РЕКОНСТРУКЦІЯ СТАНДАРТНОЇ ПРОГРАМИ З ФІЗИКИ У ПРОЦЕСІ РОЗБУДОВИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка,
Україна, м. Чернігів
Віталій Савченко
Процес реформування і вдосконалення системи середньої освіти має на меті побудову такої системи освіти, яка забезпечувала б не тільки формування в учнів глибок знань і навичок їх застосування на практиці, але і формування сучасного наукового світогляду, який обов’язковий для сучасної людини постіндустріального суспільства. Процес такого реформування, задекларований в засадничих урядових документах, стосується багатьох аспектів перебудови школи. Серед них одне з провідних і визначальних місць посідає удосконалення змісту і структури програм навчальних предметів.
Відображаючи базові засади наукових систем різних змістових напрямів, навчальні предмети є утвореннями, які отримали означення як «Основи…».
Одним з таких предметів є фізика, предметом якої є основи науки фізики – науки про найзагальніші закони природи. Сформована як навчальний предмет, фізика в школі своїм змістом дозволяє розв’язувати різноманітні задачі – навчальні, розвивальні, виховні тощо. Зрозуміло, що вирішальним у цьому процесі є зміст основ фізики, її понятійний і процесуальний аспект.
Аналіз діючих програм з фізики та підручників і навчальних посібників, які розроблені відповідно до офіційних програм, показує, що їх структура і зміст багато в чому не відповідають сучасним вимогам. Зокрема, розглядаючи приклади практичного застосування. автори подають архаїчні матеріали, які не сприймається учнями на належному мотиваційному рівні. Від їх актуальності залежить рівень інтересу учнів до вивчення фізики
Одним із таких прикладів є розгляд будови і принципу дії електричної лампи розжарювання., яка практично повністю витіснена з застосування лампами типу LED.
Подаючи матеріал про принцип дії лазерів, як прикладу застосування законів квантової фізики, автори продовжують подавати приклади газових лазерів, які не застосовуються вже протягом багатьох років з часу створення.
Аналогічна ситуація з вивченням природи струму у вакуумі, коли детально розглядаються електронні вакуумні лампи. кінескопи, фотоелементи, які в сучасній електронній техніці повністю витіснені напівпровідниковими і рідкокристалічними елементами.
Переобтяжений і розділ, де вивчаються принципи радіопередачі з використанням різних видів модуляції, в той час як сучасні засоби зв’язку використовують практично один вид модуляції.
Із програм основної школи взагалі зник закон Бернуллі., хоча масове застосування авіаційних апаратів вимагають пояснення учням принципу їх дії.
Подаючи учням 9 класу матеріал теми «Світлові явища» автори взагалі спотворюють опис природи деяких оптичних процесів. Так званий «оптичний диск Ньютона» подається як приклад «додавання кольорів», хоча принцип суперпозиції полів забороняє таке трактування. Насправді ж ефект з «диском Ньютона» має суто фізіологічну основу, пов’язану з особливостями людського зору.
Традиційні архаїзми, які блукають від підручника до підручника, негативно впливають на формування мотиваційної складової, яка формує інтерес, а з ним і якість сприймання навчального матеріалу. Тому в умовах суттєвого зменшення інтересу учнів до фізики виникає потреба докорінного перегляду змісту і структури програми з метою наближення його до рівня засад сучасної побутової і виробничої техніки.
Насторожує той факт, що переважна більшість новітніх дисертаційних досліджень присвячені загальнодидактичним проблемам організації навчального процесу з фізики в середній школі.
Викладені вище недоліки сучасних програм і підручників обумовлюють необхідність пошуку шляхів кардинального оновлення змісту шкільного курсу фізики з врахуванням досягнень сучасної фізики-науки і відповідної зміни практичного аспекту їх застосування на практиці.
  ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
Савченко Віталій Федорович - кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри фізики та астрономії Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г.Шевченка.