
Робота у підкомісії А2 Дошкільна освіта Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України
16 квітня 2025 року з 11.00 до 15.00 відбулося засідання науково-методичних комісій (підкомісій) сектору вищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України.
На засіданні обговорювалися виклики розроблення стандартів вищої освіти. Одним з таких є розроблення предметної області. Звернулася увага на те, що предметна область – це частина наявних знань людства, виокремлена за ознакою спільного або спорідненого змісту. Вона може бути широкою (галузь знань), деталізованою (спеціальність, предметна спеціальність, спеціалізація) або міждисциплінарною (утвореною на перетині кількох галузей знань чи спеціальностей). Галузь знань – це широка предметна область, гармонізована з Міжнародною стандартною класифікацією освіти (ISCED), яка об’єднує групу споріднених спеціальностей. Міждисциплінарна предметна область охоплює повністю або частково зміст двох чи більше спеціальностей однієї або кількох галузей знань. Зміст предметної області охоплює теоретичні основи відповідної спеціальності, цілі навчання, об’єкти вивчення, методи й технології, а також інструменти та обладнання, необхідні для виконання професійної діяльності.
Зверталась увага на компетентності випускників. Зокрема, компетентності визначаються як здатність особи успішно навчатися, соціалізуватися та провадити професійну діяльність на основі інтегрованої сукупності знань, умінь, навичок, способів мислення, цінностей та особистих якостей. У межах освітньої програми компетентності структуруються відповідно до Національної рамки кваліфікацій (НРК) з урахуванням рівня вищої освіти, що гарантує належну складність і релевантність формулювань. Перелік містить як загальні компетентності – універсальні, незалежні від предметної області, але необхідні для подальшої професійної та соціальної реалізації, так і спеціальні (фахові) – пов’язані зі змістом предметної області та ключові для професійної діяльності за обраною спеціальністю.
Перелік компетентностей випускника складається з окремих пунктів, де кожен пункт являє собою одну компетентність, визначену як здатність особи успішно соціалізуватися, навчатися та здійснювати професійну діяльність.
При складанні переліку враховуються наступні вимоги:
Обмеження кількості компетентностей, що відповідають рівню складності і специфічним вимогам даної професії згідно з НРК.
Узгодженість з результатами навчання для регульованих професій та спільні вимоги до всіх освітніх програм за конкретною спеціальністю.
Зверталась увага на результати навчанння. Результати навчання описують знання, уміння, навички, способи мислення, цінності та інші особистісні характеристики, які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми або її окремих компонентів. Формулювання результатів навчання є вимірюваними, досяжними, починаються з дієслів дії, відображають відповідний рівень складності, відповідають структурі НРК і гармонізовані з компетентностями. Кожен пункт переліку становить окремий результат навчання. Забезпечується баланс між кількістю компетентностей і результатів навчання, недопущення дублювання РН між різними рівнями освіти та узгодженість із вимогами до професійної діяльності у відповідній галузі.
Інформацію підготувала кандидат педагогічних наук,
доцент Прибора Т.О.