Accessibility Tools

  • 1 st. Shevchenka,Kropyvnytskyi, Ukraine
  • (0522) 32-17-18
  • mails@cuspu.edu.ua

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ НА ОСНОВІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ

КАЛІНІЧЕНКО НАДІЯ

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри біології та методики її викладання

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

м. Кропивницький, Україна

У навчальній програмі з біології для основноїї школи формування компетентностей у природничих науках і технологіях передбачає уміння вчителя навчити учнів пояснювати явища в живій природі, використовуючи наукове мислення; самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати й визначати проблеми довкілля; оцінювати значення біології для сталого розвитку. Формувати ставлення: відповідальність за ощадне використання природних ресурсів, екологічний стан у місцевій громаді, в Україні та світі; готовність до вирішення проблем, пов’язаних зі станом довкілля [3, с. 4-5].

Формування цілісної самобутньої особистості майбутнього вчителя природничих наук, його творчої індивідуальності, налагодження між студентами взаєморозуміння, поваги і підтримки сприяє засвоєння норм спілкування на гуманістичних засадах у навчанні і вихованні учнівської молоді. Рядом дослідників запропоновані моделі гуманізації професійної підготовки майбутніх педагогів з врахуванням специфіки навчальних дисциплін, яка включає три блоки: концептуальний, змістово-операційний і аналітичний. Всі елементи моделі взаємопов’язні і доповнюють один одного. Модель включає методологічні підходи (індивідуальний, діалогічний, інтегративний), принципи (гуманізації, демократизації, оптимізації, системності, практичного змісту навчання), методи, засоби і форми та технології навчання; критерії (мотиваційно-ціннісний, когнітивний, емоційно-емпатійний, комунікативно-діяльнісний), які ми враховували у процесі формування майбутніх вчителів біології [4].

У методичну підготовку майбутніх учителів упроваджуються інтерактивні технології (наприклад, «мозковий штурм» «гронування», «асоціативний кущ»), технології розвитку критичного мислення та проблемного навчання. На практичних заняттях передбачено спеціальні теми, присвячені формуванню технологічних вмінь і навичок студентів: «Технології групової навчальної діяльності», «Інноваційні технології навчання», «Інтерактивні методи навчання на уроках біології», «Технології проектного навчання», «Створення презентації уроку» (мультимедійні технології навчання), «Формування портфоліо учня та вчителя». Під час занять студенти моделюють використання технологій в конкретних навчальних ситуаціях, аналізують методичні особливості їх використання, а також переваги і недоліки. Цьому сприяють: рольові ігри, мікровикладання, моделювання уроків біології, а також аналіз і самоаналіз навчальо-пошукової діяльності. Майбутні педагоги активно користуються інтернет-ресурсами, сайтами МОН України, аналізують творчі лабораторії вчителів біології, створюють власні мультимедійні презентації до уроків біології, розробляють блоки завдань для взаємоконтролю, розширюючи навчальне інформаційне середовище. Це пов’язано передусім з чітким усвідомленням того, що ця сфера освіти набуває вагомого значення для розвитку та виховання людини, де особливе місце займає становлення основ сучасного, екологічно орієнтованого світогляду студентів і школярів.

Актуальною є проблема обґрунтування значення інтерактивних форм навчання в системі підготовки студентів до проведення позакласної роботи з біології. У педагогічній теорії та практиці роботи шкіл виокремлюють три форми позакласної роботи з біології: індивідуальну, групову та масову. Поділ позакласної роботи на окремі форми та види є умовним: окре­мі їхні елементи тісно пов'язані між собою, взаємно інтегруються [1; 2].

При вивченнні методики навчання біології робота з студентами спрямовується на реалізацію наскрізних змістових ліній: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність». Система підготовки майбутніх учителів до проведення урочної та позакласної роботи з біології охоплює навчальний процес, виробничу практику, ботанічну, зоологічну та польову практики, позааудиторну роботу студентів. На нашу думку, доцільно формувати професійні знання і вміння майбутніх педагогів поетапно. Кожен етап передбачає засвоєння певних знань, формування компетентностей майбутніх учителів біології.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Грицай Н.Б. Методика позакласної роботи з біології / Н.Б. Грицай. Дистанційний посіб. – Рівне: Міжнародний економіко- гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука, курс : навч. 2010. – 164 с.

  2. Загальна методика навчання біології: Навч. посібник для студ. вузів / І. В. Мороз, А. В. Степанюк, О.Д. Гончар [та ін.]; за заг. ред.: І.В. Мороз. – Київ: Либідь, 2006 . – 590 с. : рис., табл.

  3. Міністерство освіти і науки України. Біологія. 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. – 52 с.

  4. Фесенко О.С. Формування методичної компетентності майбутнього вчителя початкової школи у процесі вивчення природничих дисциплін у педагогічному коледжі: дис. кандидата пед. наук: 13.00.04 / Оксана Сергіївна Фесенко. – Кропивницький, 2018. – 249 с.