Accessibility Tools

Клочек Григорій Дмитрович

KlochekGDдоктор філологічних наук, професор, професор кафедри

Освіта:
Одеський державний університет імені І.І. Мечнікова, 1965 рік, Спеціальність: філолог, учитель української мови та літератури.

Напрями наукової та професійної діяльності: теорія літератури, шевченкознавство, літературна освіта.

Тема кандидатської дисертації: «Витоки та особливості поетики раннього Павла Тичини. (1906 – 1918 р.р.)». Захищена в 1979 році.

Тема докторської дисертації: «Методологія системних досліджень індивідуальної поетики і поетики окремого літературного твору». Захищена в 1989 році.

Транслітерація імені: Hryhorii Klochek

ORCID ID: 0000-0002-2338-9974

Профілі: SсopusGoogle ScholarWeb of Science

Наукова школа. Загальний напрям роботи «Системологічна теорія літературного твору та методологія його аналізу з рецептивних позицій».

Результати:

  • В розробці цієї теми досягнуто пріоритет у світовому літературознавстві
  • Підготовлено і захищено 4 докторських та 18 кандидатських дисертацій (список додається)..
  • Виконана держбюджетна тема: «Системологічна теорія літературного твору та методологія його аналізу з рецептивних позицій» (2013-2015) (держреєстрації №0113U001736).

Відзнаки:

  • Академік АН Вищої школи України.
  • Почесне звання «Заслужений діяч науки і техніки України».
  • Відмінник освіти України.
  • Відзнака МОН «За наукові досягнення».
  • Нагрудний знак МОН «Василь Сухомлинський».
  • Відзнака Кропивницької міської Ради «За заслуги І ступеня».
  • Почесна відзнака «Честь і слава Кіровоградщини».
  • Низка почесних грамот Ради міністрів Країни, обласної та міської Рад.
  • Член Спілки письменників України, член Спілки журналістів України.
  • Лауреат літературних премій, а саме: двічі лауреат премії газети «Літературна Україна» «За кращу статтю року» (1984, 1985), лауреат премії імені Володимира Винниченка (1995), премії імені Євгена Маланюка  (2003), премії імені Олекси Гірника (2009), премії  фонду Тараса Шевченка (2017).

Дисципліни, які викладає: Теорія літератури; Практика навчального аналізу літературного твору; Мистецтво усного та письмового слова; Риторика учителя-словесника; Поезія Тараса Шевченка: сучасна інтерпретація; Ліна Костенко: життя і творчість на тлі епохи.

Основні публікації

Монографії:

  1. «Душа моя сонця намріяла...» : (поетика «Сонячних кларнетів» П.Тичини).– К. : Дніпро, 1986. – 367 с.
  2. Поетика Бориса Олійника : літературно-критичний нарис.– К.: Рад. письменник, 1989. – 332 с.
  3. У світлі вічних критеріїв : (про систему критеріїв оцінки літературного твору).– К.: Дніпро, 1989. – 221 с. – (Бесіди про художню літературу).
  4. Енергія художнього слова. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім.В. Винниченка, 2007. – 448 с.
  5. Зі студій про літературну освіту..– Тернопіль : Богдан, 2013. – 192 с.
  6. Поетика візуальності Тараса Шевченка: монографія. – К. : Академвидав, 2013. – 252 с. 
  7. Шевченкове Слово: спроби наближення.– Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. – 416 с. 

Розділи в колективній монографії:

  1. Художній світ твору як категорійне поняття: параметральні характеристики // Художній світ Тараса Шевченка: рецепція тексту та підтексту. - Монографія. - Харків: Мачулін., 2019. - С. 7 - 26. 
  2. Польськомовна шевченкіана Євгена Маланюка: контексти і тексти //Художній світ Тараса Шевченка: рецепція тексту та підтекстк. - Монографія. - Харків: Мачулін., 2019. - С. 83 - 106.
  3. Перформативність Шевченкового слова // Художній світ Тараса Шевченка: рецепція тексту та підтекстк. - Монографія. - Харків: Мачулін., 2019. - С.106 – 131.

Навчальні посібники:

  1. Як наблизитись до Давида Мотузки? – К.: Знання, 1987.– 48 с. 
  2. Історія української літератури 40-60-х років ХІХ ст.: методичні вказівки та плани семінарських занять.– Кіровоград, 1992. – 48 с.
  3. Теорія літератури : навчальна програма для філологічних фак-тів університетів та інститутів.– К.: Інститут українознавства, 1993. – 52 с.
  4. Українська література в школі як націотворчий фактор.– Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 1997. – 23 с. 
  5. Історичний роман Л. Костенко «Маруся Чурай»: навч. посіб.– Кіровоград : Степова Еллада, 1998. – 52 с. – (Шкільна версія аналізу).
  6. Поезія Т. Шевченка: сучасна інтерпретація: посіб. для вчителя.– К. : Освіта, 1998. – 237 с. ;
  7. Романи І. Багряного «Тигролови» і «Сад Гетсиманський»: навч. посіб.– Кіровоград : Степова Еллада, 1998. – 80 с. – (Шкільна версія аналізу).
  8. Костенко Ліна : навчальний посібник-хрестоматія/ ідея, упоряд., інтерпретація творів Г.Клочека. – Кіровоград : Степова Еллада, 1999. – 320 с. – (Рідне слово в рідній школі).
  9. Світ «Велесової книги» : навч. посіб.– Кіровоград: Степова Еллада, 2001. – 160 с.
  10. Риторика вчителя-словесника : навчально-методичний комплекс.– Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В. Винниченка, 2002. – 32 с.
  11. Вища літературна освіта в контексті Болонського процесу: методичне есе.– Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2005. – 48 с. ;
  12. Костенко Ліна: тексти та їх інтерпретація : навч. посібник-хрестоматія.– К.: Укр. пріоритет, 2019. – 648 с.
  13. Маланюк Євген: «Проза» поета: навч. посіб.– К. : Укр. пріоритет, 2019. – 264 с.
  14. Синергія літературного твору : навч. посіб. з теорії літературного твору.– Дніпро: Середняк Т. В., 2020. – 240 с.
  15. Ранній Павло Тичина: біографічний нарис, тексти. Інтерпретація та методичний супровід: навч. посіб. з історії української літератури першої половини ХХ ст. – Дніпро : Середняк Т. К., 2021. – 112 с.

Наукові публікації у періодичних виданнях, які включені до наукометричних баз, рекомендованих МОН, зокрема Scopus або Web of Science Core Collection (2019 – 2023):

Sсopus   Web of Science

  1. Клочек Григорій, Баранюк Олександр. Слово і слайд у лекції: проблема синергетичного ефекту // Інформаційні технології і засоби навчання – 2019. - Том 72. - №4.- С.24 – 38.
  2. Klochek H., Foka M. The Interaction of Receptive Poetics and Psycholinguistics: On the Way to the Synergetic Effect // Petranika Journal of Social Scinces & Humanities. 2022. Vol. 30 (3). Pp. 1095-1108.

Публікації в журналах групи «Б»:

  1. Григорій Клочек. Інтертекстуальність як чинник художньої енергії літературного твору (вірш Василя Голобородька «Кривий танець») // Слово і час. - 2019. - №1. – С. 12 – 25.
  2. Григорій Клочек. Шевченкові візії ідеального суспільства (на матеріалі триптиха «Молитва») // Слово i Час. - - № 2 (722).
  3. Григорій Клочек. Проблеми сучасної трансформації теорії літератури як навчальної дисципліни // Філологічні трактати. – 2022. – Т.14. – С.47-57