Карпат та Закарпаття. Дещо усталеним, але з певними корективами, залежно від деяких обставин, є наступний маршрут: Кропивницький – Ангелівка – Тернопіль – Переволока – Рукомиш – Бучач – Нагоряни – Нирків – Товсте – Борщів – Сапотів – Кривче – Дзвенигород – Хотин – Чернівці – Снятин – Коломия – Яремче – Ворохта – г. Говерла – Рахів – Ділове – Солотвино – Іршава – Осій – Мукачеве – Нижні Ворота – Стрий – Львів – Ангелівка – Кропивницький. Як видно, важливою і традиційно сформованою, обов’язковою складовою такої практики є здіймання студентів на Говерлу. Окрім цього, студенти знайомляться з такими природними об’єктами як лісостепові ландшафти Подільської та Хотинської височин, гіпсові печери Ювілейна, Кришталева, каньйон Дністра, водоспади Передкарпаття та Карпат, прояви класичного вулканізму тощо.

Також після другого курсу студенти проходять геоботанічну практику, відбувається вона на території Центральної України. Під час її проведення студенти знайомляться з особливостями флори та рослинності Кіровоградської області, засвоюють методику проведення польових флористичних, геоботанічних досліджень, методи оцінки кількісного співвідношення видів у фітоценозах, способи закладання гербарію, використання визначників рослин, підготовки етикетажу. Польовий етап геоботанічної практики передбачає вивчення структури лісових і болотних фітоценозів в межах ландшафтного заказника “Чорноліський” (Знамянський район), урочища “Сарганінський ліс”, опис структури лучних, болотних, водних угруповань у заплаві р. Інгул (м. Кропивницький), степових угруповань Андросівської балки (Кіровоградський район), дендрофлори парків м. Кропивницького, дендропарку “Веселі Боковеньки” (Долинський район).

По завершенні третього курсу студенти проходять комплексну фізико- та суспільно-географічну практику на території степового півдня України, зокрема в межах Олешківських пісків, Присивашшя, Приазов'я та Причорномор'я. Під час такої практики студенти мають можливість:

  • оглянути міста: Миколаїв, Херсон, Гола Пристань, Олешки, Скадовськ, Генічеськ, Берислав, Кривий Ріг ;
  • побувати в одному з найбільших піщаних масивів Європи, цілинних степах Асканії-Нова, рожевому Лемурійському озері, "Херсонських горах";
  • відвідати музеї, заповідні території, історичні місця та пам'ятки;
  • ознайомитися з діяльністю Херсонського та Криворізького університетів, прослухати лекції провідних фахівців про особливості регіону;
  • оглянути провідні підприємства: Арселор-Міттал (Криворіжсталь), Чорноморський суднобудівний завод, Миколаївський глиноземний завод, філії ТОВ НІБУЛОН, та багато інших визначних місць півдня України.

Комплексна суспільно-географічна практика на четвертому курсі проводиться здебільшого як в межах міста Кропивницького, так і Кіровоградської області та за її межами.
Така практика дає можливість:

  • ознайомитись з економічним потенціалом Кіровоградської області, відвідати провідні промислові, сільськогосподарські підприємства, соціальні об'єкти;
  • скласти характеристику основних підприємств області та визначити їх спеціалізацію;
  • ознайомитись з особливостями технологічних процесів виробництва різноманітної продукції на підприємствах області (ПАТ “Зорянка”, ПАТ “Гідросила”, ПАТ “Ельворті”, ЗАТ “Радій” та ін.);
  • відвідати та ознайомитись з одним із кращих металургійних підприємств країни - завод "Інтерпайп Сталь" (м. Дніпро);
  • ознайомитись з асортиментом продукції підприємств області;
  • ознайомитись з господарсько-економічними зв'язками підприємств та структурою експорту-імпорту області.

Проведення польових практик стосується також і студентів спеціальності "Історія та географія", адже вони, як правило, проходять її на території Західної України. Студенти-географи заочної форми навчання здебільшого проходять різні види польових практик в районі м. Кропивницький, проте вони також мають можливість спостерігати різні геокомплекси Центральної та Південної України.

В ході проведення польових практик студенти-географи ЦДПУ знайомляться з особливостями навчання фахівців-географів в інших університетах країни, слухають лекції провідних вчених, що особливо стосується Чернівецького, Львівського університетів. Важливими в цьому контексті є і зустрічі географів, - викладачів та студентів з інших університетів, на території Кіровоградщини. 

За результатами проходження практик кафедрою щорічно проводяться звітні конференції, в ході яких студенти роблять доповіді, готують мультимедійні презентації, мікрофільми, діляться враженнями та досвідом.