
Новий досвід у CLIL навчанні
Цьогоріч студенти освітньої програми «Середня освіта (Англійська й німецька мови та зарубіжна література)» вперше мають змогу проходити виробничу практику на базі закладу-партнера Кропивницької гімназії «Приватна двомовна школа «Academy», яку очолює Ольга Мануйлова (https://www.facebook.com/academy.giraffe). Анастасія Непота й Софія Дегтяр на час практики стали частиною педагогічного колективу, а для учнів – вчителями англійської та німецької мов й зарубіжної літератури, помічниками класного керівника.
Та освітня програма п’ятикласників містить й інші освітні компоненти, які викладаються англійською мовою, а саме математика (Maths) та наука про природу (Science). Тож практиканти користуються можливістю і пробують себе у викладанні і цих дисциплін, що ґрунтується на принципах предметно-мовного інтегрованого навчання (CLIL). Навчання за CLIL передбачає опанування мовної складової, переважно тематичної лексики (content area vocabulary) та змістового компоненту.
Приміром, урок Софії Дегтяр стосувався питання забруднення повітря та способів його запобігання. Учні ознайомилися із ключовими словами з теми, малювали й обговорювали, що кожна людина й громада можуть зробити для уникнення проблеми. Ось, що каже Софія щодо предметно-мовного навчання:
«Чесно кажучи, спочатку мені було страшно. Я боялася Math, бо сама не була впевнена у своїх математичних знаннях. А Science здавався ще складнішим через велику кількість термінів англійською – я хвилювалася, що не зможу пояснити дітям нові теми доступно і зрозуміло. Але, як виявилося, головне – це підхід! Так, було нелегко, але я знайшла спосіб пояснювати навіть найскладніші речі простою мовою, а разом з учнями відкривати світ наук стало ще цікавіше.
Що робить ці уроки особливими?
✅ Потрібно одночасно працювати з мовним і змістовим контентом: пояснювати терміни, допомагати дітям висловлювати свої думки англійською, але при цьому не втрачати наукову суть.
✅ На уроці ми завжди діємо: експерименти, практичні завдання, групові дослідження — усе, щоб учні не просто запам’ятовували інформацію, а розуміли її на рівні реального життя.
Зараз я розумію: викладати Science і Maths – це не просто про знання, це про цікавість, відкриття й командну роботу!»
Анастасія Непота теж спробувала себе у викладанні природничих предметів англійською мовою. Зокрема, у ході уроку на тему “Purifying water” студентка проводила експеримент із очищення води шляхом фільтрації, аби наочно продемонструвати, як спрацьовує механічна очистка та залучала учнів до обговорення способів знезараження води кип’ятінням та хлоруванням.
Досвідом і враженнями ділиться Анастасія:
«Викладання Science і Maths англійською стало для мене цікавим викликом. Спочатку я хвилювалася: чи вистачить мені знань, щоб пояснювати ці предмети учням? До того ж, все мало бути виключно англійською! Але, як виявилося, нічого надскладного немає. Science — це фактично те саме шкільне природознавство й географія, яку я знаю добре, тож з цим проблем не виникло.
З Maths було трохи складніше, особисто для мене. Маю зізнатися, що мої математичні навички могли б бути ліпше. Проте я гарно підготувалася: ретельно розібралася в темі перед уроком — і все пройшло чудово! Учні виявилися справжніми математиками: вони настільки швидко розв’язували завдання, що я не очікувала такого рівня.
Загалом, це був дуже цікавий досвід: уроки повністю англійською, жодних перекладів чи пояснень українською. Я почувалася, ніби викладаю в американській школі, де англійська — це вже не іноземна мова, а просто природний спосіб пояснювати предмет».
Тішимося, що студенти набувають нових практичних навичок і вмінь викладання та дякуємо педагогам й керівництву школи «Academy» за надання методичного супроводу!