ФОРМУВАННЯ ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНОГО ПРЕДМЕТУ «ФІЗИКА І АСТРОНОМІЯ» ПРОФІЛЬНОЇ ШКОЛИ
УДК 373.5.016:53
М.В. Головко
Інститут педагогіки НАПН України
Типовим навчальним планом для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених колегією Міністерства освіти і науки України в червні 2017 р., зазначено перелік профільних та базових навчальних предметів та мінімальний обсяг часу на їх вивчення, що має забезпечити досягнення очікуваних результатів, визначених Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти (2011 р.). Перелік базових предметів представлений у двох варіантах. До першого (пілотного) включено, зокрема, й інтегровані курси «Історія України в контексті світової історії», «Громадянська освіта», «Природничі науки». У другому варіанті замість інтегрованого курсу «Природничі науки» передбачено вивчення окремих предметів «Фізика і астрономія», «Біологія і екологія», «Хімія», «Географія». Ці ж предмети вивчатимуться й на профільному рівні.
Таким чином, із 2018 року в старшій школі розпочнеться вивчення нового навчального предмету «Фізика і астрономія». На рівні стандарту на його вивчення відводиться по 2 тижневих години в 10-11 класах на рівні стандарту, та по 6 годин відповідно на профільному рівні. З огляду на це актуалізуються питання формування змісту нового навчального предмету та створення дидактичних систем його реалізації в загальноосвітніх навчальних закладах. На громадському обговоренні знаходиться проект навчальних програм з фізики і астрономії для рівня стандарту та профільного рівня. Вони спрямовані на реалізацію змісту освітньої галузі «Природознавство» Державного стандарту.
Основні принципи розроблення змісту «Фізики і астрономії» враховують сучасні європейські моделі формування змісту освіти старшої школи, що орієнтуються на стратегії стандартизації, модульності, інтеграції, компетентнісної спрямованості, а також реалізують положення Концепції Нової української школи, зокрема, щодо утвердження нового змісту освіти, заснованого на формуванні компетентностей, потрібних для успішної самореалізації в суспільстві. Його вивчення передбачає розвиток природничо-наукової компетентності - інтегрованої здатності особистості, що відображає цілісну систему знань про природу, уміння і ціннісні ставлення, які мобілізуються в контекстах життєвої діяльності.
Оскільки в старшій школі засвоєння фізичної і астрономічного компонент освітньої галузі «Природознавство» мають споріднений предмет навчання, методи дослідження та здійснюють інтегрований внесок у формування науково-природничої картини світу, на базовому рівні ці компоненти об’єднано в єдиний навчальний предмет «Фізика і астрономія» зі збереженням науково-методичних особливостей реалізації кожного складника. На профільному рівні курс «Фізика і астрономія» представлено логічно взаємопов’язаними, але відносно самостійними модулями, що реалізують фізичний та астрономічний компоненти освітньої галузі «Природознавство».
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи.- [Електронний ресурс].- режим доступу: Концепція Нової Української школи // http://mon.gov.ua/Новини%202016/12/05/ konczepcziya.pdf.
Фізика і астрономія.- [Електронний ресурс].- http://mon.gov.ua/ activity/education/zagalna-serednya/gromadske-obgovorennya-program-10-11x-klasiv.html.