Штучний інтелект в освіті: нові виклики й академічна доброчесність
05 листопада 2025 року відбувся актуальний вебінар на тему «Прозорість та академічна доброчесність у роботі з ШІ». Активним учасником заходу став студент групи ЦТ23Б Колесник Юрій (освітня програма Професійна освіта (Цифрові технології)). Вела вебінар і виступила з доповіддю Наталя Юріївна Цибуляк, кандидат психологічних наук, доцент.
Також ключовим доповідачем була Сичікова Яна Олександрівна, доктор технічних наук, професор. У сучасному цифровому світі штучний інтелект стрімко інтегрується в усі сфери життя, й освітній процес не є винятком. Для студентів, зокрема тих, хто навчається за напрямом Професійна освіта (Цифрові технології), розуміння етичних та академічних рамок використання ШІ стає не просто корисним, а критично необхідним. Саме цим важливим питанням і був присвячений захід. Вебінар виявився надзвичайно цікавим, пізнавальним і, що найголовніше, дуже доречним у контексті сучасних освітніх і наукових викликів.
Під час доповідей було детально розглянуто питання прозорості. Учасники обговорили, як саме науковці та студенти повинні висвітлювати використання інструментів ШІ у своїх наукових статтях, магістерських роботах та інших кваліфікаційних працях. Ключовою тезою вебінару стала ідея про те, що штучний інтелект має сприйматися виключно як потужний асистент або інструмент, а не як головний автор чи виконавець роботи. Справжня цінність навчання та наукового пошуку полягає в аналітичній, критичній та творчій роботі самої людини.
Особливу увагу було приділено питанню відповідальності. Було чітко наголошено, що за всі помилки, неточності чи фактологічні огріхи, які може згенерувати ШІ, повну відповідальність несе автор роботи. Це підкреслює необхідність ретельної перевірки та верифікації будь-якої інформації, отриманої за допомогою генеративних моделей. Учасникам також продемонстрували прототип корисного практичного інструменту. Це був Генератор декларації GAIDeT https://panbibliotekar.github.io/gaidet-declaration/index-uk.html, який допомагає коректно декларувати використання ШІ в наукових та освітніх матеріалах.
Окремим важливим блоком стало обговорення потреби у встановленні чітких правил використання штучного інтелекту в закладах освіти. Такі правила необхідні для здобувачів освіти, щоб вони розуміли межі допустимого. Головна мета цих нововведень полягає в тому, щоб студенти не перекладали всю свою навчальну та дослідницьку роботу на ШІ, а натомість вчилися використовувати його потенціал для поглиблення власних знань та навичок. Цей вебінар став важливим кроком до формування здорової культури використання новітніх технологій в академічному середовищі.
Інформацію підготували студент групи ЦТ23Б Колесник Юрій та в.о.зав.кафедри інформаційних та цифрових технологій О.М.Трифонова

