UNIVERSITY NEWS

Науковці фізмату взяли участь у роботі Міжнародної школи «Гендерні студії: викладання, вивчення та навчання»

З 13 по 17 березня 2017 року на базі Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника (м. Івано-Франківськ) в рамках проекту Еразмус+ КА2 Проекти співпраці (Розвиток потенціалу вищої освіти) “GeSt – Гендерні студії: крок до демократії та миру у сусідніх до ЄС країнах з різними традиціями” за участі науковців фізико-математичного факультету була проведена Міжнародна школа «Гендерні студії: викладання, вивчення та навчання».

У роботі, крім представників нашого університету, школи взяли участь представники університетів-партнерів проекту: Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника (Україна), Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя (Україна), Університету Вітовта Великого (Литовська Республіка), Центрально Європейського Університету (Угорщина), Університету Арістотеля (Грецька Республіка), Університету Сіді Мохаммеда Бен Абделлах (Марокко), Університету Султан Муле Слімана (Марокко), Університету Сусса (Республіка Туніс), Університету Мануби (Республіка Туніс). До роботи також долучилися представники громадської організації «Харківський регіональний гендерний ресурсний центр», яка є асоційованим партнером названого проекту в Україні.

Відкриваючи роботу Міжнародної школи зі вступним словом виступили проректор з науково-педагогічної роботи Сергій Шарин (Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника) та координатор проекту Еразмус+ КА2 Наталія Мажеікіене (Університет Вітовта Великого, Литовська Республіка), які підкреслили важливість реалізації даного проекту, метою якого є впровадження серії навчальних програм, оновлених гендерними аспектами, в різних областях соціальних та поведінкових наук, в країнах з різними традиціями задля покращення рівня розуміння гендерних проблем в суспільстві та методів їх вирішення.

У рамках програми Міжнародної школи відбулися лекції, семінари, обговорення та засідання круглого столу. Розглядалися питання гендерної проблематики у постсоціалістичних, пострадянських та африканських країнах, в яких, в результаті революційних подій, актуалізувалися проблеми гендерної рівності, ролі жінок у різних сферах суспільного життя, особливо у політиці, у відбудові демократичного суспільства. Значну увагу було приділено питанням формування гендерної ідентичності в країнах з різними традиціями, релігією, історією, ролі гендерних стереотипів у самореалізації жінок. Тетяна Ісаєва (представник асоційованого партнера проекту, м. Харків) презентувала діяльність Центру гендерної культури, діяльність та різноманітні артпроекти Гендерного музею.

Особливий інтерес викликала доповідь старшого викладача кафедри прикладної математики, статистики та економіки Катерини Акбаш, яка повідомила про особливості розрахунку та аналізу індексу гендерної нерівності (Gender Inequity Index, GII), як одного з ключових показників соціального розвитку країни. Катерина Сергіївна відзначила, що в Україні на державному рівні гендерні індекси не запроваджено, також немає єдиної організації, яка б складала ці індекси постійно та на регулярній основі. Вона провела адаптацію методики розрахунку Індексу гендерної нерівності для регіонального рівня, а саме для Кіровоградської області, й запропонувала розрахунок індексу проводити у п’ять етапів: 1) урахування нульових і екстремальних значень; 2) агрегування по вимірам у рамках кожної гендерної групи з використанням середніх геометричних величин; 3) агрегування по гендерним групам з використанням середньої гармонійної величини; 4) розрахунок середнього геометричного середніх арифметичних величин для кожного індикатора; 5) розрахунок Індексу гендерної нерівності.

У Кіровоградській області Індекс GII рівний 0,206, що краще порівняно з Індексом гендерної нерівності по Україні (0,286). К. Акбаш наголосила, що маючи такий показник гендерної нерівності Україна відноситься до країн з високим рівнем людського розвитку. Але цей показник набагато вищий, ніж у багатьох Європейських країн. Вона впевнена, що в політичному арсеналі достатньо інструментів, щоб сприяти досягненню гендерної рівності та ефективності розвитку як регіону, так і країни вцілому. Проте, щоб відповідні заходи стали по-справжньому дієвими, політики повинні враховувати місцеві реалії. Усунення гендерної дискримінації у багатьох випадках залежатиме від розуміння проблеми, відповідної гендерної просвіти, знання міжнародних стандартів і успішних прикладів з досягнення гендерної рівності.

На завершення професор Ольга Авраменко у доповіді «Workshop on textbooks and learning materials in gender studies» чітко вказала вимоги до оформлення різноманітних навчально-методичних матеріалів і розмежувала завдання для науковців представлених вишів на виконання програми WP3.

Наукова команда КДПУ ім. В. Винниченка вдячна організаторам школи за теплий прийом, дружню атмосферу та незабутні враження від Карпатських краєвидів.

Більше інформації про всі цікавинки та пригоди, які сталися з учасниками школи можна дізнатися на сайті фізико-математичного факультету.

Більше інформації про проект GeSt та результати його діяльності можна знайти на сайті http://gestproject.eu/. Приєднуйтесь до нас також у мережах Facebook та LinkedIn.

Інформацію надано фізико-математичним факультетом