ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ КОНСУЛЬТУВАННЯ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ З РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ
Світлана Алєксєєва (м. Київ)
Анотація. Стаття присвячена проблемі використання інформаційних технологій консультування майбутніх дизайнерів з розвитку професійної кар’єри, актуальність яких зумовлена специфічними особливостями дизайнерської діяльності. Обґрунтовано використання мережі Інтернет у процесі підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри, зокрема: необхідністю популяризації дизайн-продукту, презентації власної творчості у віртуальному середовищі, створення й використання творчого портфоліо тощо. Проаналізовано можливості і виявлено основні переваги впровадження мережі Інтернет у процес підготовки майбутніх дизайнерів. Розкрито роль інформаційних технологій на формування професійної свідомості майбутніх дизайнерів щодо усвідомлення власних можливостей у професійній кар’єрі, планування та прогнозування кар’єрної перспективи. Охарактеризовано можливості використання хмарних сервісів й блогів у процесі консультування майбутніх дизайнерів з розвитку професійної кар’єри.
Ключові слова: професійна кар’єра, інформаційні технології, мережеві технології, хмарні сервіси, блоги.
Светлана Алексеева
ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КОНСУЛЬТИРОВАНИЯ БУДУЩИХ ДИЗАЙНЕРОВ ПО РАЗВИТИЮ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КАРЬЕРЫ
Аннотация. Статья посвящена проблеме использования информационных технологий консультирования будущих дизайнеров в развитиипрофессиональной карьеры, актуальность которых обусловленаспецифическими особенностями дизайнерской деятельности.Обосновано использование сети Интернет в процессе подготовки будущих дизайнеров к развитию профессиональной карьеры, в частности: необходимостью популяризации продукта дизайна, презентации собственного творчества в виртуальной среде, создание и использование творческого портфолио. Проанализированы возможности и выявлены основные преимущества использованиясети Интернет в процессе подготовки будущих дизайнеров. Раскрыта рольвлиянияинформационных технологий на формирование профессионального сознания будущих дизайнеров, что определяетосознание собственных возможностей в профессиональной карьере, планирования и прогнозирования карьерной перспективы. Охарактеризованы возможности использования облачных сервисов и блогов в процессе консультирования будущих дизайнеров из развития профессиональной карьеры.
Ключевые слова: профессиональная карьера, информационные технологии, сетевые технологии, облачные сервисы, блоги.
Svіtlana Alekseeva
INFORMATION TECHNOLOGIES OF ADVISING OF FUTURE DESIGNERS ON DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL CAREER
Abstract: The article is sanctified to the problem of the use of information technologies of advising of future designers in development of professional career, actuality of that is conditioned by the specific features of designer activity.Professional career as a trajectory of the motion is created by personality and it is important to prepare future specialists to successful realization, to teach them objectivity of self-appraisal of individual skills, business internal’s, rightness of determination of aims of career.
Preparation of future designers to development of professional career requires the use of plenty of evident materials and interactive facilities that in turn positively assist quarry activity in the field of a design during professional life. The use of information technologies of advising from development of professional career in the process of preparation of future designers will assist providing of the personality oriented and differentiated approach, increase of cognitive activity due to various audio to information, to the use in the studies of achievements of the newest technologies of design, selection of the, to the improvement of skills of independent work in an informative network the Internet, possibilities of realization of self-control.The use of network is reasonable the Internet in the process of preparation of future designers to development of professional career, in particular: by the necessity of popularization of design product, presentations of own work in a virtual environment, creation and use of creative portfolio.
Possibilities are analysed and basic advantages of the use of network are educed the Internet in the process of preparation of future designers.The role of influence of information technologies is exposed on forming of professional consciousness of future designers, that determines realization of own possibilities in a professional career, planning and prognostications of quarry prospect. Possibilities of the use of cloudy services and blogs are described in the process of advising of future designers from development of professional career.The use of far of additions of design from clouds needs from future specialists knowledge of cloudy technologies and presence of practical skills of work with modern business-additions and informative systems in clouds, and thus must be plugged in the program of preparation to development of professional career.
Keywords: professional career, information technologies, network technologies, cloudy services, blogs.
Постановка проблеми. Характерними рисами сучасного суспільства є зростання інформатизації в суспільних відносинах, підвищення ролі інформаційних ресурсів та інформаційних технологій.
Сучасна дизайн-освіта має використовувати інформаційні технології як навчальні та інформаційні послуги. Актуальність використання інформаційних технологій у підготовці майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри зумовлена специфічними особливостями дизайнерської діяльності, зокрема: необхідністю популяризації дизайн-продукту, презентації власної творчості у віртуальному середовищі, створення й використання творчого портфоліо тощо.
В європейських країнах, рівень розвиненості інфраструктури дизайнерського простору значно відбивається на специфіки підготовки майбутніх фахівців до розвитку професійної кар’єри. Так, ринок праці країн ЄС обслуговується певною системою, починаючи з центрів професійної інформації та закінчуючи біржами праці, де налагоджена система центрів професійної інформації, що надають допомогу у плануванні професійної кар’єри, консультують щодо формування кар'єрних стратегій, послідовності заняття кар'єрних й професійних позицій. Хоча професійна кар’єра у дизайнерській сфері носить індивідуальний характер, але в країнах Європи розвинена "бінарна" система, що уможливлює надання послуг з розвитку та управління професійною кар’єрою. Проблема консультування з розвитку професійної кар’єри майбутніх дизайнерів в Україні знаходиться на початку етапі дослідження, що підкреслює її актуальність.
Аналіз актуальних досліджень. Професійну кар'єру як траєкторію свого руху створює сама особистість і важливо підготувати майбутніх фахівців до успішної реалізації, навчити їх об’єктивності самооцінки індивідуальних навичок, ділових якостей, правильності визначення цілей кар’єри. Зокрема, проблему професійної кар’єри досліджували Ф.Арсланов[1], А.Борисюк[2], Р.Калениченко[3], М.Міропольська[4], Я.Чернишев[5]. Дослідники зазначають, що підготовку до розвитку професійної кар’єри має бути сконцентровано навколо питань розвитку особистості, його інтересів зорієнтованих на кар’єрне цілепокладання. А отже, налагодження системи консультування з розвитку кар’єри під час професійного навчання сприятиме підвищенню мобільності, конкурентоздатності майбутніх фахівців, допоможе у їхньому працевлаштуванні.
Мета статтіє обґрунтування використання інформаційних технологій консультування майбутніх дизайнерів з розвитку професійної кар’єри.
Методи дослідження. Застосовано наступні методи дослідження: фактологічний метод (дослідження фактичних характеристик аналізованого явища шляхом безпосереднього емпіричного вивчення його змістовних особливостей та процесуальної специфіки); бібліографічнийметод вивчення літератури, присвяченої консультуванню взагалі та Інтернет-консультування зокрема; метод порівняльного аналізу; інтерпретаційний метод.
Виклад основного матеріалу. Кар'єру розглядають як шлях до професійної досконалості, фахового досягнення, престижного соціального статусу та становища у суспільстві. Підготовка майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри вимагає використання великої кількості наочних матеріалів та інтерактивних засобів, що в свою чергу позитивно сприяють кар’єрній активності у сфері дизайну протягом професійного життя. Використання інформаційних технологій консультування з розвитку професійної кар’єри у процесі підготовки майбутніх дизайнерів сприятиме забезпеченню особистісно орієнтованого та диференційованого підходу, підвищенню пізнавальної активності за рахунок різноманітної відео- та аудіо інформації, використанню у навчанні здобутків новітніх дизайн-технологій, відбору кар’єро-орієнтованого змісту, удосконаленню навичок самостійної роботи в інформаційній мережі Інтернет, можливостей здійснювання самоконтролю.
Основні дидактичні властивості інформаційних технологій і функції Інтернету, як самої глобальної інформаційної та комунікаційної технології, полягають у можливостях інтерактивного характеру комунікації, забезпеченні дружнього інтерфейсу, роботи з мультимедіа, високої швидкості отримання інформаційної консультації. Зокрема, при консультуванні з розвитку професійної кар’єри можливо використання хмарних сервісів для кар’єрної освіти майбутніх дизайнерів. При налагодженні системи онлайн-консультування доцільним є використання блогів.
Проаналізуємо можливості використання інформаційних технологій у процесі підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри. Відомо, що якісна підготовка майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри значною мірою залежить від якості отриманих знань, наявності практичних навичок роботи з технологіями у сфері дизайну та передовими інформаційними системами. Особливого значення у професійній підготовці до розвитку кар’єри набувають хмарні технології як потужний інноваційний засіб для бізнесу.
Веб-орієнтовані хмарні технології мережі Інтернет використовуються для планування й управління проектами, надають можливості отримання довідкової інформації, швидкості обробки великих об’ємів даних для обґрунтованого прийняття дизайнерських рішень, побудови графіків, діаграм, опануванню значної кількості бізнес-додатків тощо. Прикладом, хмарних технологій мережі Інтернет щодо управління проектами є системи Microsoft Project, Spider Project, Gantter. Такі технології надають можливість створення нового проекту, або проекту з використанням шаблону, імпорту локального файлу або проекту, друку у різних форматах. Саме такі можливості важливі для дизайнерської діяльності, де створення дизайн-продукту відбувається в одних комп’ютерних програмах, а його презентація і реалізація в інших. За такого підходу веб-орієнтовані хмарні технології мережі Інтернет використовуються як для професійної досконалості майбутніх дизайнерів так і для популяризації готового дизайн-продукту, що безумовно сприятиме кар’єрному розвитку. Використання значної кількості дизайн-додатків з хмар потребує від майбутніх фахівців знання хмарних технологій і наявність практичних навичок роботи з сучасними бізнес-додатками й інформаційними системами у хмарах, а отже мають бути включені у програму підготовки до розвитку професійної кар’єри.
Важливою формою підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку кар’єри є блоги. Блог – це безкоштовний особистісний веб-сайт, який легкий у користуванні і є специфічною формою організації спільноти користувачів навколо певного автора блога. Блог (англ. blog, від web log, "мережний журнал або щоденник подій") – це веб-сайт, основний вміст якого записи, що регулярно додаються, а це дає можливість швидко публікувати думки, отримувати коментарі на них, спілкуватися з людьми та багато чого іншого. Автор блога повинен постійно стежити за організацією матеріалів, створюючи зручну просту навігацію по архівах. Блоги розрізняють: за тематикою: персональні (особисті), тематичні блоги; за типом змісту: фотоблог, подкастинг (podcasting, скорочення від iPod и broadcasting) - розміщується аудіо та відео матеріали, також RSS канал для плеєрів, відеолог (vlog, «video blog») – розміщуються відеофайли, вставленные в специальный проигрыватель, моблог «мобильный блог» – оновлення інформації здійснюється віддалено з мобільного телефону або КПК.
Використання блогів як форми підготовки майбутніх дизайнерів до розвитку кар’єри є важливим аспектом цього процесу. Зокрема, мова йде про тематичні професійні блоги або професійні тематичні блоги.
Так, тематичні професійні блоги характеризуються високою відвідуваністю, регулярною та інтенсивною публікацією та поступовим, але впевненим знеособлюванням. Один з найяскравіших українських прикладів – Watcher. Тематичні професійні блоги можуть використовуватися майбутніми дизайнерами з метою реклами дизайн-продукту для певної професійної сфери. Тематичні професійні блогиведуться професіоналами у певній сфері, при цьому автори ставляться до своїх ресурсів більш серйозно, ніж до “просто захоплення”: вони пишуть регулярно, корисно і надзвичайно цікаво. Такі блоги можуть виконувати різну роль: підтримувати основний бізнес автора, виступати своєрідним освітнім майданчиком, бути “центром підвищення кваліфікації” для блогера та його спільноти тощо. Один з найяскравіших прикладівєблог флеш-розробника та дизайнера Антона Карлова. Завести власні блоги можна на: LiveJournal (Живий Журнал), Блоггер від компанії Google.Створити акаунт на Google Завантажте браузер та відкрийте сайт: https://www.blogger.com/start. Натисніть на кнопкуСтворити блогіперейдете на сторінку Створити акаунт Google. Блоги, як інструмент навчання, мають три основні переваги: наявність автора, який виступає викладачем і може організовувати процес навчання належним чином; наявність зворотного зв’язку між учасниками навчання; можливість легко візуалізувати деякі навчальні матеріали. Цінність блога прямо пропорційна кількості та якості матеріалів, викладених у ньому.
Висновки та перспективи подальших наукових розвідокВикористання інформаційних технологій консультування у процесі підготовки до розвитку професійної кар’єри спрямовано на формування у майбутніх дизайнерів самосвідомості, поглибленню розуміння власних здібностей і можливостей, формуванню ціннісного ставлення до професійної кар’єри, свого таланту, вмінь встановлювати та підтримувати контакт з майбутнім професійних середовищем. Такий підхід уможливлює шлях активної кар’єрної позиції, фахового зростання, накопичення професійної майстерності для побудови професійної кар’єри у галузі дизайну, так як набутий особистісний кар’єро-орієнтований досвід уможливлює індивідуальну кар’єрну самореалізацію фахівців у майбутній професійній діяльності.
Бібліографія:
- Арсланов Ф. Г. Образ профессии как элемент карьерной ориентации в сознании учащихся в их профессиональном становлении / Арсланов Ф. Г., Соловьева Ю. В. // Пед. науки. − 2008. − № 2. − С. 129−131.
- БорисюкА.С. Професійна кар’єра як соціально-психологічний феномен: [етапи, типи проф. кар’єри] /А.С.Борисюк //Проблеми заг. та пед. психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. − К., 2007. − Т. 9, ч. 4. − С. 94−101.
- КалениченкоР.А. Психологічні аспекти індивідуальної кар’єри: [осн. мотиви, типи, стадії та етапи вибору кар’єри] /Р.А.Калениченко //Проблеми та перспективи формув. нац. гуманіт.-техн. еліти: зб. наук. пр. /АПН України, Нац. техн. ун‑т „Харк. політехн. ін-т”.− Х., 2006.− Вип.9/10.− С.129−135.
- Міропольська М. А. Професійна орієнтація як основа формування та побудови професійної кар’єри / М. А. Міропольська // Бюл. Ін-ту підготов. кадрів держ. служби зайнятості України. – 2004. – № 2. – С. 17–19.
- Чернышев Я.А. Понятие "профессиональная карьера": сущностно-содержательная характеристика / Я.А.Чернышев // Мир психологии. – 2007. – № 4. – С. 257 – 267.
Відомості про автора
Алєксєєва Світлана Володимирівна – кандидат педагогічний наук, ст. науковий співробітник лабораторії професійної кар’єри Інституту професійно-технічної освіти НАПН України
Наукові інтереси: наукові теорії розвитку професійної кар’єри в сучасних концепціях професійної педагогіки; сучасні методики визначення професійної придатності майбутніх фахівців; тренінгові технології розвитку професійної кар’єри у процесі підготовки фахівців з дизайну.