Accessibility Tools

  • 1 st. Shevchenka,Kropyvnytskyi, Ukraine
  • (0522) 32-17-18
  • mails@cuspu.edu.ua

ВІЗУАЛІЗАЦІЯ ЯК ГАЛУЗЬ НАУКИ, ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ОСВІТИ

УДК 37.012

А.І.Павленко

КВНЗ «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» ЗОР

За Вікіпедією візуалізація - унаочнення, створення умов для візуального спостереження. Візуалізація на різних її рівнях (як окрема наукова дисципліна та складова або метод дослідження інших наук),  стрімко знаходить все більш широке застосування в різних галузях науки і практики: фізиці, математиці, біології, медицині, інженерії, комп’ютерній графіці, картографії, дидактиці, архітектурі, мистецтві і т.д.   

Початок формування нового наукового напрямку «Наукова візуалізація», більшість авторів відносять до 1987 року, коли відбулася публікація доповіді Національного наукового фонду США «Візуалізація у наукових обчисленнях». Було підкреслено важливість інтерактивної візуалізації великих масивів даних і звернено увагу на крилатий вираз Хеммінга: «Метою обчислень є не числа, а розуміння (осягнення, проникнення в сутність, інтуїція,, insight)». Сьогодні наукова візуалізація оцінюється як цілком завершена наукова дисципліна, де найбільш перспективними є візуалізація інформації і візуальна аналітика [1, 2].

Відзначимо, що задовго до створення обчислювальної техніки і комп’ютерів візуалізація застосовувалась у наукових дослідженнях: в експериментах і узагальненні експериментальних даних за допомогою аналогових приладів (графіки, формули, характеристики електричних, електромагнітних, теплових полів, гідродинамічних процесів і т.п.). А сьогодні цифрові лабораторії дозволяють демонструвати комп’ютерну візуалізацію у навчанні природничо-науковим дисциплінам в школі.

Головна мета візуалізації за визначенням - зробити досліджувані процеси і явища видимими, унаочнити їх. Так, наприклад, розроблений нами метод візуалізації графічних ліній в геометричній оптиці (МВГЛГО) дозволяє зробити видимим хід променів в оптичних деталях (фрагментах пластин, призм, дзеркал, циліндричних лінз), моделях оптичних приладів з оптичних деталей, зокрема, фокус розсіювальної лінзи і т.п., що в багатьох випадках неможливо візуалізувати на оптичній шайбі Гартля [4].

Саме наукова візуалізація, в сучасних умовах зростання потужностей обробки інформації, на наш погляд, повинна бути представлена як засіб і предмет вивчення у середній і вищій школі, покладена в основу посилення ресурсу і подальшого розвитку дидактичного принципу наочності а також віртуального оточення і віртуального навчального експерименту. Поряд з архітектурною, картографічною, медичною візуалізацією, є потреба у виокремленні, розгляді і дослідженні дидактичної візуалізації.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Актуальные информационные технологии: визуализация информации, виртуальное окружение, неогеография, осязаемые изображения / [Алешин А., Афанасьев В., Брусенцев П. и др.] // Научная визуализация. – 2013. – Квартал 4. – т.5. – №4. – С.1 – 17.
  2. Безуглий Д. Візуалізація як сучасна стратегія навчання // Фізико-математична освіта. Науковий журнал. – Суми : СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2014. – № 1 (2). – С. 5-11.
  3. Бондарев А.Е., Галактионов В.А. Научная визуализация в задачах вычислительной физики: концепции, методы, перспективы / БондаревА.Е., Галактионов В.А. //Новые информационные технологии в автоматизированных системах. – 2010. – №13. – С.134–146.
  4. Павленко А.І. Інноваційні технології навчального фізичного експерименту: геометрична оптика /А.І.Павленко. – Запоріжжя: Прем’єр, 2004. – 120 с.