Accessibility Tools

Методологічний семінар Савченко Н.С. «Педагогічний процес у ЗВО як система взаємодії суб’єктів та об’єктів освітнього процесу»

Методологічний семінар Савченко Н.С. «Педагогічний процес у ЗВО як система взаємодії суб’єктів та об’єктів освітнього процесу»

17.12.24 року відбулося чергове засідання методологічного семінару кафедри педагогіки та спеціальної освіти. Зі вступним словом до присутніх звернувся завідуючий кафедрою к.п.н., професор Рацул А. Б., наголосивши на значущості доцільно організованої та змістовно насиченої взаємодії суб'єктів та об'єктів освітнього процесу щодо підготовки студентів до професійної діяльності й суспільного життя.

Під час роботи семінару було заслухано доповідь д.п.н., професора Савченко Н.С. з окресленої проблеми «Педагогічний процес у ЗВО як система взаємодії суб’єктів та об’єктів освітнього процесу».

У своєму виступі Наталія Сергіївна зазначила, що інноваційний розвиток вищої освіти, інтенсивна її розбудова, зокрема, в умовах воєнного стану, зумовлює необхідність підготовки компетентних учителів, викладачів, здатних до організації освітнього процесу на засадах суб’єкт-суб’єктної взаємодії й партнерства всіх учасників, створення сприятливих передумов для саморозвитку й самореалізації кожного учня, студента як унікальної особистості, актуалізації його індивідуального досвіду, конгруентного самовираження педагога та тих, хто навчається. Тому сьогодні значно загострюється потреба в підготовці майбутніх педагогів до здійснення такої взаємодії.

Савченко Н.С. проаналізувала стан розробленості порушеної проблеми, розкрила сутність педагогічного процесу у закладі вищої освіти як багатоаспектного явища, для якого характерні численні підсистеми, об'єднані між собою різними типами зв'язків. Характеризуючи педагогічний процес як систему, зупинилася на його основних структурних компонентах: мета педагогічного процесу, суб'єкти та об'єкти системи, завдання, змістова складова (виховання, навчання (самоосвіта), професійна підготовка, розвиток), організаційна структура, педагогічна діяльність, а також результат.

Доповідачка окреслила основні завдання педагогічного процесу у закладі вищої освіти, акцентуючи увагу на необхідності здійснення інноваційної діяльності (науково-методичний супровід інноваційних освітніх проєктів, експериментів усеукраїнського рівня на базі закладів освіти; забезпечення впровадження інноваційних педагогічних технологій у закладі вищої освіти;  забезпечення впровадження, модернізації й функціонування Національної освітньої платформи та електронної бібліотеки закладу вищої освіти; розроблення та впровадження навчальних (модельних) програм для закладів вищої освіти щодо інноваційної діяльності та охорони інтелектуальної власності; передбачення появи нових суспільних потреб та організації гнучкої системи надання освітніх послуг із метою їх задоволення та підготовки сучасного, конкурентоспроможного педагога, готового до здійснення експериментальної, інноваційної діяльності та самоосвіти, що є дуже важливою в умовах життя у світі, що постійно змінюється і розвивається) на демократичних засадах, у взаємодії всіх суб’єктів освітнього процесу (адже під час професійної підготовки фахівців педагогічна взаємодія особистості  є системною структурою різних діяльнісних підсистем (наприклад: «викладач ↔ студент», «викладач ↔ комп’ютер», «студент ↔ комп’ютер», «студент ↔ студент», «викладач ↔ комп’ютер ↔ студент», «викладач ↔ студент ↔ батьки», «викладач ↔ студент ↔ роботодавець» тощо)). Педагогічна взаємодія є необхідною умовою підвищення ефективності педагогічного процесу.

У підсумку доповідачка підкреслила, що потрібно створити сприятливі умови для вияву активності, творчості, ініціативи студентів. Для цього їх залучають до планування, організації та проведення конкретних освітньо-виховних заходів. Забезпечення провідної ролі науково-педагогічних працівників в удосконалюванні педагогічного процесу додає процесу системного характеру і є визначальним чинником оптимізації всієї діяльності з навчання й виховання.

По завершенню промови доповідачка відповіла на запитання слухачів. Деякі складові проблеми викликали підвищений інтерес, стимулювавши учасників семінару до активного їх обговорення. Відбувся обмін цінним науковим та теоретико-практичним досвідом щодо механізмів розгортання педагогічної взаємодії у процесі підвищення якості освіти в кластері вищої школи.