Accessibility Tools

ФАКУЛЬТАТИВНИЙ КУРС «ЗАДАЧІ ОПТИМІЗАЦІЇ» ДЛЯ УЧНІВ 10-11 КЛАСІВ В РАМКАХ КОНЦЕПЦІЇ STEM-ОСВІТИ

БОБИЛЄВ Дмитро Євгенович –

старший викладач кафедри математики та методики її навчання Державний вищий навчальний заклад «Криворізький державний педагогічний університет», м. Кривий Ріг

ORCID ID 0000-0003-1807-4844

e-mail: [email protected]

БАРАБАН Катерина Олександрівна –

вчитель математики та інформатики, спеціаліст Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 37

САВІЦЬКА Альона Валеріївна –

вчитель математики та інформатики, спеціаліст ІІ категорії,

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 27

Анотація

    У статті розглядається проблема запровадження задач оптимізації в школу в рамках концепції STEM-освіти. Виходячи з аналізу існуючих програм факультативних курсів присвячених задачам оптимізації нами розроблена і обґрунтована програма факультативного курсу «Задачі оптимізації» в якій передбачено розв’язання досить складних задач, які, разом з тим є цікавими, наближеними до реальної дійсності, і для їх використання в процесі навчання учнів 10-11 класів не потрібна адаптація матеріалу. Крім того, математичний апарат, що використовується в курсі, частково знайомий учням, оскільки для успішного засвоєння пропонованого змісту достатньо знань з наступних розділів математики: теорія ймовірностей, математична статистика, математичний аналіз і лінійна алгебра. Зміст даних розділів вивчається в шкільному курсі математики в достатньому обсягу. В розробленому курсі розглядається цілий клас задач умовної оптимізації і за змістом задачі оптимізації досить різноманітні. Вони можуть бути пов’язані з проектуванням технічних пристроїв і технологічних процесів, з розподілом обмежених ресурсів і плануванням роботи підприємств, нарешті, з розв’язанням проблем, що виникають у повсякденному житті людини. Пристрої, процеси і ситуації, стосовно яких належить розв’язувати завдання оптимізації, називають об’єктами оптимізації. Методи оптимізації дозволяють знайти оптимальні розв’язки для математичних моделей. Особливою ниткою в курс входить побудова математичних моделей і визначення методу, який треба використати для знаходження оптимального розв’язку.

Ключові слова: STEM-освіта, задачі оптимізації, факультативний курс.

Повний текст:

Adobe Acrobat Pro PDF

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Бурдынская Н. В. Педагогический опыт реализации межпредметных связей математики с другими дисциплинами школьного курса на страницах журнала «Математика в школе» / Н. В. Бурдынская // Символ науки. – 2015. – №5. – С. 187-191.

2. Забродина О. М. Включение элементов профессионально ориентированного содержания в курс информатики на примере изучения надстройки «Поиск решения» MS Excel как средства решения задач
оптимизации [Текст] / О. М. Забродина // Материалы XLVI Международной конференции «Научная дискуссия: инновации в современном мире». – Москва: Интернаука, 2016. – С. 25-29.

3. Михайлова И. Г. Использование MS Excel при обучении решению задач оптимизации / И. Г. Михайлова // Проблемы и перспективы развития образования в России. – 2013. – №18. – С. 108-111.