Accessibility Tools

UNIVERSITY NEWS

В університеті продовжено дистанційне навчання: поради студентам від викладачів

В університеті продовжено дистанційне навчання: поради студентам від викладачів

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 №641 «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», листа Міністерства освіти і науки України від 12.10.2020 №1/9-576, постанови Головного державного санітарного лікаря №50 від 22.08.2020 «Протиепідемічні заходи у закладах освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» та у зв’язку з підвищенням епідемічної небезпеки з 07 грудня 2020 року до 22 січня 2021 року освітній процес в ЦДПУ імені В. Винниченка відбуватиметься за дистанційними технологіями навчання.

Пандемія змусила нас перейти на дистанційне навчання, що без сумніву є новим та складним рішенням як для студентів, так і для викладачів, попри те потрібно адаптуватися до нових умов та не знижувати якість навчального процесу. Ми вирішили поспілкуватися з викладачами Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені В. Винниченка про особливості дистанційного навчального процесу та зібрати для вас корисні поради, як організувати якісне, комфортне та продуктивне навчання в онлайні.

Старший викладач кафедри перекладу, прикладної та загальної лінгвістики Богдан Вікторович Стасюк вважає: «Дистанційна освіта стала найбільшим випробуванням умотивованості. Не тільки студентів, а й викладачів. Хтось себе тренує в силі волі, а хтось – у боротьбі із внутрішнім вигоранням. Подивимося в очі правді: сьогоднішнє інформаційне середовище, де ми всі живемо, озброює всіх нас досить розмаїтим інструментарієм, за допомогою якого можна компенсувати більшість вад карантину, самоізоляції й транспортних обмежень».

Також, Богдан Вікторович виокремив і негативні сторони дистанційного навчання: «З іншого боку, зникло тепло живого людського спілкування. Якщо покинути рівень метафор, то це насправді велика проблема й вада дистанційної освіти – дуже важко реагувати на зворотний канал комунікації, не бачачи очей аудиторії, її загальних рефлексів за партою чи банального середовища, на яке розпорошується увага. Чергової кризи та переосмислення зазнали форми контролю, а тривалість зустрічей стала проблемою психофізіологічного характеру. Раптом з’ясувалося, що чотири пари вживу – льогко! А вісім годин поспіль на відеоконференції – виснажливо. Важко всім. І навіть емейл-скриньці з 50 новими листами щодня».

Проте проблем, яких не можна було б вирішити, викладач не бачить: «Адаптуватися можна, але нічого не поробиш з «екстралінгвальними чинниками» (як жартують філологи), починаючи від нічим не контрольованого зникнення електрики і завершуючи банальним дефіцитом функціонального простору вдома. Одним словом, універсальних рецептів, зважаючи на реалії української освітньої системи та суспільно-політичної кризи, не буде». І на останок додає: «У народі колись казали: нужда ввічлива, а голота догадлива – от вам і девіз до кінця карантину».

Завідувачка кафедри журналістики, доцентка Наталя Миколаївна Фенько ділиться досвідом організації навчального процесу в онлайні: «Суто для мене ефективне навчання – це ефективне спілкування. Для мене важливо спілкуватися не з чорними квадратами (при всій повазі до Малевича), а з живими людьми, які говорять, сміються, ображаються, фиркають, розмахують руками – головне, щоб горіли очі й було не байдуже. Тому я працюю тільки з увімкненими камерами. Нічого, що народ у піжамах, у ковдрах, з філіжанками й котами. Принаймні, це все живе, рухається і мислить».

Також Наталя Миколаївна дала низку корисних порад і для викладачів: «Я ніколи не забуваю про рефлексію. Просте питання «Що ви наразі відчуваєте?» може привести до прихованих смислів, до розуміння правильності вибраної навчальної стратегії. Не треба скупитися на добре слово, хоча й легкий тролінг заспаного студентства ніколи не завадить. Викладачеві треба бути різним. Він може бути і з гумором, і вимогливим водночас. Важливо бути на одній хвилі зі студентами. Tik Tok вам на допомогу!»

Доцентка кафедри української мови Інна Миколаївна Демешко радить правильно планувати час та систематично працювати. На її думку успішність студентів залежить від їхньої свідомості та самоорганізації.

Доцентка кафедри історії України Інна Анатоліївна Вівсяна тримає зв’язок зі студентами через Viber. З посмішкою розповідає: «Завжди на зв’язку – що вдень, що вночі. Характерний звук, що повідомляє про допис, може і налякати. Особливо, коли ти нарешті розслабляєшся і засинаєш о 23.30, а о 00.13 – студентка надсилає презентацію і відразу пише: «нічого, що я вам сюди пишу, може краще буде в групу кинути?». А я у відповідь: "Шкода, що не в групу кинула: нехай би всі прокинулись!». Особливих складностей та проблем у дистанційному навчанні Інна Анатоліївна не бачить: «Єдина проблема у мене – повільний та з перебоями інтернет». І додає: «Так що все можна організувати, якщо інтернет працює!»

Завідувач лабораторіями методики навчання фізики Дмитро Вікторович Соменко радить студентам: «Щоб ефективно працювати під час дистанційного навчання, віддайтесь своєму власному режиму роботи – вас практично нічого не обмежує. Відчуйте усі переваги життя фрілансерів».

Доцентка кафедри фізики та методики її викладання Олена Михайлівна Трифонова вважає, що дистанційна освіта – це поштовх до самовдосконалення як для студентів, так і для викладачів. «Дистанційна форма навчання вимагає досить високої здатності студентів до самоорганізації, вміння спланувати свою освітньо-наукову діяльність, не менш важливим є планування режиму праці та відпочинку» – вважає Олена Михайлівна і радить студентам прислухатися до себе та встановити комфортні для себе умови самостійного навчання.

Старша викладачка кафедри біології та методики її викладання Марія Сергіївна Казначєєва чітко структурувала правила, які допоможуть презентувати високу успішність з дисциплін на дистанційному навчанні:

  • вчасно виконуйте і здавайте завдання;
  • чітко дотримуйтесь вимог та інструкцій для виконання завдань;
  • занотовуйте всі незрозумілі моменти і надсилайте викладачу, або запитуйте під час відео консультацій.

Також, Марія Сергіївна застерігає студентів: «Будь ласка, не хитруйте! Не шукайте 1001 спосіб обійти тестову систему, 1001 причину не вийти на зв'язок, не виконати домашнє завдання тощо. Краще використайте цю свою творчу енергію в корисних цілях. Не перетворюйте дистанційне навчання в «навчальний карантин», або «навчальну самоізоляцію», адже можливостей зв’язатися з викладачем є безліч і при будь-яких обставинах Вам завжди підуть на зустріч, якщо Ви дійсно хочете працювати». Наголошує: «Дистанційне навчання – не карантин, і не самоізоляція, а інша форма спілкування».

Викладачка поділилася особистими роздумами й про позитивні сторони дистанційного навчання: «Погляньте на ситуацію з іншої сторони: у Вас є можливість навчатися у максимально звичних та комфортних для Вас умовах. До того ж Ви економите час на дорогу, гроші на проїзд, харчування, не стоїте в черзі, не мерзнете надворі. Ви можете сидіти, загорнувшись у теплу ковдру і слухати лекцію з чашкою ароматного чаю! Така можливість унікальна – користуйтеся нею! Дистанційне навчання – можливість надолужити прогалини у знаннях і покращити свої бали, адже викладачеві дуже важко повністю контролювати якими додатковими ресурсами Ви користувались під час проходження перевірки знань».

На останок Марія Сергіївна додає декілька цінних та універсальних порад: «Дистанційне навчання – час для творчості та нових можливостей, тому розвивайтесь, беріть участь у тренінгах, семінарах, конкурсах, проходьте курси, відкривайте для себе щось нове, удосконалюйтесь! Всі ми в однакових умовах, адаптуйтесь, адже те, наскільки Ви успішні в цих умовах залежить тільки від вас!"

Сподіваємося, що ці роздуми та поради стануть вам у нагоді, допоможуть без проблем організувати якісний навчальний процес. Будьте здоровими, не забувайте про правила гігієни під час пандемії, бережіть себе та близьких! Гарних свят!

Матеріал підготував Роман Базака
старший викладач кафедри журналістики