Accessibility Tools

UNIVERSITY NEWS

Відбулося третє заняття онлайн-академії «МедіаРеВізія»

Відбулося третє заняття онлайн-академії «МедіаРеВізія»

14 грудня 2020 року на третій зустрічі проєкту «МедіаРеВізія» йшла мова про новинну грамотність.  Спікер цього медіазаняття тележурналіст, продюсер і медіаексперт Андрій Богданович розповів, як відрізнити фейк від правдивої новини. Та на своєму досвіді показав, як легко створити неправдиву інформацію і розповсюдити її на центральних ЗМІ.

«Новина має такі складові: інформація, актуальність, пізнавальність, оперативність, факти, об’єктивність і контекст. І найголовніше – першоджерело. Якщо його немає, треба вже задуматися, чи не фейк перед вами», – радить пан Андрій. 

Що таке фейк?

Фейк – це дезінформація. Помилкова інформація, що має «вагомі підстави» вважатися достовірною та поширюватися по каналах масової комунікації. Більшість фейків складаються із правдивої інформації, але це може бути або стара або не повна інформація. Також є повністю вигадані новини. Але найскладніше виявити фейк, коли в ньому змішано вигадані та правдиві факти.

Як дізнатися, чи інформація не фейк?

 «Зайшовши на сайт, перше, що треба зробити – це подивитися на дизайн інтерфейсу та мову, яку використовують (якщо тільки російська не довіряйте). Потім ви роздивляєтеся теми. Якщо є «жовті теми», скандали шоу-бізнесу, гадалки, астрологія, хіромантія, одразу виходьте й забувайте про існування такого «ЗМІ». Далі вже йдуть «крикучі» заголовки, типу: «ШОК!» «Сенсація!» і велика кількість реклами»,  зазначає спікер.

Щоб зрозуміти, чи фейкова новина, треба продивитися наступні пункти: не вказаний автор новини; не вказане першоджерело; емоційні новини; немає жодних контактів із редакцією.

Андрій Богданович на вебінарі розповів, для чого створюють і використовують фейки:

«У більшості випадків вони для того, щоб відволікти увагу від дійсно важливих новин. Або ж заради дезінформації з метою підірвати довіру до уряду. Також задля інформаційної та репутаційної війни. Інколи, для розваг».

Саме заради розваги у  2008 році пан Андрій вигадав новину, яка й досі з’являється у телесюжетах.

«У 2008 році я придумав фейкову новину – «Гривня  – найкрасивіша валюта світу». І ця новина тричі поверталася в інформаційне коло України через те, що люди просто не перевіряли інформацію.

З чого все почалося? Ми робили скетч-шоу «Українці – офігенні» і для того, щоб розкрутити цей проєкт, ми вирішили на сайті ICTV у розділі «Смішні новини» розмістити свою новину. Так і почалася історія новини  «Гривня –  найкрасивіша валюта світу».

Що я зробив, щоб люди повірили в цю новину? По-перше – заголовок.  Матеріал з темою «Гривня  –  найкрасивіша валюта в світі!» одразу хочеться поставити першою новиною на сайті. Потім для більшої достовірності я вигадав рейтинг, адже люди люблять такі штуки, усілякі таблиці, рейтинги, топи.  А найголовніше, я вставив у новину правдиву інформацію – факт про існування Міжнародного фінансового банку. Такий справді є в Канаді, я ж переніс його у Швейцарію.  

І через 5 років після першої публікації СТБ і Інтер показали сюжет про «Гривню – найкрасивішу валюту світу».

Тому, щоб з вами не трапився такий фейл, треба завжди знаходити першоджерело інформації та перевіряти усі факти»,  розповідає він.

 Який канал треба дивитися, щоб дізнатися про ОТГ новини?  питає Наталя Гончаренко, учасниця проєкту.

   «Довіряйте Суспільному. Вони вичищені від джинси та фейків, а також дотримання журналістських стандартів на щабель вищі за будь-які центральні канали. Біда тільки в тому, що їх новини не цікаві, тому їх ніхто і не дивиться. Також можете звернутися до Радіо.Свобода, Настоящее время та BBC».

На останок, Андрій Богданович порадив учасникам проєкту каталог фейкових сайтів, плагін для швидкої перевірки інформації та гру для поліпшення навичок розпізнавання фейків.

Захід був організований ГО Агенція сталого розвитку "Хмарочос" та кафедрою журналістики в рамках проєкту “МедіаРеВізія” (проєкт "Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність", що виконується Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією Української преси).

Нагадаємо, що Центральноукраїнський державний педагогічний університет ім. В. Винниченка став одним із десяти ЗВО – переможців конкурсного відбору, що отримали право взяти участь у проєкті "Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність".

Організатори вдячні за сприяння та підтримку в реалізації проєкту відділу міжнародних зв’язків ЦДПУ ім.В.Винниченка та проректору з наукової роботи, професору Сергію Павловичу Михиді.

Повний відеозапис заходу можна переглянути тут: https://www.youtube.com/watch?v=d8yCje9ze78&feature=youtu.be&fbclid=IwAR19aExj4TXdjNx5vebGoxJipFuJZxQxEJ8GX8eujj0kagpJJv_Yyd3Aggw

Матеріал підготувала студентка факультету філології та журналістики Поліна Грім