ВТІЛЕННЯ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО У ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ СТВОРЕННЯ СИТУАЦІЇ УСПІХУ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Тетяна Риженко
(студентка, 5 курс, Навчально-науковий інститут педагогіки і психології)
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, місто Суми
Кандидат педагогічних наук, доцент Ольга Васько
Постановка проблеми. Учитель на уроках математики в початкових класах навчає, виховує і розвиває. Але все це неможливо, якщо вчитель одночасно не викликає пристрасть до навчання і не демонструє дитині, як правильно здійснювати навчальний процес. Ці дві вимоги взаємопов’язані. Щоб учень хотів навчатися, він повинен вміти вчитися. Інтерес підтримується успіхом. А без успіху, без радісного переживання перемоги над труднощами немає цікавості, розвитку здібностей, а головне немає знань.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. В.О. Сухомлинський говорив: «Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для подолання труднощів, бажання вчитися» [2, 174]. За його словами, пристрасне бажання вчитися, усвідомлення мети навчання – найважливіший стимул навчальної діяльності учнів. Виховання цього бажання нерозривно пов’язане з усією системою навчально-виховної роботи школи й здійснюється воно науроці.Тому використання ідей В. О Сухомлинського щодо створення ситуації успіху на уроках математики є актуальною темою й нині, оскільки вчитель повинен розвивати особистість дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили.
На необхідність створення ситуації успіху в процесі навчання наголошували І. Д. Бех, А. С. Бєлкін, Л. С. Виготський, В. О. Оніщук, О. Я. Савченко, І. Ф. Харламов, Г. І. Щукіна та ін.
Мета статтіполягає в обґрунтуванні сутності і прийомі створення ситуації успіху на уроках математики в початковій школі на засадах ідей В. О. Сухомлинського.
Виклад основного матеріалу.Початкова ланка освіти єфундаментом шкільного навчання, оскільки саме тут закладається базис для формування особистості майбутнього громадянина. Усім відомо, що діти допитливі та йдуть до школи з бажанням вчитися. Проте часто в повсякденному житті ми спостерігаємо, що учні не мають бажання відвідувати школу, виконувати домашнє завдання, розширювати свій кругозір.
З’ясування причин втрати інтересу до навчання ібажання вчитися; визначення ролі школи і вчителя в негативному ставленні дитини до навчання; пошук ефективних умов успішного навчання, це не значний перелік проблем яким приділяв увагу В. О. Сухомлинський.
Значущими і нині є слова визнаного педагога: «Є успіх, є бажання вчитися. Особливо важливо це на першому етапі навчання – в початковій школі, де дитина не вміє долати труднощі, де невдача приносить справжнє горе» [2, 105].
Дослідження показують, що діти швидше і краще засвоюють ті предмети, які їм цікаві і приносять радість.Томупершочерговою задачею при організації уроків математики є застосування прийомів створення ситуації успіху. При створенні ситуації успіху ураховуються індивідуальні особливості учнів, оскільки її підґрунтям є особистісно орієнтований підхід до навчання і виховання.
На думку А.С. Белкина, ситуація – це сполучення умов, які забезпечують успіх, а сам успіх – результат подібної ситуації [1, 25].
Ситуація успіху – це цілеспрямований, спеціально організований комплекс умов, що дозволяє учневі досягти значних результатів у діяльності, які супроводжуються позитивними емоційними, психологічними переживаннями [1, 25].
В науково-педагогічній літературі виокремлюється ряд прийомів створення ситуації успіху. Спираючись на особливості дітей молодшого шкільного віку і специфіку навчального предмета виокремили наступні прийомі створення ситуації успіху на уроках математики в початкових класах:
- «Даю шанс» – спеціально підготовлена педагогом ситуація, за якої дитина дістає можливість неочікувано для самої себе розкрити власні можливості, здібності. Також буває, якщо учень не погоджується з оцінкою з математики за семестр чи за рік. Тоді вчитель погоджується перевірити знання учня по всій темі.
- «Емоційний сплеск» можна використати для підтримки у дитини стану впевненості і успіху. Слова вчителя: «Ти – великий математик!» або «Розумниця» мають великий вплив на формування особистості.
- Прийом «Анонсування» вчитель може використати, коли хоче попередити учнів про майбутню самостійну чи контрольну роботу з математики. Сутність цього прийому в тому, що раніше обговорюються теми і завдання по навчальному матеріалу. Така підготовка створює психологічну настанову на успіх.
- Прийом «Повір у себе». Учитель створює умови, які дозволяють дитині при виконанні навчального завдання повірити в свої можливості. Для його реалізації використовують: різнорівневі картки-завдання; ланцюжок заздалегідь продуманих посильних для кожного учня завдань; прихований інструктаждо деяких завдань (наприклад: «Будуючи прямокутник, краще розпочати з визначення...», «Виконуючи обчислення, пригадай правило...»). Такого роду висловлення, представлені у формі побажань, дають змогу дитині уникнути помилок в роботі та відчути радість успіху.
- Прийом «Особисте відкриття». Вчитель заздалегідь готує ситуацію, яка дозволяє йому відкрити прихований творчий потенціал дитини, що виявляється в усвідомленні нею власних здібностей.
- Прийом «Навіювання», або «Ефект Розенталя». Заохочення дитини до праці словами: «Така робота тобі до снаги», «У тебе хист до креслення фігур». Важливо переконати у реальності успіху, і успіх прийде. Починаючи з першого класу, перед початком виконання складного завдання з математики влучним буде діалог-навіювання.
Учитель. Ви зможете!
Учні (разом). Ми зможемо!
Кожен учень. Я зможу!
Учні (одне одному на вушко). Ти зможеш!
- Прийом «Констатація успіху». Учитель констатує кожний успіх дитини, навіть той, що здається незначним. Цим він надихає школяра на нові звершення. Створюючи таку ситуацію успіху, педагог допомагає емоційно пережити успіх не всієї роботи, а невеликої її частинки. З цією метою використовує такі вислови: «Найбільше мені сподобалось у твоїй роботі...», «Найкраще тобі вдалося...». У першому класі радість може спричинитинавіть вдало написана одна цифра або правильно розв’язаний приклад чи задача. На уроках математики перед написанням каліграфічної хвилинки вчитель ставить завдання написати її так, щоб потім кожен зміг сам себе похвалити, якщо не за всю роботу, то за якийсь окремий елемент.
Існує велика кількість різноманітних прийомів створення ситуації успіху, а успіх має величезне значення в житті людей. Про це говорить вислів В.О. Сухомлинського: «Дитина повинна бути переконана, що успіхом він зобов’язаний, перш за все, самому собі. Допомога вчителя, якою б ефективною вона не була, всеодно повинна бути прихованою. Варто дитині відчути, що відкриття зроблене за допомогою подачі вчителя, радість успіху може померкнути»[3, 487].
Висновки і перспективи подальших розвідок. Отже, ідеї видатного українського педагога В. О. Сухомлинськогоє важливим підґрунтям у вирішеннісучасних проблем освіти, зокрема проблеми створення ситуація успіху на уроках математики в початковій школі. Його педагогічна спадщина має величезний потенціал у розв’язанні актуальних проблем сучасної математичної освіти, такими є: організація уроків математики на природі, спостереження за явищами природи і поєднання споглядання реальної природи із математичними об’єктами тощо.
Бібліографія
- Белкин А. С. Ситуация успеха. Как ее создать: книга для учителя / А.С. Белкин. – М.: Просвещение, 1991. – 169 с.
- Сухомлинський В. О. Вибрані твори в п’яти томах. Т. 3. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина / В. О. Сухомлинський. – Київ : Радянська школа, 1977. – 670 с.
- Сухомлинський В. О. Вибрані твори в п’яти томах. Т. 4. Павлиська середня школа. Розмова з молодим директором школи / В. О. Сухомлинський. – Київ : Радянська школа, 1977. – 640 с.