Accessibility Tools

Наукові записки. Серія: Право

АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ЗВЕРНЕННЯ ГРОМАДЯН ДО ОРГАНІВ МІСЦЕВОЇ ВЛАДИ ЯК МЕХАНІЗМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УПРАВЛІННЯ У СОЦІАЛЬНІЙ СФЕРІ НА МІСЦЕВОМУ РІВНІ

УДК 342.736

Манжула Андрій Анатолійович,

доктор юридичних наук, професор, професор кафедри

правоохоронної діяльності та галузевого права

Центральноукраїнського державного

педагогічного університету імені Володимира Винниченка

e-mail: [email protected]

 https://orcid.org/0000-0003-4662-9376

Пузаков Дмитро Володимирович,

викладач кафедри державно-правових

дисциплін та адміністративного права

Центральноукраїнського державного

педагогічного університету імені Володимира Винниченка

е-mail: [email protected]

https://orcid.org/0000-0002-9550-4185

 Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблематики адміністративно-правового регулювання звернення громадян до органів місцевої влади як механізм забезпечення управління у соціальній сфері  на місцевому рівні. Визначено, що право на звернення до органів місцевого самоврядування є невід'ємним правом кожного громадянина та являє собою не тільки засіб здійснення і охорони прав і свобод громадян, а й своєрідний засіб громадського контролю над діяльністю державного механізму. Встановлено, що для місцевих органів виконавчої влади звернення громадян є найважливішим джерелом інформації, необхідної для прийняття якісних рішень, своєчасного реагування на бажання і потреби суспільства, ефективного засобу спілкування з населенням, задоволення волі та інтересів особистості. Акцентовано увагу, що зміст звернення громадян полягає у декількох аспектах, а саме як засіб захисту від порушень своїх прав, свобод і законних інтересів з боку органів виконавчої влади; як можливість реального впливу на діяльність органів виконавчої влади та посадових осіб; як можливість отримати позитивний для громадянина результат без застосування спеціальних юридичних знань для оформлення певних документів; як показник становлення громадянського суспільства. Представлена класифікація суб’єктів звернення громадян на чотири групи: суб’єкти, що направляють звернення, суб’єкти, що розглядають звернення, допоміжні суб’єкти, патронатні суб’єкти. Виокремлено три функції інституту звернення громадян: правозахисну; інформаційну; комунікативну. У статті визначено на підставі аналізу національного галузевого законодавства зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Ключові слова: звернення громадян, органи місцевої влади, соціальна сфера, місцевий рівень, пропозиція (зауваження), заява (клопотання), скарга.

Повний текст статті:

Adobe Acrobat Pro PDF

Список використаних джерел:

  1. Аналітична довідка про роботу із зверненнями громадян у Кропивницькій міській раді за 2020 рік URL: https://www.kr-rada.gov.ua/site/uploads/files/Vyconavchi%20organy/Zvernennya-gromadyan/Dov-2020-20210114.pdf
  2. Бабінова О. О. Прозорість органів місцевого та регіонального управління: сучасні реалії України. Аналітика і влада. 2010. № 2. С. 192-199.
  3. Конституція України від 28.06.1996 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80
  4. Лагутов Ю.Е. Звернення громадян як важлива складова захисту прав і свобод людини та громадянина в Україні. Національний інститут стратегічних досліджень. Київ, 2009. URL: http://old.niss.gov.ua/monitor/february2009/4.htm
  5. Подьячев К. В. Обращения граждан в органы государственной власти и местного самоуправления как форма гражданского участия : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. пол. наук : спец. : 23.00.02. Москва, 19 с.
  6. Положення про відділ по роботі зі зверненнями громадян Міської ради м.Кропивницького URL: http://www.kr-rada.gov.ua/site/uploads/files/Vyconavchi%20organy/Zvernennya-gromadyan/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%20%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%B4%D1%96%D0%BB%202018.pdf
  7. Про електронну петицію, адресовану Кіровоградській міській раді, її виконавчому комітету: Рішення Кіровоградської міської ради від 29.03.2016 №142 URL: https://www.kr-rada.gov.ua/uploads/documents/14981-7-0606016-24062016.pdf
  8. Про затвердження Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності, в засобах масової інформації: Постанова Кабінету Міністрів України від 14.04.1997 р. № 348 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/348-97-%D0%BF
  9. Про звернення громадян: Закон України від 02.10.1996 № 393/96-ВР URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%D1%80
  10. Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування: Указ Президента України від 02.2008 № 109/2008 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/109/2008
  11. Румянцева В.Г., Им В.В. Институт обращений граждан в органы государственной и местной власти: понятие, сущность, содержание. История государства и права. 2008. № 14. С. 2.
  12. Цимбалюк В.І., Кісілевич К.О. Звернення громадян як важлива складова захисту прав і свобод людини та громадянина в Україні. Молодий вчений. № 5.1 (45.1). С. 149-154 URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/5.1/37.pdf