МОТИВАЦІЙНІ ФАКТОРИ ВСТУПУ НА ТЕХНІЧНІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ УНІВЕРСИТЕТУ
Луцький національний технічний університет
Гулай Ольга, Мороз Ірина, Шемет Василина
Українські освітяни вищої школи останніми роками констатують тенденцію зниження популярності багатьох технічних спеціальностей (за винятком ІТ-напряму). Змінюються фактори, на які орієнтується молода людина при виборі тієї або іншої професії: суспільно-соціальна значущість даної професії, престиж, високий заробіток тощо. Погоджуємося із професором З. Курлянд, яка влучно називає мотивацію «пусковим механізмом» підвищення якості освіти [1]. Престижний навчальний заклад вищої освіти вирізняється професійно-креативним навчально-виховним середовищем, головними складовими якого є сучасні засоби та методи навчання, що мають чітку професійну спрямованість, інноваційні технології навчання, науково-дослідна робота студентів різного рівня складності, забезпечена необхідним матеріально-технічним обладнанням та технологіями.
Дослідження мотивації не втрачає актуальності, оскільки суспільні зміни на державному і у світовому вимірах найбільше впливають саме на молодь, на формування їхнього ставлення до себе та до своєї майбутньої професійної діяльності. Розуміння мотивів вибору спеціальності, форми навчання та навчального закладу сприятиме ефективній організації процесу професійної освіти, спрямованої на розвиток інтелектуальних та особистісних характеристик студентів.
Мета дослідження полягала у визначенні мотиваційних чинників вибору спеціальності першокурсниками Луцького національного технічного університету. Було проведено соціологічне опитування студентів першого курсу спеціальностей 181 – Харчові технології, 192 – Будівництво та цивільна інженерія та 208 – Агроінженерія.
Опитані респонденти оцінювали найвагоміші особисті фактори вибору майбутньої спеціальності, аналізуючи запропонований перелік із 20 пунктів. Найбільш значущими чинниками, які спонукали отримати вищу технічну освіту за обраним фахом у Луцькому НТУ, на думку опитаних студентів, є інтерес до професії («Важливо, щоб професія вона стала улюбленою справою») та престиж («Важливо, щоб професія була соціально та економічно значуща, були хороші умови праці та заробітна плата») – 45,5% та 34,1% відповідно. Також суттєвий вплив на вибір здобути вищу освіту мали здібності до професії – 27,3%. Така ж кількість студентів вагомим аргументом вибору назвала високий заробіток («Не має значення ким працювати, аби був високий рівень зарплати»), однак у цьому випадку головним є матеріальний фактор, а не бажання досягти успіху шляхом професійного самоствердження.
Найменшу мотивуючу дію мали такі чинники, як бажання займатися науковою діяльністю (3,4%) та бажання змінити місце проживання (2,3%). Можемо констатувати, що студенти-першокурсники не бачать перспектив у розвитку своєї наукової кар’єри у майбутньому. Ця тенденція дещо змінюється на старших курсах внаслідок залучення здобувачів освіти до активної науково-дослідної роботи на кафедрах університету, участі у роботі всеукраїнських та міжнародних науково-практичних конференцій молодих вчених і студентів, перемогах на конкурсах студентських наукових робіт тощо.
Таким чином, проведене дослідження стало підставою для здійснення цілеспрямованого педагогічного впливу на мотиваційну складову формування професійної компетентності майбутніх фахівців. Результати будуть враховані при розробці стратегії профорієнтаційної роботи із потенційними абітурієнтами Луцького НТУ.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Курлянд З. Н. Професійно-креативне середовище ВНЗ – передумова підвищення якості підготовки майбутніх фахівців / З. Н. Курлянд // Вісник Черкаського ун-ту. Серія: Педагогічні науки. – 2009. – Вип. 148. – С. 3–7.