Accessibility Tools

ІКТ КОМПЕТЕНЦІЯ ВЧИТЕЛЯ ІНФОРМАТИКИ: КОНЦЕПЦІЯ СТРУКТУРИ ТА ЗМІСТУ

БИРКА Маріан Філаретович 

доцент кафедри педагогіки, психології та теорії управління освітою,

доктор педагогічних наук, Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області

e-mail: [email protected]

Анотація

  У статті вивчено теоретичні основи компетентнісного підходу в освіті. Проаналізовано сутність та взаємозв’язок його ключових понять. Уточнено структуру категорій «компетенція» та «компетентність». Запропоновано у структурі цих категорій, крім традиційних знань, умінь та навичок, виділяти ціннісні орієнтації (мотиви, стимули, цінності, інтереси і прагнення) та якості особистості (здібності і нахили). У ході емпіричного дослідження визначено зміст ціннісних орієнтацій та якостей особистості, які виступають стрижневими характеристиками ІКТ компетенції вчителя інформатики.

Ключові слова: компетенція, компетентність, ціннісні орієнтації, якості особистості, ІКТ компетенція, вчитель інформатики.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Баловсяк Н. Х. Структура та зміст інформаційної компетентності майбутнього спеціаліста / Н. Х. Баловсяк // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. – Серія № 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : Зб.
наук. праць / Редкол. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова. – № 4 (11). – 2006. – С. 3–6.

2. Биков В. Ю. Основи стандартизації інформаційно-комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. реком. / В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спі- ріна, О. В. Овчарук. – К.: Атіка, 2010. – 88 с. – Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/455/1/zb4.pdf.

3. Бирка М. Ф. Система професійного розвитку вчителів природничо-математичних дисциплін у післядипломній освіті: дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04 / Маріан Філаретович Бирка. – Запоріжжя, 2016. – 438 с.

4. Бойцова О. М. Структура інформаційної компетентності та її аналіз для процесу професійної підготовки [Електронний ресурс] / О. М. Бойцова. – Режим доступу : http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Npdntu_pps/ 2 011_9/boytsova.pdf.

5. Гуржій А. М. Дискусійні питання інформаційно-комунікаційної компетентності: міжнародні підходи та українські перспективи / А. М. Гуржій, О. В. Овчарук // Інформаційні технології в освіті. – 2013 – № 15. – С. 38-43.

6. Захар О. Г. ІК-компетентність вчителя інформатики та шляхи її формування / О. Г. Захар // Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. – К. : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2015. – № 1. – С. 21-32.

7. Кривонос О. М. Формування інформаційнокомунікаційних компетентностей майбутніх учителів інформатики в процесі навчання програмування : автореф. дис... канд. пед.наук: 13.00.02 / Олександр Миколайович Кривонос . – Київ, 2013 . – 20 с.

8. Логвиненко В. Г. ІКТ-компетентність та ІКТ-компетенція майбутнього фахівця / В. Г. Логвіненко // Теорія та методика навчання математики, фізики, інформатики : [зб. наук. праць: у 3-х т. ]. – Кривий Ріг : Видавничий вiддiл НацМетАУ, 2008. – Т.3 : Теорія та методика навчання інформатики. – Вип. VII. – С. 121–131.

9. Миронова О. І. Формування інформаційної компетентності студентів як умова ефективного здійснення інформаційної діяльності / О. І. Миронова // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – 2010. – № 17 (204). – С. 165–175.

10. Морзе Н. В. Модель ІКТ компетентності вчителів / Н. В. Морзе, І. П. Воротникова // ScienceRise. Pedagogical Education. – 2016. – № 10. – С. 4-9.

11. Мотилькова З. О. ІКТ-компетентність вчителя-предметника, як необхідна складова в сучасній спеціальній школі / З. О. Мотилькова // Інформаційні технології і засоби навчання. – Вип. 6. – 2014. – С. 57-71.


12. Структура ИКТ-компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://iteach.com.ua/files//content/5EDCFd01.pdf.

13. Фурман О. Формування інформаційнокомунікаційної компетентності засобами ІКТ у професійній підготовці вчителів-предметників / О. Фурман, А. Костюченко // Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. – 2013. – Вип. 28 (1). – С. 298–303.

14. Чернікова Л. А. Сутність поняття ІКТкомпентності педагога / Л. А. Чернікова // Всеукр. наук.-практ. конф. «Комп’ютерна грамотність вчителів з точки зору стандартів ЄС». – П.: Полтав. ін-т післядипл. педа-гог. освіти ім. М. В. Остроградського, 2008. – С. 40–42.